چه بخوریم تا زیباتر بمانیم !؟

چه بخوریم تا زیباتر بمانیم !؟

 

یک رژیم غذایی سالم و متعادل، بهترین هدیه ای است که هر فرد می تواند به بدن خود (داخل و خارج بدن ) بدهد. اما ترکیبات مغذی و مواد غذایی ویژه ای وجود دارند که می توانند شما را در داشتن چهره و پوستی زیبا کمک کنند. از آنجا که خارجی ترین بخش بدن، پوست می باشد و میزان گستردگی آن در بدن نسبت به سایر اعضا بیشتر است و از طرفی این پوشش بدن دائماً در تماس با موادی همچون آلاینده های هوا، رادیکال های آزاد، دود و سایر مواد سمی می باشد، لذا نیاز به مراقبت بیشتر و تغذیه بهتری دارد. عقل سلیم همیشه توصیه می کند رژیم غذایی متعادل و مناسب داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف، داشتن اطلاعات کافی در مورد هرم های غذایی ـ که نشان می دهد چه ماده غذایی و از هر یک به چه میزان باید مصرف شود ـ ضروری است تا تمام اندام های بدن بتوانند به بهترین نحو کار کنند. علاوه بر داشتن تغذیه ای متناسب با هرم های غذایی، مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده، غذای فرآوری شده، ( سوسیس و کالباس ) و شکر را باید محدود کرده و سعی کنیم مواد غذایی خاصی را بیشتر بخوریم. مصرف ویتامین و مکمل ها نیز برای داشتن پوستی زیبا مفید هستند.

آنتی اکسیدان ها

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، مقاومت بدن را در برابر رادیکال های آزاد، به ویژه رادیکال های آزاد آسیب رسان به پوست بالا می برند؛ همچنین سبب حفظ سلامت سلول های پوست شده و فرایند پیری پوست را به تأخیر می اندازد. موادی مانند انواع توت ها ( توت سفید، توت فرنگی، تمشک، شاتوت و…)، مرکبات، انگور، زردآلو، سبزیجات دارای برگ های سبز و پهن مانند کاهو و اسفناج، کلم بروکلی و فلفل قرمز و هویج، آنتی اکسیدان ضروری بدن را تأمین می کنند.

اسیدهای چرب ضروری امگا ـ 3

وجود اسیدهای چرب ضروری برای بدن مهم و حیاتی است، زیرا در ساخت سلولی، عملکردهای سلولی و ساختمان غشاء سلولی نقش دارند. بدن انسان قادر به تولید اسیدهای چرب ضروری نیست، لذا تنها راه رساندن این مواد به بدن همان تغذیه و مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب می باشد. یکی از بهترین راه ها، گنجاندن ماهی به ویژه ماهی های چرب حاوی امگا 3 در رژیم غذایی است؛ البته ماهی های آزاد بر ماهی های پرورشی ترجیح دارند. شاه ماهی، ماهی تون، ماهی قزل آلا و ماهی سالمون نیز مناسب می باشند. روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، کانولا، ذرت و کنجد نیز ضمن آنکه سالم تر هستند، حاوی اسیدهای چرب نیز می باشند. از این روغن ها می توان به هنگام صرف سالاد نیز استفاده نمود.

ویتامین A

ویتامین A یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای حفظ و بازسازی بافت پوست می باشد که ویژگی های آنتی اکسیدانی نیز دارد. فقدان این ویتامین در بدن سبب خشکی، تحریک پذیری و خارش پوست شده و حتی می تواند موجب از بین رفتن خاصیت الاستیکی پوست گردد. این ویتامین در محصولات لبنی کم چرب، سیب زمینی، سس گوجه فرنگی، تخم مرغ و جگر وجود دارد.

ویتامین B

ویتامین های Bکمپلکس ( B1 وB2 وB6 وB12 ) همیشه برای کاهش استرس توصیه می شوند و خوردن مواد غذایی حاوی این ویتامین ها می تواند خشکی و شاخی شدن پوست را بهبود بخشد. این ویتامین در موادی مانند : برنج، انواع نان ها، جوی دوسر، ماهی، تخم مرغ، و غلات کامل و سبوسدار به وفور یافت می شود.

ویتامین C

ویتامین C برای درمان عفونت های پوستی، بهبودی زخم و آفتاب سوختگی مفید است. نارنگی، پرتقال، آب گریپ فورت و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند.

سلنیوم

این ماده معدنی که یک آنتی اکسیدان محسوب می شود، برای حفظ سلامت سلول های پوست بسیار مفید می باشد و اثر ضد پیری داشته و آن را به تأخیر می اندازد. انواع مغزها ( گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی و… ) نان های سبوس دار، ماهی تن و بوقلمون از منابع غنی سلنیوم می باشند.
نکته مهم : با خوردن آب فراوان در طول روز از آب مورد نیاز پوست خود را تأمین کنید تا از خشکی و چروک پوست جلوگیری شود.
منبع:نشریه دنیای زنان، شماره 51.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید