ازدواج فامیلی خوب یا بد؟

ازدواج فامیلی خوب یا بد؟

چرا برخی افراد ازدواج فامیلی را ترجیح می دهند؟
ازدواج مسئله بسیار مهمی است که باید توجه ویژه ای بدان داشت. تمامی مشاروان ازدواج به این موضوع اشاره می کنند که شناخت افراد قبل از ازدواج به آنها کمک می کند تا بهتر بتوانند برای زندگی خود تصمیم بگیرند.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد ازدواج فامیلی را ترجیح می دهند. آداب و رسوم مشترک یکی از دلایلی است که بسیاری از خانواده ها را به این ازدواج ترغیب می کند.

این افراد به دلیل رفت و آمدهای خانوادگی شناخت کاملی از یکدیگر دارند و بهتر می توانند برای زندگی مشترکشان تصمیم بگیرند. با توجه به این امر می توان گفت سازگاری و همخوانی یکی از دلایل عمده این نوع ازدواج ها به شمار می رود.

تا بدینجا همه چیز خوب است! اما ازدواج فامیلی طرف تاریکی نیز دارد که باید به آن توجه داشته باشید!1

انواع ازدواج‌های خویشاوندی
ازدواج با دختر عمو، دختر دایی، دختر خاله، دختر عمه و یا پسر عمو، پسر خاله، پسر دایی، پسر عمه انواعی از ازدواج فامیلی را پدید می‌آورد. در صورتی که فرزندان دو دختر خاله، دختر عمه، دختر عمو و یا دختر دایی با هم ازدواج کنند، نوعی از ازدواج خویشاوندی شکل می‌گیرد که به آن ازدواج موازی گفته می‌شود.

نوع دیگری از ازدواج خویشاوندی، ازدواج متقابل است که در آن فرزند یک دختر خاله، دختر عمه، دختر عمو، دختر دایی با فرزند پسر خاله، پسر عمه، پسر عمو و یا پسر دایی ازدواج می‌کند.

در برخی فرهنگ‌های گذشتگان ازدواج‌های موازی ناپسند به حساب می‌آمدند و ازدواج‌های موازی مورد تشویق قرار می‌گرفتند. در گذشته روابط درون خانوادگی، بسیار گسترده بوده و انواع روابط فامیلی پیچیده شکل می‌گرفته‌است.2

ازدواج فامیلی در جوامع امروزی
این روابط در جوامع متمدن امروزی دیگر جایی ندارد و بسیار تقبیح می‌شود. اما ازدواج‌های فامیلی مرسوم میان دخترخاله/عمو/دایی با پسرخاله/عمو/دایی در کشورهای آسیایی مانند عربستان، امارات، یمن، فلسطین و… هنوز مطلوب و رایج است. هنوز هم ازدواج‌های این سبکی به‌وقوع می‌پیوندد و ۱۰ درصد ازدواج‌های جهان به این سبک است. در برخی مناطق دنیا این رقم به ۵۰ درصد می‌رسد. علاوه‌بر کشورهای نام‌برده در شمال آفریقا و بخش‌های مرکزی و غربی آسیا هم این مدل از روابط وجود دارد.

این مدل از ازدواج در آمریکا نیز مجددا درحال وقوع است، زیرا مشخص شده است که ازدواج فامیلی آن‌چنان که عنوان می‌شد نیز خطرناک نیست. اولین ازدواج فامیلی که در قرن ۲۱ در آمریکا صورت گرفت نشان داد که دیگر منع قانونی ازدواج خویشان رعایت نمی‌شود و بیشتر شاخه‌های مسیحیت، مخالفتی با آن ندارند.

نمونه‌هایی از ازدواج فامیلی نیز در میان شخصیت‌های مذهبی دین مسیحیت مانند ربه‌کا و اسحاق وجود دارد. مثلا کلیسای متُدیست نیز منعی برای ازدواج‌های خویشاوندی قائل نیست.

در برخی از نقاط دنیا، ازدواج‌های فامیلی پذیرفته نیست. علاوه‌برآن مدیریت روابط خانوادگی میان خویشان نیز در چنین ازدواج‌هایی سخت است و جلوگیری از بروز اختلاف هنر زیادی می‌خواهد. مثلا یکی از اعضای چنین جوامعی تعریف می‌کند که بعد از ازدواج خویشاوندی روابط‌شان با سایر اعضای خانواده قطع شده و به کودکان‌شان توصیه کرده‌اند که به کسی درباره‌ی اینکه پدر و مادرشان خویشاوند هستند چیزی نگویند. نه به این خاطر که این ازدواج شرم‌آور یا قبیح است، بلکه به این خاطر که در برخی جوامع پذیرش این موضوع سخت است و ممکن است برای فرزندان‌شان مشکلاتی ایجاد بشود.4

مزایای ازدواج فامیلی
1.مهم ترین مزایا ازدواج فامیلی تناسب میان خانواده های طرفین در آداب و ارزش ها است.

2.از مهم ترین مزیت های این نوع ازدواج ها شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر است و از نظر آسیب های اجتماعی نظیر مصرف سیگار، داشتن ارتباط های نامناسب و … امکان رسیدن به اطمینان بیشتر می باشد.

3.در ازدواج های فامیلی به دلیل سازگاری و همخوانی بیشتر بین همسران و خانواده هایشان ثبات زندگی زناشویی بیشتر است.

4.در ازدواج های فامیلی به علت رفت و آمد و معاشرت بیشتر با خانواده ها با یکدیگر ، طرفین شناخت بهتر و بیشتری از اخلاق، اعمال و رفتار هم دارند.

5. ازدواج فامیلی باعث تحکیم پیوندهای خانوادگی و همبستگی بین اعضا و شکل گیری فرصت های عالی برای انتقال ارزش های فرهنگی خانواده و تداوم آن طی نسل های متمادی در خانواده می شود.

6. در ازدواج های فامیلی مذاکرات قبل از ازدواج در مقدمات و لوازم ازدواج مانند مهریه، جهیزیه و مراسم عقد و عروسی به راحتی انجام می گیرد و با تسهیلات و هزینه کمتری همراه است.

7.ازدواج خویشاوندی اموال و دارایی ها را درون خانواده نگه می دارد و نسل به نسل آن را انتقال می دهد.3

بروز بیماری های ژنتیکی در ازدواج فامیلی به چه صورت است؟
بهتر است این مسئله را با ذکر یک مثال توضیح دهیم: به طور مثال بیماری فیبروز کیستیک در اثر اشکلاتی در دی ان ای به وجود می آید اما شما به دو کپی از این دی ان ای معیوب نیاز دارید تا کودک شما به این بیماری مبتلا شود .

اگر تنها یک کپی از این دی ان ای معیوب در ژن های شما وجود دارد، فرزند شما به این بیماری دچار نمی شود. بلکه تنها ناقل این ژن هستید

اگر کسی که ناقل این بیماری است با شخصی ازدواج کند که ناقل این بیماری نیست،خطری شما را تهدید نمی کند و کودک شما به این بیماری مبتلا نمی شود اما اگر هم پدر و هم مادر ناقل این بیماری باشد خطر بروز این بیماری در کودک به 25% می رسد.

بنابراین می بینید ازدواج با فامیل درجه یک چقدر خطرناک است!1

افرادی که لازم است قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک انجام دهند
_خویشاوندانی که قصد ازدواج فامیلی با یکدیگر را دارند.

_مردان بالای 40 سال که قصد ازدواج دارند.

_افرادی که به اختلالات زنتیکی مانند ضعیف بودن چشم مبتلا هستند.

_ خانم‌هایی که زیر هجده سال سن دارند و زنان بالای سی سال

_ افرادی که اقوام درجه یک آن‌ها به اختلالات ژنتیکی مبتلا هستند.

_ افرادی که مشاغل پرخطر دارند و یا در مناطق پر خطر زندگی می‌کنند. مانند افرادی که در رادیلوژی‌ها و یا آزمایشگاه‌های سونوگرافی کار می‌کنند.2

معایب ازدواج های فامیلی
1.در ازدواج های فامیلی، احتمال ایجاد بیماری های ژنتیکی در فرزندان بیش از سایر ازدواج ها است.

2.از معایب ازدواج های فامیلی عدم تحقیق کردن نسبت به طرف مقابل است زیرا خانواده دختر و پسر یکدیگر را می شناسند و با فضای رشد فرزندشان آشنا هستند بنابراین نسبت به بررسی و ارزیابی این تناسب های مهم نیازی احساس نمی کنند و بی گدار به آب می زنند.

3.در ازدواج های فامیلی احتمال ایجاد اختلالات ژنتیکی حتی اگر در فرزندشان نمایان نشود در نسل های بعدی دیده می شود.

4.طلاق در ازدواج های فامیلی سخت تر از ازدواج های دیگر انجام می گیرد چراکه با جدایی دو نفر از هم، اغلب کل روابط خانوادگی به هم می ریزد و یک فامیل از هم پاشیده می شود.

5.دخالت اطرافیان در زندگی زن و شوهر در ازدواج های فامیلی بیشتر از سایر ازدواج هاست و دامنه این دخالت ها معمولا گسترده تر و فراتر از خانواده های دوطرف است و اغلب به کل فامیل کشیده می شود.

6.در ازدواج های فامیلی نقایص و اختلالات مادرزادی بیش از سایر ازدواج ها است زیرا ژن مخصوص بیماری هم از پدر و هم از مادر به کودک به ارث می رسد و فرزند به شدت بیمار خواهد شد.3

پینوشتها
1.www.darookhaneonline.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.namnak.com
4.www.chetor.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید