بخوانید و بکوچید!

بخوانید و بکوچید!

نویسنده:مژگان کریمی

 

توصیه های ایمنی برای سفرهای تابستانی
برای آن خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند، تابستان یعنی رفع خستگی، یعنی سفر. مهم نیست این سفر، چند روزه یا به کجا باشد؛ با هواپیما باشد یا با خودروی شخصی. مهم این است که همه اعضای خانواده خاطره خوبی از سفر داشته باشند. همگی به سلامت تعطیلات را به اتمام برسانند و سفر بی خطری داشته باشند و اینها میسر نمی شود، مگر اینکه امنیت و سلامت همه اعضای خانواده تامین شود.
وجود آب های ساحلی در شمال و جنوب کشور موجب شده خیلی ها این نقاط را برای سفر تابستان انتخاب کنند و از زیبایی های این مناطق لذت ببرند اما متاسفانه هر سال تعدادی از هموطنان ما به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در دریا غرق می شوند و در همین آبهای ساحلی زیبا جان شان را از دست می دهند. خیلی از افرادی که تابستان به شمال یا جنوب کشور سفر می کنند، حاشیه دریاها و رودخانه ها رابرای اقامت انتخاب می کنند. دریا با همه زیبایی هایش بی رحم است. همه ساله جمعی از مسافران به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و حتی شوخی های بی مورد وخطرناک قربانی خشم دریا می شوند.رعایت نکات ایمنی از این خط پیشگیری می کند.
چادر خود را در فاصله دورتری از رودخانه یا دریا برپا کنید. نشستن در کنار رودخانه متلاطم خطرناک است، به خصوص اگر هوا ابری و بارانی باشد بنابراین بهتر است زیرانداز خود را در کنار رودخانه، دره یا محلی که امکان دارد هنگام بارش باران سیلابی شود، پهن نکنید. اگر می خواهید در آب دریاچه یا رودخانه شنا کنید، ابتدا کف آب را بررسی کنید و اولین باری که وارد آن می شوید، به آهستگی و با احتیاط قدم بردارید و مراقب سنگ ها، شاخه های مخفی، گودال ها و جلبک های آبی باشید. اگر جریان آب تند است، وارد آب نشوید. فقط در محل های امن و حفاظت شده شنا کنید. زیاد از ساحل دور نشوید و به موازات ساحل شنا کنید. نگذارید جریان آب شما را از ساحل دور کند.

5توصیه بهداشتی مهم در سفر
با رعایت توصیه های ایمنی و بهداشتی درسفر می توانید از حوادث و بیماری ها پیشگیری نمایید و سفر خوشی را تجربه کنید:
*جعبه دارو یادتان نرود: یک جعبه کمک های اولیه سفر ایجاد کنید که حاوی داروهایی که اعضای خانواده به طور مرتب مصرف می کنند و نیز داروهایی برای بیمارهای ناگهانی مانند گرفتگی بینی یا دانه های پوستی باشد. در این جعبه دارویی یک داروی تب بر، یک داروی آنتی هیستامین، باند و یک پماد آنتی بیوتیک موضعی هم قرار دهید.
*ضد آفتاب فراموش نشود: اگر به نقاط آفتابی سفر می کنید، کرم ضد آفتاب با خود ببرید یا برای تسکین دردناشی از آفتاب سوختگی، همراه داشته باشید. اگر در حین سفر، مدتی طولانی در محیط های سرباز و طبیعی می گذرانید، پشه بند و کرم های دافع حشرات و داروهای تسکین دهنده آسیب ناشی از گزنه به همراه داشته باشید.
*در حال حرکت مطالعه نکنید: اگر با هواپیما سفر می کنید، ممکن است به علت تغییر فشار هوا دچار درد گوش شوید. اگر با ماشین سفر می کنید، برای جلوگیری از بیماری حرکت در ماشین مطالعه نکنید. در صورت احساس ناراحتی و تهوع به نقطه ای در روبرو خیره شوید.
*نزدیک مراکز درمانی اقامت کنید: هنگامی که جایی را برای اقامت در محل سفرتان رزرو می کنید، بهتر است محلی را انتخاب کنید که نزدیک ترین فاصله را با یک درمانگاه اورژانس داشته باشد. شماره تلفن پزشک خود را همراه داشته باشید تا در صورتی که سوال پزشکی داشتید، بتوانید با او تماس بگیرید.
*آرامش داشته باشید: مسافرت روال عادی زندگی تان را به هم می ریزد و ممکن است کودک تان بد خلق و بهانه گیر شوند. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و انتظار نداشته باشید که رفتار های فرزندان تان مثل همیشه باشد.

آب ناسالم، لذت سفر شما را نقش بر آب می کند
آب ناسالم ممکن است بیماری های ویروسی مثل هپاتیت، فلج اطفال، اسهال های ناشی از ویروس های روده ای یا بیماری های باکتریایی مثل تب تیفویید، اسهال خونی باسیلی، اسهال ناشی از ای کولای و حتی وبا را به مصرف کنندگان بی احتیاط و ناآگاه منتقل کند. آب های قابل دسترس در مسیر حرکت، ممکن است حاوی مواد سمی و شیمیایی ناشی از زباله های صنعتی و کشاورزی باشند. موادی مانند سیانیدها، انواع فلزات سنگین از جمله سرب، کادمیوم، جیوه، عوامل نیتروژنی مواد بی رنگ کننده، سولفیدها، آمونیاک، آفت کش ها و ده ها موارد دیگر ممکن است در این آب ها وجود داشته باشد.برای جلوگیری از هرگونه بیماری، همراه بردن آب سالم برای نوشیدن یا شستشو در مسیر سفر توصیه می شود. قرار دادن آب سالم در بطری های آب معدنی و یا خرید آب های معدنی، این امکان را فراهم می کند که در تمام طول سفر آب آشامیدنی سالم و دلچسب برای افراد خانه فراهم شود.

خوراکی های سفری
هیچ ماده خوراکی ای سالم تر، گواراترو مناسب تر از خوراکی های تهیه شده در منزل نیست؛ چرا که توسط افراد مطمئن و از مواد اولیه تازه و تمیز تهیه و فراهم می شود و لذا همراه بردن غذاهای مناسب خانگی برای بین راه، از ابتلای شما و فرزندان تان به مسمومیت های غذایی خفیف و شدید جلوگیری خواهد کرد. ساندویچ های خانگی تهیه شده از نان، پنیر، گوجه فرنگی و خیار یا نان، کره ، تخم مرغ آب پز و سفت شده، خیار شور و گوجه فرنگی، یا کوکوی سیب زمینی، کتلت های خانگی و شامی های تهیه شده در منزل و یا به همراه داشتن مقداری عسل یا مربا، مقداری گردو، سبزیجات، میوه های شسته و ضدعفونی شده و تنقلاتی همچون نخودچی، کشمش، انجیر، بادام، گردو، پسته ، خرما و فلاسک آب جوشیده جهت تهیه چای و چند عدد لیوان و بشقاب از جمله بهترین مواد خوراکی و وسایل برای طول سفر است.
منبع:روزنامه سلامت شماره 229

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید