برنامه غذایی مناسب گروه خونی A(1)

برنامه غذایی مناسب گروه خونی A(1)

نویسنده: فادیا عبدوش
مترجم : مریم کاظمی

 

پیامی برای خوانندگان دارای گروه خونی A

این کتاب متمایز در شکل و حجم بر روی اصول رژیم غذایی مبتنی بر گروه خونی متمرکز است.
اگر برای نخستین بار است که راجع به این رژیم غذایی می شنوید در این کتاب راهنمای کاملی در این خصوص خواهید یافت و به عنوان یک فرد مبتدی تبعیت از رژیم غذایی گروه خونی A برای شما آسان خواهد شد. اما اگر پیش از این نیز از رژیم غذایی ویژه خود پیروی می کردید و کتاب کامل « 4 گروه خونی، 4 رژیم غذایی» را مطالعه کرده اید، این کتاب منبع مفید و سریعی برای شما خواهد بود که به شما کمک می کند به این رژیم غذایی پایبند باشید.
پس از انتشار کتاب « 4 گروه خونی، 4 رژیم غذایی: در سال ها پیش، من دهها هزار پیام از سوی مردم در سراسر جهان دریافت کردم که گروه خونی بسیاری از آن ها A بود و کما با پیروی از رژیم
غذایی ویژه مشکلات جسمی بسیاری را پشت سر گذاشته و از بیماریهای خطرناک و اضافه وزن رهایی یافته بودند. آنها تأکید داشتند که زمانی به این نتیجه رسیده اند که براساس ویژگی های ژنتیکی گروه خونی خود غذا خورده و زندگی کرده اند دلایل علمی و تحقیقات روزبروز بیشتر به این امر اشاره می کند که اختلافات فردی باید در مورد امور مربوط به تصمیم گیری برای سلامتی و شیوه زندگی مورد توجه قرار گیرند.
از صمیم قلب آرزو می کنم شما نیز به جرگه ی کسانی بپیوندید که از گروه خونی A برخوردارند و از طریق این رژیم غذایی موفق شده اند. من شما را دعوت می کنم تا در این تجربه که سلامتی و عافیت شما را تضمین می کند بپیوندید.
پیتر. ج. دادامو
پزشک متخصص درمان های طبیعی
نکته مهم
ما در این کتاب به اختصار روی آوردیم تا اطلاعات ضروری و اساسی مربوط به رژیم غذایی گروه خونی A را ارائه دهیم، اما اگر شما قصد دارید به طور کامل از منافع درمانی این رژیم بهره ببرید، بسیار ضروری است کتاب « 4 گروه خونی، 4 رژیم غذایی» نوشته دکتر دادامو را مطالعه کنید. در این کتاب اطلاعات کافی و مفصلی وجود دارد که به شما کمک می کند نقش مهم گروه خونی خود را در مشخص کردن رژیم غذایی ویژه خود، ورزش مخصوص شما، شیوه هایی که موجب سلامتی شما می شود، بیماری ها، طول عمر، فعالیت بدنی و ثبات روحی دریابید.

مقدمه

ارتباط میان گروه خونی و تغذیه

برای بسیاری از مردم تصور ارتباط گروه خونی با رژیم غذایی چیز تازه ای است. اما غالباً درمی یابند که این امر به سؤال های حیرت انگیز آنها پاسخ می دهد. همیشه می دانستیم که یک حلقه گمشده در فهم ساز و کاری که ما را یا به سوی سلامتی سوق می دهد و یا به سوی بیماری، وجود دارد. بنابراین باید دلیلی وجود داشته باشد که به ضد و نقیض های بسیاری را که در تحقیقات مربوط به تغذیه از یک سو و ادامه شیوع بیماری ها از سوی دیگر وجود دارد.
بله، تجلیل و بررسی گروه های خونی راهیست که برای توضیح این ضد و نقیض ها پیش روی ما گشوده شده است. گروه های خونی نیز همانند ذات خود ما مسأله ای اساسی هستند. این گروه ها از بدو پیدایش بشر تاکنون در یک سیستم طبیعی و منطقی شگفت انگیز از
یک مسیر منظم پیروی می کنند. گویی اوضاع گذشتگان بر روی دست نوشته تاریخ هستند که گذشت زمان تأثیری بر آن نداشته است.
اگر شما صاحب گروه خونی A هستید به این معناست که شما آمیخته ی ژنی نیاکان خود را که دارای گروه خونی A بوده اند حمل می کنید. این ترکیب شامل ویژگی های گروه خونی A و B به یک اندازه است.
ژن جدید گروه خونی A که تاریخ ظهور آن کمتر از 1000 سال است، به نیاکان شما اجازه داده است تا قدم به عصر جدید بگذارند.
گروه خونی شما کلید سیستم ایمنی مخصوص به شماست. همین طور یک عامل اساسی از عوامل تشکیل دهنده سلامتی شما تولید کننده های آنتی بادی های ویژه گروه خونی شما همچون نگاهبانی هستند که با تولید این آنتی بادی ها در سیستم ایمنی، جسم را در برابر موجودات خارجی خطرناک محافظت می کنند. آزمایشات نشان می دهد که برخی غذاها باعث می شوند سلول های خونی گروه خونی معین با آنها همانند جسم خارجی برخورد کنند در حالی که همین غذا بر روی سلول های گروه های خونی دیگر
هیچ گونه تأثیری ندارند.
به سخنی دیگر، ممکن است برخی انواع غذاها برای سلول های گروه خونی خاصی مضر و برای گروه خونی دیگر مفید باشد، زیرا ممکن است میان خون شما و غذایی که می خورید یک واکنش شیمیایی رخ دهد که این واکنش جزئی از ویژگی های ارثی شماست. ما این عامل را به نام لکتین می شناسیم. لکتین مجموعه ای بزرگ و متنوع از پروتئین های موجود در غذاهاست که بر روی خون تأثیر می گذارد و موجودات زنده در طبیعت از لکتین به عنوان ابزار فعالی برای چسبیدن به سایر موجودات زنده بهره می برند.
غالباً لکتین هایی که ویروس ها و باکتریها از آن استفاده می کنند ویژه گروه خونی معینی است که باعث می شود این ویروس ها و باکتری ها در مورد اشخاصی که این گروه خونی را دارند، حالت چسبندگی بیشتری داشته باشد وضعیت لکتین ها در غذا هم همین گونه است. به صورتی دیگر، هنگامی که غذایی حاوی یکی از لکتین های پروتئینی وارد بدن شود که با آنتی بادی های موجود در گروه خونی شما تناسب نداشته باشد؛ این لکتین ها یکی از اعضا یا سیستمهای بدن مانند کلیه ها، مغز، و یا معده را مورد هد.
قرار می دهند و باعث چسبندگی سلول های خونی در آن می شوند. به عنوان مثال، یکی از لکتین های لوبیای سبز با گروه خونی A تناسب ندارند بنابراین وقتی آن را مصرف می کنید به آنزیم های هضم غذا حمله کرده و تأثیر منفی در تولید انسولین می گذارند.
خلاصه کلام اینکه رژیم غذایی ویژه گروه خونی A راهی است برای اینکه سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی به وظایف خود بپردازد و خون از لکتین های خطرناک پاک شود و شما براساس میزان پایبندی به رژیم ویژه گروه خونی خود و درجه خطرناک بودن اوضاع جسمیتان می توانید از این رژیم غذایی بهره ببرید.

ویژگی های رژیم غذایی ویژه گروه خونی A

کشف گروه خونی A به 1000 سال پیش باز می گردد بنابراین این گروه خونی بسیار جدید است و همین طور بسیار نادر، طوری که تنها 2 تا 5 درصد از مردم صاحب چنین گروه خونی هستند. این گروه خونی از لحاظ بیولوژیک بسیار پیچیده است و از آنجائی که صاحبان این گروه خونی آنتی بادی های گروه A و گروه B را به یک اندازه حمل می کنند بهترین رژیم غذایی برای شما، شامل مواد غذایی گیاهی موجود در گروه A و گوشت ها و لبنیات ضروری برای گروه B است. این ترکیب اگر به شکل متوازن مراعات شود، نشاط، سلامتی، و خوش اندامی را برای گروه A تضمین می کند.
رژیم غذایی مبتنی بر گروه خونی شما مطمئناً موفقیت آمیز خواهد بود زیرا یک مسیر اساسی و روشن و منطقی را طی می کند که اساس آن تحقیقات علمی و پژوهشهایی در خصوص سلولهای گروه خونی مشخص شماست.
این رژیم 14 گروه غذایی را در بر می گیرد:
1- گوشت های قرمز و ماکیان
2- ماهی ها و گوشت های دریایی
3- شیر، لبنیات و تخم مرغ
4- روغن های مایع و جامد
5- خشکبار و دانه ها
6- لوبیا و حبوبات
7- دانه های گیاهی
8- نان و خمیرها
9- میوه جات
10- آب میوه و مایعات
11- ادویه جات
12- طعم دهنده ها
13- گیاهان دارویی
14-نوشیدنیهای متنوع
هر گروه از این گروه های غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:
خوردنی های بسیار مفید، خوردنی های غیرمضر، خوردنی های
مضر. توضیح این عبارات به این ترتیب است:

خوردنی های بسیار مفید:

این خوراکی ها در بدن همانند دارو عمل می کنند

خوردنی های غیرمضر:

این خوراکیها در بدن مانند غذا عمل می کنند

خوردنی های مضر:

این خوراکیها در بدن مانند سم عمل می کنند.
شما نباید از محرومیت بهراسید زیرا در هر رژیم غذایی مجموعه متنوعی از خوراکیها وجود دارد. سعی کنید غذاهای بسیار مفید را جایگزین غذاهای غیرمضر نمایید اما از لذت بردن از غذاهای غیرمفید هم نترسید؛ زیرا که این خوراکیها به شما آسیبی نمی رسانند و حاوی لکتین های زیان آور نیستند بلکه حاوی عناصر غذایی ضروری برای برقراری توازن در رژیم غذایی شما هستند.
شما در ابتدای هر گروه غذایی لیستی شبیه آنچه در زیر می بینید ملاحظه خواهید کرد:( توجه داشته باشید که میزان هر غذا بین هفتگی و روزانه متفاوت می باشد).

فصل اول

گوشت های قرمز و ماکیان

صاحبان گروه خونی A باید انواع گوشتها را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را از رژیم غذایی ویژه گروه خونی خود بگیرند.
شما می توانید به جای گوشت قرمز چندین بار در هفته از گوشت ماهی استفاده کنید و اگر خواستید از گوشت استفاده کنید بهتر است گوشت ماکیان را جایگزین گوشت قرمز نمایید، آنهم به صورت کبابی.
شما باید از خوردن گوشت های صنعتی مانند ژامبون، سوسیس و کالباس و … به طور کامل خودداری کنید زیرا این مواد غذایی حاوی نیترات( Nitrates) هستند که در افرادی که میزان اسید معده پایینی دارند باعث سرطان معده می شود و این یکی از ویژگی های گروه خونی A است که صاحبان آن دارای اسید معده کمی هستند.

گوشتهای غیر مضر:

مرغ- بوقلمون- کبوتر- تیهو- شترمرغ

گوشتهای مضر:

گوشت خشک شده- خرگوش- دل قلوه- بلدرچین- بره- گوساله- گوسفند- گاو- مرغابی- غاز- بز- ژامبون- جگر- غزال- کبک- قرقاول- اسب- لاک پشت

فصل دوم

ماهیها و گوشت های دریایی

صاحبان گروه خونی A می توانند از همه انواع ماهیها و گوشتهای دریایی به مقدار کم 3 تا 4 بار در هفته مصرف کنند. اما در عین حال باید از خوردن گوشت ماهیهای سفید مانند ماهی پیچ و ماهی پهن خودداری کنید زیرا این نوع ماهیها دارای نوعی لکتین هستند که می تواند دستگاه گوارشی حساس گروه خونی A را با مشکل مواجه کند.

ماهیهای بسیار مفید:

ماهی روغن- ماهی خال خالی( اسقومری)- اردک ماهی- قزل آلای رودخانه ای و دریایی- ماهی آزاد- ساردین

ماهیهای غیرمضر:

صدف- ماهی تن- نیزه ماهی رودخانه ای- ماهیهای دم زرد- ماهی خاویار- شمشیر ماهی- گرگ دریایی- کوسه- قزل آلای هندی

ماهیهای مضر:

ماهی کولی- خاویار- گربه ماهی- دلفین سفید- اسکالوپ- میگو- خرچنگ- ماهی آزاد دودی- هشت پا- صدف سیاه خوراکی- انواع ماهی پیچ- هالیبوت

فصل سوم

لبنیات، شیر و تخم مرغ

صاحبان گروه خونی A می توانند از لبنیات تهیه شده توسط تخمیر، مانند ماست و پنیر و … به مقدار کم استفاده کنند اما باید از مصرف همه فرآورده های تهیه شده از شیر پرچرب و تخم مرغ به مقدار زیادی نیز خودداری کنند و فقط گاهی تخم مرغ محلی استفاده نمایند این افراد باید از میان لبنیات ماست، کرم ترش( sourcream) بدون چربی و پنیرهای محلی را برگزینند و شیر بز را جایگزین
شیر معمولی نمایند.
اگر شما صاحب گروه خونی A هستید و از حساسیت و یا مشکلات تنفسی رنج می برید، باید بدانید که شیر به مقداری زیادی ترشح خلط را افزایش می دهد. ذکر این نکته لازم است که بدن صاحبان گروه خونی A بیش از سایر گروهها مایعات مخاطی ترشح می کند و ترشح زیاد مواد مخاطی می تواند مضر باشد زیرا باعث حساسیت و التهاب و مشکلات تنفسی شود و این دلیل دیگری است که شما را وا می دارد از مصرف لبنیات زیاد خودداری کنید.

لبنیات غیرمضر:

پنیرنرم محلی- پنیر سفید- ماست- تخم اردک- تخم بلدرچین- کرم ترش کرم چرب یا بدون چربی- پنیر تهیه شده از شیر بز- تخم مرغ- تخم غاز

لبنیات مضر:

پنیر آمریکایی- کازئین- پنیر بری- امنتال- کولبی- دوغ- گرویر- پارمیزان- مونستر- شیر پرچرب- پنیر آبی- چدار- گودا- کره- بستنی های تهیه شده از شیر- پنیر سوئیسی- نوشاتل- شیرگاو- نوشیدنی های تهیه شده از شیر

فصل چهارم

روغنها و چربی ها

صاحبان گروه خونی A تنها به مقدار کمی چربی نیاز دارند تا بتوانند نیاز خود را برطرف کنند. اما افزودن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به ظرف سالاد یا سبزی بخارپز می تواند به هضم غذای این افراد کمک شایانی نماید.
روغن زیتون از جمله چربی های اشباع نشده است که تأثیر مثبتی بر روی قلب دارد و کلسترول خون را کاهش می دهد.

روغنهای بسیار مفید:

روغن دانه کتان- روغن زیتون- روغن دانه کشمش سیاه-
روغن گردو

روغنهای غیرمضر:

روغن دانه شلغم- روغن بادام- روغن سویا- روغن کبد ماهی- روغن کنجد- روغن آفتابگردان- روغن گل گاو زبان- روغن جوانه گندم

فصل پنجم

خشکبار و دانه ها

خشکبار و دانه ها حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند که برای گروه خونی A که مقدار کمی از پروتئین های حیوانی مصرف می کنند بسیار مفید است. اگر شما دارای گروه خونی A هستید از این مواد مصرف کنید زیرا حاوی پروتئین های مهم و واکنش هایی هستند که با انواع سرطان مبارزه می کند.
بهترین نوع خشکبار بادام زمینی است البته تخمه کدو نیز برای شما بسیار مفید است. اگر شما دارای گروه خونی A هستید و از
بیماری کیسه صفرا رنج می برید بهتر است به مقدار کمی از کره پسته یا سایر مغزها به جای خود آنها استفاده کنید.

خشکبار بسیار مفید:

بادام زمینی- کره پسته- تخمه کدو- گردو- دانه کتان

خشکبار غیرمضر:

کره بادام- فندق- پنیربادام- شیر بادام- صنوبر- کنجد- کره دانه آفتابگردان- تخمه آفتابگردان- کره کنجد- جوز آلش- دانه خشخاش

خشکبار مضر:

پسته- گردوی برزیلی

فصل ششم

حبوبات

دارندگان گروه خونی A در غذای مصرفی خود به پروتئین های موجود در حبوبات تکیه دارند زیرا این مواد منبع بسیار غنی پروتئین های مغذی هستند. اما در عین حال باید بدانید که همه انواع حبوبات برای شما مفید نیست! زیرا برخی از آنها حاوی لکتین هایی است که می تواند باعث کاهش ترشح انسولین و در نتیجه چاقی و بیماری قند شود. از جمله این حبوبات مضر می توان به لوبیای قرمز و سبز و سفید و نخود اشاره کرد.
به صاحبان گروه خونی A توصیه می شود سویا و فرآورده های آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.
حبوبات بسیار مفید: لوبیای اسپانیایی- عدس- لوبیا سبز- لوبیا سیاه- سویا- شیر سویا- پنیر سویا( توفو)

حبوبات غیرمضر:

باقلای خشک- لوبیای سفید- نخودسبز-

حبوبات مضر:

لوبیا سفید ریز- لوبیا قرمز- نخود

فصل هفتم

دانه های گیاهی و نان و خمیرها

دانه های گیاهی به طور عام برای صاحبان گروه خونی A مفید هستند به شرطی که دانه های کامل را که مواد مغزی در آن به وفور یافت می شود انتخاب و انواع صنعتی و آماده خودداری نمایید.
شما باید از مصرف فرآورده های آماده مانند غذاهای یخ زده و غذاهای آماده سس دار مثل سوپ سبزیجات و برنج آماده خودداری کنید.
کسانی که از ترشح زیاد خلط به علت آسم یا التهابهای مکرر دستگاه تنفسی رنج می برند باید مصرف گندم را کاهش دهند زیرا گندم تولید مایعات مخاطی را افزایش می دهد. خود شما می توانید به مرور زمان دریابید که چه میزان گندم برای شما مناسب است.

دانه های بسیار مفید:

گندم سیاه- آرد برنج- آرد چاودار- سبوس برنج- نان جوانه گندم با کشمش- آرد ارزن- نان تهیه شده از ارزن کامل- ماکارونی تهیه شده از گندم سیاه

دانه های غیرمضر:

آرد گلوتن- آرد گندم درشت- پف فیل- آرد ذرت- گندم کوهی- انواع برنج- فرآورده های تهیه شده از آرد گلوتن- فرآورده های تهیه شده از آرد سفید- کیک آرد ذرت- ذرت- برگه های تهیه شده از چاودار- نان چاودار

دانه های مضر:

بلغور درشت- سبوس گندم- مخلوط آرد گندم وجو- کیک مافین
منبع: فادیا عبدوش/ برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی A / انتشارات عقیل /تهران :1388

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید