گلاب

گلاب

 

نام «گلاب » با فرهنگ سنتی و باورهای مذهبی مردم ایران در آمیخته است، چرا که گلاب خاص ایران است و جالب آن که فقط در شهر کاشان به عمل می آید. پرورش گل محمدی با تاریخ «قمصر» عجین شده، هر چند امروزه گلاب گیری از «قمصر» به «نیاسر» یکی از بخش های دیگر کاشان گسترش پیدا کرده است.
از تقطیر مجدد گلاب، فرآورده یی به دست می آید که به آن «گلاب دو آتشه» می گویند. اگر مجدداً گلاب دو آتشه را تقطیر کنید، گلاب غلیظی از نظر اسانس به دست می آید که فوق العاده معطر بوده ودرحقیقت گلاب ناب وخالص است.

خواص درمانی

– در گذشته گلاب در طب سنتی قدیم مصارف درمانی بسیاری داشته و به عنوان گرمی شناخته می شود که «PH» خون را به سمت قلیایی می برد.
– گلاب می تواند دندان درد را تسکین دهد.
– یکی از موارد استفاده ی گلاب جهت پاک کردن پوست است و می توان به جای محصولات شیمیایی پاک کننده از آن استفاده کرد.
– گلاب سبب طراوت و تازگی پوست می شود؛ بدین گونه که پس از هر بار استحمام که منافذ پوست بازتر هستند گلاب را به پوست صورت خود بمالید تا با توجه به اثرات آن در افزایش جریان خون، باعث شادابی پوست شود.
– به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و هیدراته برای پوست سر و مو مفید است.
– گلاب در رفع جوش های بدن موثر است. برای این کار مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید، سپس این خمیر رامدت یک ساعت یا تمام شب روی جوش های خود قرار دهید.
– به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی برای شست و شوی چشم مناسب است. برای رفع خستگی و درد چشم نیز می توانید مقداری گلاب به پشت پلک های خود بمالید.
– برای بیماری های گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است.
– دردهای روماتیسمی را رفع می کند.
– از بخور آن می تواند برای درمان گلودرد و بیماری های تنفسی استفاده کرد.
– قلب و معده را تقویت می کند.
– استفاده از گلاب موجب رفع پریشانی می شود.
– برای معالجه اشخاص گرما زده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که تولید قی کرده و صفرا را خارج کند.
– بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی سینه و گلو هستند.
– بوییدن گلاب برای تقویت قلب، حواس باطنی و رفع بیهوشی مفید است.
– نوشیدن و بوییدن «گلاب» سردرد را بر طرف می کند، مخصوصاً سردردی که در اثر استنشاق هوای آلوده یا شنیدن سر و صدا باشد.
منبع: 7 روز زندگی 128

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید