ازدواج اینترنتی خوب یا بد؟

ازدواج اینترنتی خوب یا بد؟

ازدواجی با طعم اینترنت
در کنار ازدواج دانشگاهی، رفته رفته با ظهور پدیده های جدید ارتباطی مانند تلفن همراه و اینترنت، در نوع ارتباطات و نحوی آشنایی دختران و پسران تغییرات چشمگیری اتفاق افتاد، که به علت ماهیت مجازی آن نقش خانواده در آن بسیار کم رنگ شد و شکل جدیدی از ازدواج پا به عرصه وجود گذاشت که در سالهای اخیر رشد مضاعف و چشمگیری داشته است. که به آن ازدواج اینترنتی گفته می شود.

ازدواج اینترنتی به ازدواجی گفته می شود که طرفین با استفاده از ظرفیت های موجود در رسانه ها ، طرح آشنایی و تبادل اطلاعات صوتی و تصویری را در یک محیط مجازی فراهم می کنند و در نهایت به ازدواج و تشکیل خانواده ختم می شود.1

چند کلیک ساده تا ازدواج
پیدا کردن شریک زندگی مناسب یکی از مهمترین دغدغه های و چالش های زندگی است. حال جای این سوال اساسی باقی است که آیا انتخاب همسر در فضای مجازی و با چند کلیک ساده می تواند ضامن خوشبختی یک فرد باشد؟

بسیاری از کسانی که به ازدواج اینترنتی و در فضای مجازی اعتقاد دارند در واقع در یک دنیای غیر واقعی سیر می کنند. در این شیوه آشنایی به دلیل اینکه مواجهه حضوری و فیزیکی وجود ندارد، ممکن است هر فرد به راحتی اطلاعات غیر واقعی از خود را در اختیار دیگران قرار دهد و در واقع امیال و آرزوهای خود را در جلوی چشم دیگران به تصویر بکشد.

با مراجعه به صفحات حوادث روزنامه های می توان با مواردی مواجه شد که فرد با دادن اطلاعات غلط از خود در فضای مجازی قصد اخاذی و کلاهبرداری را از کاربران ساده دل داشته است.1

معایب ازدواج های اینترنتی
معایب ازدواج های اینترنتی همیشه در نسبت با مزایای این نوع ازدواج درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است . اگر بخواهیم معایب ازدواج های اینترنتی را به صورت یک لیست تهیه کنیم . شاید در راس این لیست عدم اعتماد زوجین قرار بگیرد .

اعتماد پایه و یکی از ارکان مهم یک زندگی سالم است . این مسئله در ازدواج های اینترنتی به صورت خلایی عمیق مشاهده میشود . چرا که همواره این سوء ظن در هر کدام از طرفین وجود دارد که همسر او در فضای چت روم با شخص دیگری درحال آشنایی میباشد .

معایب ازدواج های اینترنتی همیشه برای دخترانی که در فضای این ازدواج قرار گرفته بیشتر بوده است . همچنین آسیب های جدی تری را در زندگی آنها به بار آورده است . چرا که طبق تحقیقات کارشناسان و مشاوران فضای مجازی دیدگاه دختران به آشنایی مجازی بسیار جدی تر است . دختران آن را به عنوان یک فرصت مناسب برای ازدواج پیش روی خود میبینند . این درحالی است که آشنایی مجازی برای اکثر مرد ها فقط جنبه ی سرگرمی دارد .

دومین مورد در لیست معایب ازدواج های اینترنتی ، انتزاعی بودن تمام یا بخش قابل توجهی از شخصیت فرد میباشد . چرا که همواره در فضای مجازی سعی بر این است که فرد ایده آل ترین حالت ممکن از شخصیت و شرایط خود را حتی به دروغ به نمایش بگذارد .

شاید در نگاه اول این مسئله مهم به نظر نیاید . اما اگر این آشنایی بخواهد به ازدواج ختم شود دیگر نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت . چرا که شخص تنها برای مدت کوتاهی میتواند به نقش فرد ایده آل خود ادامه دهد . سرانجام چهره واقعی و ابعاد مختلف شخصیتی خود را بروز خواهد داد شاید آن زمان برای تجدید نظر در مورد طرف مقابل دیر شده باشد.3

سرانجام ازدواج اینترنتی
ازدواج اینترنتی اگر همراه با شناخت طرف مقابل باشد و فرد پس از آشنایی در این فضا، دیدارهای حضوری نیز برای شناخت بهتر داشته باشد، منجر به ازدواج طولانی و بادوام خواهد شد.

اما متاسفانه بیشتر این ازدواج ها به طلاق و جدایی ختم می شود زیرا :

هر روشی برای ازدواج، اگر همراه با تعقل، شناخت و مشاوره نباشد، ممکن است به شکست بیانجامد.

دخترها و پسرها به طور معمول در فضای مجازی اطلاعات صحیحی درباره سن، وضعیت تحصیلی، شرایط خانوادگی و اقتصادی و … به یکدیگر منتقل نمی کنند و بر اساس همین اطلاعات نادرست، ارتباطی کاملا مجازی و غیرواقعی برقرار می کنند. بنابراین فردی را که شما با او در اینترنت و فضای مجازی آشنا می شوید، نمی توانید به درستی بشناسید و تنها تا حدی شناخت به دست می آورید که او از خودش اطلاعات ارائه می کند پس نمی توانید به شناخت کافی برسید و لازمه یک ازدواج با دوام به دست آوردن شناخت از طرف مقابل است.

ازدواجی موفق خواهد بود که در آن از لحاظ خانوادگی با یکدیگر سنخیت داشته باشید و خانواده های یکدیگر را از نظر مسائل فرهنگی و روابط اقتصادی بشناسید، در ازدواج اینترنتی این شناخت به دست نمی آید.

اگر ازدواج تنها برپایه رابطه احساسی صورت گرفته و از لحاظ عقلانی، صورت نگیرد، به جدایی ختم می شود. در ازدواج اینترنتی ، وابستگی عاطفی بین افراد ایجاد می شود و پس از ایجاد وابستگی، کم کم به فکر آشنایی بیشتر و در نهایت ازدواج می افتند و خانواده های خود را در جریان قرار می دهند. وابستگی عاطفی و روابط احساسی سبب می شوند که افراد نتوانند حقایق را بگویند یا ارتباط ایجاد شده را قطع کنند و با همان اطلاعات غلط با یکدیگر ازدواج می کنند.

آشنایی اینترنتی که منجر به ازدواج گردد، سبب می شود زن و مرد نسبت به یکدیگر بی اعتماد باشند و دائم به یکدیگر و ارتباط همسرشان با فرد دیگر در فضای مجازی شک کنند.

هر دختر و پسری ممکن است ملاقات های اینترنتی متعددی داشته باشد تا به اصطلاح بتواند افراد دیگر را هم بررسی و شناسایی کند. ادامه دادن چنین رفتاری سبب معتاد شدن فرد به این ارتباطات می شود به طظوری که بعد از ازدواج نیز ممکن است نتواند از عادت بد خود دست بردارد و بازهم دراینترنت به دنبال دوست باشد.2

حمایت خانواده و جلوگیری از آسیب ازدواج اینترنتی
حمایت خانواده‌ها از فرزندانشان راهکار مناسبی برای کنترل آسیب‌های ناشی از همسریابی اینترنتی است : «اگر والدین از دریچه ی منع به این وسیله ی ارتباطی نگاه کنند ، قطعا فرزندانشان به شکل دیگری آسیب خواهند دید چرا که اینترنت واقعیت روز جامعه ی ماست و نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم اما این سخن نیز به آن معنا نیست که فرزندمان را در برابر ابزارهای جدید تنها رها کنیم بنابراین والدین مسئول ، کسانی هستند که علاوه بر دلسوزی ، با بصیرت به این فناوری و خدمات آن نگاه کنند.»

موضوع ازدواج آن قدر مهم ، پیچیده و حساس است که به هیچ عنوان نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد چه بسا این آشنایی نیز اینترنتی و در دنیای مجازی شکل گرفته باشد که آن زمان حتما به کمک بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد.4

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.avije.org
4.www.roshamoshaver.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید