قاتلان زنجیره ای

قاتلان زنجیره ای

نویسنده:کی هیون (اندی )کیم(1)

 

مقایسه طبیعت و تربیت بشر

چکیده :

نویسنده در این مقاله به بررسی عللی می پردازد که سبب می شود عده ای از انسان ها به ویژه در غرب تبدیل به قاتلان زنجیره ای شده و در نتیجه دست به جنایت های غیر قابل توجیهی می زنند . لذا در ابتدا تعاریفی از این گونه قاتلان به دست می دهد ، سپس در مقام بیان علل این گونه فجایع ،به دو دسته علل اشاره می کند :«طبیعت » و «تربیت » که اولی بیشتر ناظر بر شرایط جسمی و ژنتیکی فرد و دومی ناظر بر شرایط محیطی این گونه افراد است . در بیان علل طبیعی ،او به آسیب های مغزی اشاره کرده و اختلالات روانی ناشی از آن را یکی از مهم ترین علل این جنایات تلقی می کند .سپس در مقام بیان علل تربیتی ،به شرایط محیطی این قاتلان اشاره می نماید و به وضعیت آنها خصوصاً در دوران کودکی که به نحوی مورد بی مهری قرار گرفته اند می پردازد و تأثیر گذاری شرایط محیطی بر رفتار این افراد را مورد بررسی قرار می دهد . و در نهایت این مسأله را طرح می کند که نیرویی درونی در همه انسان ها وجود دارد و این قاتلان در مهار این نیرو کامیاب نبوده ؛ لذا دست به چنین جنایاتی می زنند .
دسترسی به تلویزیون بسیار آسان است . هر کسی می تواند تلویزیون را روشن کرده و به سراغ کانال دلخواه خود برود و حتی می تواند کانالی را انتخاب کند که شامل برنامه های سکسی و خشونت آمیز می شود . ما به عنوان بیننده مجموعه ای مختلفی از برنامه های خشونت بار و سکسی ،به شدت غرق در صفحات تلویزیون شده ایم .ساعتی که برنامه های مورد علاقه مان شروع می شود را به خاطر می سپاریم و این مسأله تا جایی پیش می رود که کارهای مدرسه و یا حتی زندگی اجتماعی خود را حول این زمان ها تنظیم می کنیم .مهم ترین مسأله ای که برای ما ببیندگان رخ داده است ، این واقعیت است که امروزه می توانیم مجموعه ای مورد علاقه خود را بر روی DVDنگه داری کنیم .امروزه من می توانم مجموعه House M.Dرا به صورت DVDاز کتابخانه دانشگاهم قرض بگیرم و عملاً دیگر نیازی به برنامه ریزی برای مشاهده تلویزیون ندارم . در بسیاری از قمست های هر دو فیلم Law and order و House M.D،همواره تلاش می شود به بینندگان و یا حتی شخصیت های هر دو فیلم ، دریافتی اخلاقی از حیات و مرگ القا شود . قاتلان مطرح شده در فیلم Law and order،به ارائه یک یا چندین انگیزه و مشکل روانی برای اقدامات خود تمایل دارند . در یک قسمت از مجموعه House M.Dقاتلی به تصویر کشیده می شود که دوره ای از قتل های جدید خود را آغاز کرده و این درحالی است که توموری در مغز خود دارد . این صحنه ها به این فکر منجر شد تا من درباره قاتلان زنجیره ای (که به طور متوالی به قتل افراد دست می زنند ) به فکر روم که چرا برخی ،بدون اینکه احساس پشیمانی کنند ، عده ای از انسان ها را به قتل می رسانند ؟ آیا یک دلیل پزشکی برای اقدامات این افراد وجود دارد یا اینکه آنها به طور ذاتی قاتل به دنیا آمده اند ؟
در عالم جنایی ،نظریه های گوناگونی در رابطه با علل این کار قاتلان زنجیره ای وجود دارد .همه این نظریات حول مفاهیم اساسی و اولیه «طبیعت » انسان در مقایسه با «تربیت » او می چرخد . آیا این افراد از ابتدا به عنوان قاتلان چنین قتل هایی متولد شده اند یا این که ایشان تحت شرایطی خاص به این چنین قاتلانی تبدیل شده اند ؟ با این وجود دانشمندان باید درباره آنچه که به عنوان علت واقعی این مسأله بدان معتقدند ،به اتفاق نظر برسند .بسیاری معتقدند ،شاید آسیب مغزی در ناحیه قدامی مغز (قطعه پیشانی )و یا دستگاه لیمبیک (کناری )،علت واقعی قتل های پی در پی آنها باشد . پزشکان نیز مانند کارآگاهان (برای درک علت واقعی این گونه رفتارها از سوی این قاتلان ) زندگی آنها را مورد توجه قرار داده ،و این گونه قتل ها را ناشی از آزار و اذیت ها و خشونت های جسمی و روحی ای تلقی می کنند که در گذشته و درطول زندگی بر این افراد رفته است .تمایز قائل شدن بین طبیعت و تربیت انسان ، کار خیلی سختی است و دلیل این مسأله بسیار ساده است :شرایط محیطی یک انسان ( تربیت ) می تواند بر رفتار (طبیعت ) او تأثیر گذار باشد . در واقع ،قاتل زنجیره ای به علت یکسری تغییرات محیطی ومتأثر از شرایط پیرامونی خود ، تمایل به کشتن انسان ها دارد .به عنوان مثال ،یکی از این قاتلان ، شخصی به اسم بابی جولانگ بود که نه تنها از سوی مادرش (که زنی فاحشه
بود ) بلکه از سوی مشتریان مادرش نیز مورد آزار و اذیت قرار می گرفت . وقتی او بیست ساله بود ، سانحه ای موتوری برای او رخ داد که این سانحه منجر به آسیبل مغزی او شد . بعد از این سانحه ، او پرخاشگر تر شده و شهوت جنسی اش نیز به مراتب بیشتر شد .
قبل از ادامه بحث پیرامون تئوری های مربوط به طبیعت و تربیت بشر ، باید قاتل زنجیره ای تعریف شود . طبق تعریف دایره المعارف «ویکی پدیا » (قاتل زنجیره ای ) به کسی اطلاق می شود که سه نفر یا بیشتر را به قتل می رساند و این قتل ها با وقفه ای که ناشی از نوعی «بی میلی مقطعی »بین هر یکی از آنهاست صورت می پذیرد (و تاحد زیادی نوعی ارضا و بهجت روانی را برای قاتل به همراه دارد .) فرهنگ لغت آکسفورد نیز در تعریف این گونه قاتلان می گوید: «قاتل زنجیره ای کسی است که چندین نفر را به شیوه ای مشابه ، یکی پس از دیگری به قتل می رساند .» هر دو تعریف به ما می فهماند که این انسان ها برای قتل دیگران دارای «انگیزه » بوده و زمان و کیفیت قتل را نیز خود انتخاب می کنند . واژه کلیدی برای من این است که همه این قاتلان از نظر زمان و نحوه کشتن دارای نوعی «حق انتخاب » هستند ، و همین اختیار است که آنها را در نهایت به مجرمی جنایتکار بدل می سازد .اما در ابتدا باید به نظریات قابل توجهی که در عالم جرم شناسی برای بیان اقدامات این گونه افراد مطرح شده است ،نگاهی بیندازیم .
در ابتدا به تئوری هایی که مربوط به طبیعت بشر است می پردازیم ؛ حوزه ای که بسیاری از پزشکان معتقدند ،آسیب های مغزی ،اختلالات ژنتیکی و سایر بیماری ها و اختلالات این مشکل را پدید می آورند . برای اینکه قسمت قدامی مغز (قطعه پیشانی )مسئولیت رفتار انسان را -که ما را با ثبات و قابل اعتماد ساخته و از روابط اجتماعی مطلوبی برخوردار می سازد – برعهده بگیرد ،طراحی شده است .آسیبی که به سیستم لیمبیک (کناری ) مغز می رسد نیز می تواند یکی از دلایل «اقدامات غیر عادی »قاتلان زنجیره ای باشد . سیستم لیمبیک ،احساسات و نیز قوای انگیزشی انسان را کنترل و تنظیم می کند . تعدادی از این قاتلان ،این سیستم را در مغز خود از دست می دهند .آسیب هایی که به این سیستم در مغز انسان وارد می شود ،ممکن است خود دلیل پرخاشگری غیر قابل کنترل این افراد باشد . از میان بسیاری از این قاتلان که از آسیب های مغزی رنج برده اند ،می توان
لئونارد لیک ،دیوید برکویچ ،کنث بیانچی ، جان گیسی و کارل پانزارم که در دوران کودکی بعضی از انواع آسیب های مغزی را تجربه کرده اند اشاره کرد .
بسیای از این قاتلان در خانه های خود بزرگ شده اند ،خانه هایی که در آن برای سالیان سال مورد آزار و اذیت جسمی و روحی بوده اند . عده ای از ایشان (در دوران کودکی ) یتیم شده و از این خانه به خانه ای دیگر نقل مکان می کردند ،و بعضی نیز از سوی یکی از خویشاوندان نزدیک خود مورد آزار و اذیت و بدرفتاری قرار می گرفتند .هنری لی لوکاس از این قبیل افراد است که از سوی مادر فاحشه خود برای سالیان متمادی به وسیله جارو مورد ضرب و شتم قرار می گرفت . مادرش او را مثل دخترها لباس می پوشاند و به مدرسه می فرستاد و به علاوه او را مجبور می کرد تا شاهد عمل نامشروع مردان با او (مادرش ) باشد . این آدم ها معمولاً انسان هایی خشن بودند و هنری لی لوکاس نیز درنهایت به انسانی خشن و پرخاشگر تبدیل شد . اکثر محققان بر این باورند که محیط به تنهایی نمی تواند رفتار این قاتلان را بازگو کند . در حالی که انسان هایی مانند این نوع قاتلان وجود دارند که در دوران کودکی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند .اما با این حال ، نه تنها انسان هایی قاتل بلکه شهروندانی قانون مدار از کار درآمده اند .(لذا شرایط محیطی بررفتار انسان ها تأثیر گذار است .)
حال باید به کدام سو رفت و کدام را باید پذیرفت ؟آیا بپذیریم که این مسأله مجموعه ای از عوامل را شامل می شود که خروجی آن پدید آمدن یک چنین قاتلانی است ؟ یا این که به تحقیق خود پیرامون این خصلت (قتل های زنجیروار ) ادامه دهیم ؟ تلاش برای یافتن اثر طبیعت و ژنتیک بر رفتار انسان ،اندکی برای من مایه دردسر است .اگر دانشمندان احیاناً درباره مشکل مغزی این قاتلان به نتیجه ای برسند ؟ چه اتفاقی خواهد افتاد ؟آیا در آن صورت ،مغز همه انسان ها و نوزادان را برای شناخت این خصلت و یا ژن منحصر به فرد بررسی می کنیم ؟آیا این افراد را که جزئی از اعضای جامعه محسوب می شوند نادیده می گیریم ، یا اینکه آنها را به عنوان «تروریست »زیر نظر می گیریم و یا آن که ایشان را انسان هایی دارای «ژن کشتن » قلمداد می کنیم ؟ این گونه سؤالات اخلاق می تواند برای همیشه وجود داشته باشد . شیرلی لین اسکات در نتیجه گیری خود می نویسد : «…قاتلان زنجیره ای ضعف ها و عیوب ناپیدای بشرند …» آنها بسیار معمولی و مانند سایر مردم بوده و از آنجایی که غیر قابل رؤیتند ،ما را به وحشت می اندازند ؛چرا که آنها منعکس کننده رفتار ما هستند » او در ادامه می گوید : «قاتل زنجیره ای تجسم و مظهری از ناآگاهی ،شهوت و نیرو و انرژیی می باشد که ما باید آن را در درون خود فرو نشانده و از بین ببریم .» او کتاب خود را با یک سری آراء و اندیشه های گیج کننده و معما گونه به پایان می برد . این آراء باعث شد تا از خود بپرسم :چه چیز ما را از سهیم شدن و شرکت کردن در این گونه اقدامات وحشتناک باز می دارد ؟ بسیاری از این قاتلان بسیار تحصیل کرده بوده و از دانش بیشتری نسبت به جهان از انسان های معمولی برخوردار بودند ، پس چه عاملی جلو ما را از این گونه اقدامات می گیرد ؟
این پرسش ها برای همیشه ادامه خواهد داشت . پژوهش پیرامون قاتلان قتل های زنجیره ای در نهایت باید به اتفاق نظری درباره علت این مشکل ختم شود . شاید ما هرگز به جوابی برای چرایی آنچه از جانب این قاتلان سر می زند نرسیم ، اما هنوز هم می توانیم نظریات جدید در جواب به علت این گونه اقدامات ارائه کرده و یا به آن گوش سپاریم .

پی نوشت ها :

1-Kee،Hyun (Andy )Kimنویسنده و روان شناس.
www .termpaprsmonthly .com

منبع:نشریه سیاحت غرب ،شماره 71

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید