برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی B(2)

برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی B(2)

نویسنده: فادیا عبدوش
مترجم : مریم کاظمی

 

ماهی های بسیار مفید:

انواع ماهی روغن – ماهی پیچ – ماهی هالیبوت – ماهی خال مخالی (اسقومری) – ماهی آزاد – ماهی خاویار – نیزه ماهی کوچک – نیزه ماهی رودخانه ای – قزل آلا خالدار – ساردین.

ماهی های غیر مضر:

شمشیرماهی – ماهی کپور – ماهی تن – گربه ماهی – کوسه – ماهی پیچ خاکستری.

ماهی های مضر:

ماهی کولی – قورباغه – دلفین – ماهی های دم زرد – مارماهی – ماهی بارکودا – حلزون – خرچنگ – ماهی آزاد دودی – هشت پا – اسکالوپ – قزل آلا – گرگ دریایی.

سوم: لبنیات، شیر و تخم مرغ

گروه خونی B هفتگی اگر اجداد شما از نژاد زیر هستند:

غذا مقدار سیاه سفید زرد

تخم مرغ 1 عدد 3-4 بار 3-4 بار 3-4 بار
پنیر 60 گرم 3-4 بار 3-5 بار 2-3 بار
ماست 120-180 گرم 0-4 بار 2-4 بار 1-3 بار
شیر 120-180 بار 0-3 بار 4-5 بار 2-3 بار
صاحبان گروه خونی B تنها گروه های خونی هستند که می توانند از مجموعه متنوعی از فراورده های لبنی بهره کامل ببرند. علت این امر آنست که قند سازنده آنتی بادی در خون گروه B یعنی (D- galac tosamine) همان قند موجود در شیر است.
بشر اولین بار در زمان اوج پیشرفت گروه خونی B از شیر به عنوان ماده غذایی استفاده کرد. یعنی درست زمانی که انسان حیوانات را اهلی کرد.
این نکته قابل اشاره است که تخم مرغ حاوی لکتینی که در نسج عضلانی مرغ وجود دارد نیست.
اگر شما از نژاد آسیایی هستید در پذیرش خوراکی های تهیه شده از شیر مشکل خواهید داشت نه به این جهت که بدن شما آن را نمی پذیرد بلکه فرهنگ ویژه شما در برابر آن مقاومت می کند.
در واقع فراورده های تهیه شده از شیر از زمان حمله قبایل
مغول وارد جوامع آسیایی شد و در ذهن آسیایی ها اینچنین جا افتاد که شیر و فراورده های آن غذای بربرهاست و برای خوردن مناسب نیست. این اعتقاد تا امروز نیز وجود دارد، با وجود اینکه بسیاری از آسیایی ها دارای گروه خونی B بوده و رژیم غذایی آن ها که سویا در آن نقش اصلی را دارد، بسیار برای سلامتیشان مضر است.
آفریقایی های دارای گروه خونی B نیز شیر و لبنیات را به خوبی تحمل نمی کنند و تعداد افرادی که در این قاره گروه خونی B دارند بسیار کم است و بدن بسیاری از آفریقایی ها لاکتوز (قند شیر) را تحمل نمی کند.

نکته:

منظور ما از آسیایی ها، ساکنان آسیای شرقی مثل ژاپنی – چینی و تایلندی هستند.

لبنیات بسیار مفید:

پنیر محلی Cottage – پنیر موتزارلا – شیر گاو – ماست – پنیر فتا – پنیر تهیه شده از شیر بز – شیر بز.

لبنیات غیر مضر:

پنیر تهیه شده از شیر بز (بری) – پنیر گرویر – پنیر مانستر – پروتئین شیر(کازئین) – پنیر گودا – پنیر پارمیزان – پنیر خامه ای – تخم مرغ – کرم ترش sour cream – پنیر چدار – کره – پنیر نوشاتل – پنیر سوئیسی – پنیر میوه ای – هاف اند هاف.

لبنیات مضر:

پنیر آمریکایی – پنیر آبی – بستنی تهیه شده با شیر – تخم غاز – اردک و بلدرچین.

فصل چهارم: روغنها و چربی ها

گروه خونی B هفتگی اگر اجداد شما از نژاد زیر هستند:

غذا مقدار سیاه سفید زرد

روغن ها یک قاشق غذاخوری 3-5 بار 4-6 بار 5-7 بار
شما باید از روغن زیتون در برنامه غذایی خود استفاده کنید زیرا به هضم غذای شما و رهایی از سموم به شکل بهداشتی کمک می کند.
حداقل روزانه در غذاهای خود از یک قاشق روغن زیتون استفاده کنید و از خوردن روغن کنجد، آفتابگردان و ذرت که حاوی لکتین های مضر برای دستگاه گوارش شماست خودداری نمایید.

روغن های بسیار مفید:

روغن کبد ماهی – روغن گردو – روغن جوانه گندم – روغن دانه کتان – روغن بادام – روغن دانه کشمش سیاه – روغن گل پامچال شب.

روغن های مضر:

روغن دانه شلغم – روغن ذرت – روغن پنبه دانه – روغن سویا – روغن نارگیل – روغن کرچک – روغن حگرنگ – روغن کنجد – روغن دانه آفتابگردان – روغن بادام زمینی – روغن گل گاوزبان.

فصل پنجم: خشکبار و دانه ها

گروه خونی B هفتگی اگر اجداد شما از نژاد زیر هستند:

غذا مقدار سیاه سفید زرد

خشکبار یک مشت 2-3 بار 2-3 بار 2-3 بار

کره خشکبار

(گردو- بادام- پسته) یک تا 2 قاشق غذاخوری 2-4 بار 2-4 بار 2-4 بار
به صاحبان گروه خونی B توصیه می کنیم از خوردن بسیاری از انواع خشکبار و مغزها خودداری کنند. زیرا دانه کنجد، دانه آفتابگردان و بادام زمینی و غیره در فرایند تولید هورمون انسولین در بدن تأثیر می گذارد.
شاید برای افراد دارای گروه خونی B بخصوص آسیایی ها دست برداشتن از کنجد و فراورده های آن مثل ارده، روغن کنجد و … سخت باشد اما همیشه در این حال به خاطر بسپارید که گروه خونی شما در آنچه مربوط به سلامتی شماست بهترین مرجع است نه فرهنگ و عادت های غذایی شما.

خشکبار غیرمضر:

کره بادام – شاه بلوط – بادام – گردو – دانه کتان – پسته – جوزآلش – گردوی برزیلی.

فصل ششم: حبوبات

گروه خونی B هفتگی اگر اجداد شما از نژاد زیر هستند:
غذا مقدار سیاه سفید زرد
انواع
حبوبات توصیه شده یک فنجان
حبوبات خشک 5-7 بار 5-7 بار 5-7 بار
صاحبان گروه خونی B می توانند برخی انواع لوبیا و حبوبات را مصرف کنند اما بسیاری از آن ها مانند عدس و نخود و لوبیا سبز حاوی لکتین هایی هستند که در تولید انسولین مؤثر است.
آسیایی های دارای گروه خونی B می توانند بهتر از سایر نژادها حبوبات را تحمل کنند زیرا زمان زیادی است که به طور سنتی به آن عادت دارند.

حبوبات بسیار مفید:

لوبیا قرمز کلیوی شکل – لوبیا سبز دانه ریز – لوبیا سفید دانه ریز.

حبوبات غیرمضر:

باقلا – لوبیای پهن کلیوی شکل – لوبیا قرمز – لوبیا سبز – سیب زمینی مکزیکی – نخود فرنگی – لوبیای سفید پهن – غلاف نخود سبز.

حبوبات مضر:

عدس – لوبیای مکزیکی سیاه – نخود – لوبیای چشم بلبلی – عدس قرمز – سویا – شیر سویا – پنیر سویا – برگه سویا.

فصل هفتم: دانه های گیاهی و نان و خمیرها

گروه خونی B هفتگی اگر اجداد شما از نژاد زیر هستند:

غذا مقدار سیاه سفید زرد

انواع دانه های گیاهی از دانه های خشک یا خمیرها (یک تکه کیک – 2 قطعه نان) نصف فنجان 5-7 بار 5-9 بار 5-9 بار
من با عده ای از افراد که گروه خونی آن ها B بود برخورد داشتم که می توانستند بدون هیچ مشکلی فراورده های تهیه شده از گندم را مصرف کنند. اما بیشتر کسانی که گروه خونی آن ها B است نمی توانند گندم را تحمل کنند درست مثل کسانی که گروه خونی O دارند. زیرا گلوتین گندم حاوی لکتین هایی است که در نسج عضلات مستقر و باعث می شود که سوزاندن کالری ها به سختی انجام گیرد و سوخت و ساز بدن تضعیف گردد. غذایی که به صورت کامل تجزیه نشده تا بدن بتواند از آن به شکل انرژی استفاده نماید به صورت چربی ذخیره می شود. بهمین دلیل گندم می تواند باعث اضافه وزن در صاحبان گروه خونی B شود. همچنین این افراد بهتر است از خوردن چاودار نیز خودداری کنند زیرا حاوی لکتینی است که در رگ ها رسوب می کند و باعث مشکلاتی در گردش خون
و سکته مغزی می شود.
اما ذرت و گندم سیاه (گندم روسی) باعث اضافه وزن در افراد دارای گروه خونی B می شوند. زیرا بیش از هر غذای دیگری متابولیسم بدن را کند و فعالیت هورمون انسولین را کاهش می دهد و باعث جمع شدن آب در بافت های بدن و احساس خستگی شدید می شود.
نان گندم جوانه زده با کشمش را امتحان کنید زیرا بسیار مغزی هستند و با وجود اینکه حاوی گندم جوانه زده هستند مغز گندم به هنگام فرایند جوانه زدن مصرف شده بنابراین نوع گندم بسیار سهل الهضم است.
من به شما توصیه می کنم در خوردن نان و خمیرها و گندم میانه روی کنید زیرا تا وقتی که از گوشت، ماهی، لبنیات مجاز برای گروه خونی B استفاده می کنید به مقدار زیادی از این مواد نیاز ندارید.

دانه ها و نان های بسیار مفید:

ارزن – سبوس جو دوسر – آرد جو دوسر – گندم کوهی کامل – سبوس برنج – نان گندم جوانه زده با کشمش.

دانه های غیر مضر:

انواع برنج – جو – کرم برنج – آرد برنج – نان بدون گلوتن – نان سویا – گندم پوست نکنده – فراورده های تهیه شده از گندم کوهی – فراورده های تهیه شده از آرد سفید.

دانه های مضر:

گندم روسی – انواع ذرت – پف فیل ذرت – ماکارونی تهیه شده از آرتیشو( کنگر فرنگی ) – آرد ذرت – آرد گلوتن – چاودار – آرد چاودار – سبوس گندم – ارزن – نان هفت دانه – جوانه گندم – فراورده های تهیه شده از گلوتن گندم – فراورده های تهیه شده از گندم کامل.

فصل هشتم: سبزیجات

گروه خونی B

غذا مقدار روزانه برای همه نژادها
سبزی خام 1 فنجان 3-5 بار
سبزی پخته 1 فنجان 3-5 بار
افراد دارای گروه خونی B می توانند سبزیجات متنوعی را که برای سلامتیشان مفید است بیابند. بنابراین به آنها توصیه می کنیم تا حد امکان از 3 تا 5 وعده غذایی از آن مصرف کنند اما سبزیجاتی که گروه خونی B باید از خوردن آنها اجتناب کنند بسیار کم است اما افراد صاحبان گروه خونی B باید درمورد سبزیجات دستورات زیر را رعایت نمایند:
گوجه فرنگی را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف نمایند. همچنین ذرت را از لیست غذاهای مفید خارج کنید زیرا حاوی لکتین هایی است که بر روی ترشح انسولین تأثیر منفی داشته و متابولیسم را کند می کند.
از خوردن زیتون نیز خودداری کنید زیرا قارچ هایی که بر روی آن رشد می کند ممکن است برای شما حساسیت ایجاد کند. انواع ترب و کنگر فرنگی (آرتیشو) نیز برای دستگاه گوارش گروه B
مضر است.
شما باید سبزیجات سبز رنگ را که سرشار از منیزیوم ( عنصر مفید برای جلوگیری از بیماری های مری از طریق ویروس) است مصرف کنید. زیرا صاحبان گروه خونی B بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی و امراض سیستم ایمنی هستند.
منبع:فادیا عبدوش/ برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB / انتشارات عقیل /تهران :1387

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید