سبد غذایی با 9 خوراکی مفید

سبد غذایی با 9 خوراکی مفید

تهیه وتنظیم: نیوشا

 

معمولاً ما با این قدر مشغول کار و زندگی می شویم که از سلامتی خود باز می مانیم. تنها زمانی که مریض می شویم به یاد خود می افتیم و اینکه باید از طریق تغذیه ی مناسب به اجزای بدن خود مواد مغذی لازم و ویتامین برسانیم و انرژی بدن را تامین کنیم.
پس این 9 خوراکی لازم را وارد سبدهای غذایی خود کنید تا سالم بمانید:

1 .روغن زیتون

بر روی سالاد خود روغن زیتون بریزید یا غذاهای خود را با روغن زیتون سرخ کنید. روغن زیتون فعالیت و تحرک سلول های بدن را بالا می برد.
این عمل در زمستان بسیار به سلول های شما کمک می کند و باعث می شود شما کمتر احساس سرما کنید.
در مطالعه یی که بر روی هجده زن انجام شد، این نتیجه به دست آمده است؛ هنگام ظهر و ناهار به غذای این افراد مقداری روغن زیتون اضافه شده و مشاهده شده است که در این مدت این افراد نسبت به کسانی که در غذای شان روغن زیتون استفاده نشده، سرمای زمستان را کمتر احساس می کنند.
در هر صد گرم روغن زیتون، 673 کالری انرژی وجود دارد. البته این مقدار متغیر است، زیرا بستگی به میزان خالصی یا ناخالصی روغن زیتون شما دارد.

2. ماهی

نه تنها ماهی، بلکه تمام مواد خوراکی دریایی برای بدن بسیار مفید هستند. بخصوص در فصل زمستان خوردن این مواد غذایی توصیه می شود.
زیرا ماهی دارای امگا3 است؛ و پروتئین زیادی دارد. در فصل زمستان توصیه می شود سه بار در هفته ماهی مصرف کنید تا مواد لازم به بدن تان برسد.

3. تخم مرغ

تخم مرغ همیشه به عنوان یک منبع خوب و سرشار از پروتئین محسوب می شود.
توصیه می شود تخم مرغ را به هنگام صبح میل کنید، زیرا هنگامی که صبحانه تخم مرغ می خورید، انرژی بیشتری در طول روز دارید، البته استفاده بیشتر از سفیده ی تخم مرغ به نسبت زرده بهتر است، زیرا کالری سفیده از زرده کمتر است. برای مثال اگر می خواهید املت درست کنید، توصیه می کنم از سفیده ی بیشتری استفاده کنید تا زرده، (اگر چهار عدد سفیده استفاده می کنید، توصیه می کنیم که دو عدد زرده مصرف کنید) اگر به زیره حساسیت ندارید و از عطر خوش تان می آید، می توانید کمی زیره به آن اضافه کنید.
زرده ی تخم مرغ دارای هفتاد کالری انرژی است، اما سفیده ی تخم مرغ 55 کالری انرژی دارد. البته این کالری به اندازه ی تخم مرغ هم بستگی دارد. پس بهتر است که سفیده ی تخم مرغ رابه زرده ترجیح دهید و بیشتر آن را مصرف کنید.

4. سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از فیبر است و فیبر ماده یی مفید و لازم برای بدن است که به هضم غذا کمک می کند. سیب زمینی به دلیل فیبری که دارد موجب می شود معده شما زودتر پر شود و شما به دلیل اینکه حجم معده تان پر شده، غذای کمتری بخورید. بهتر است سیب زمینی را آب پز یا تنوری کنید. در این صورت کالری سیب زمینی افزایش پیدا نمی کند. مقدار کالری سیب زمینی که سرخ شده باشد نسبت به کالری سیب زمینی آب پز باورکردنی نیست.
یک سیب زمینی صدگرمی تنوری یا آب پز 85 کالری انرژی دارد، درصورتی که این مقدار برای صد گرم سیب زمینی سرخ شده برابر با 405 کالری انرژی است.

5 . جو دو سر

جو دو سر منبع غنی از چربی مفید برای بدن است و به همین دلیل باعث می شود که انرژی بدن شما در طول فعالیت هایی که در فصل زمستان انجام می دهید تامین شود. نان های جو نیز وارد بازار شده اند که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

6. سویا

شما می توانید از عصاره ی سویا استفاده کنید که کالری بسیار پایینی دارد و فاقد کلسترول است.
شما می توانید در سالاد یا غذاهای سرد و گرم خود از این ماده ی خوراکی استفاده کنید.
کرم سویا را بهتر است با کمی آب لیمو مخلوط کرده و میل کنید.

7 .دارچین

دارچین جزو خانواده ی پلی فنول است. مولکول های مفیدی در دارچین وجود دارد. که باعث می شود احساس گرسنگی شما کاهش یابد. شما می توانید دارچین را روی سالاد میوه یا سالاد فصل بریزید و میل کنید.

8. سیب

سیب دارای کالری بسیار پایینی بوده و غنی از فیبر است. سیب برای بالابردن قندخون بسیار مفید بوده و تاثیر مستقیمی بر آن دارد.
برای استفاده بهینه از سیب توصیه می شود این میوه را با پوست بخورید، زیرا پوست سیب دارای آنتی اکسیدان است.

9. کاکائو

کاکائو در فصل زمستان بخصوص برای کودکان مفید است و توصیه می شود کاکائوی تیره تر و باکالری کمتر تهیه کنید.
کاکائو ضد افسردگی و به شما کمک می کند که در زمستان همیشه خنده روی لب هایتان باشد. کاکائو برای داشتن روحیه یی شاداب به شما کمک می کند و شما را از ناراحتی قلبی و عروفی دور نگه می دارد.
به شما توصیه می شود که مقداری کاکائو در سبد غذایی روزانه خود دهید و مانند میوه یی که روزانه می خورید کاکائو نیز میل کنید.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید