خواص آناناس

خواص آناناس

نویسنده:گلناز میکائیلیان

 

یک آناناس خوب و رسیده می تواند به اندازه یک تخته شکلات نیاز قند بدن شما را تامین کند. این میوه به جز طعم فوق العاده، دارای خواص بسیار است. آناناس سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. ضمنا، حاوی کلسیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین C می باشد. به علاوه، چربی و کلسترول آن نیز بسیار کم است. می توانید با حفظ خواص آن، آن را به صورت تازه، کنسرو و یا یخ زده استفاده نمایید، یا عصاره آن را گرفته، سپس مصرف کنید.

تقویت استخوان ها

آناناس استخوان های شما را محکم و قوی می کند. این میوه حاوی منیزیم برای استخوان سازی و بافت همبند لازم، است. تنها با مصرف یک فنجان آناناس، حدود (73)درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه شما تامین می شود. ضمناً، در رشد استخوان های کودکان و جوانان نیز تاثیر فوق العاده ای دارد.

بهبود سرفه و سرماخوردگی

اکثر افراد پس از ابتلا به سرماخوردگی شروع به مصرف آب پرتقال و ویتامین C می کنند و اغلب از مصرف آناناس غافلند؛ در حالی که این میوه همان مزایای آب پرتغال را داشته و خواص آن حتی از آب پرتقال نیز بیشتر است. «بروملانین» یکی از موادی است که در این میوه وجود دارد و سرفه را تسکین می دهد. این ماده به حفظ سلامتی کمک فراوانی می کند. آناناس تازه حاوی عناصر مفید سولفوردار و ترکیبات هضم کننده پروتئین می باشد. «بروملانین» ضد تورم و کاهش دهنده التهاب بوده و برای درمان ورم حاد سینوس، گلودرد، آرتروز و نقرس نیز مفید است. برای تاثیر بیشتر این ماده در بدن، بهتر است که این میوه بین غذاهای اصلی (صبحانه، نهار و شام) و به تنهایی مصرف شود. این به دلیل خواص دیگر «بروملانین» است که به هضم غذا کمک می کند.

آنتی اکسیدان قوی

آناناس سرشار از ویتامین C، بدن را در مقابل رادیکالهای آزاد (عناصری که به سلول های سالم حمله ور می شوند)، تصلب شرائین، بیماری های قلبی ناشی از قند، افزایش تعداد دفعات حملات آسمی و افزایش سرطان های ویژه (مثل سرطان روده)، محافظت می کند. رادیکالهای آزاد مشکلات وابسته به ورم مفاصل و استخوان ها و روماتیسم مفاصل را تشدید می کنند. شواهد حاکی از آن است که ویتامین C با وجود اینکه مهم ترین ویتامین قابل حل در آب می باشد، در درمان و مبارزه با بیماری های فوق تاثیری ندارد. با این وجود، این ویتامین به علت تقویت سیستم ایمنی بدن با سرماخوردگی و آنفلوانزا مبارزه می کند.

منیزیم در آناناس

این عنصر در ترکیب بسیاری از آنزیم هایی که در تولید انرژی بدن نقش دارند، یافت می شود. ضمنا، آناناس سرشار از تیامین (ویتامین B1) است که در ترکیب آنزیم های تولید انرژی به کار می روند.

زوال ماکیولار

این میوه و بسیاری از میوه های دیگر برای سلامتی چشم مفید است و آنها را در مقابل بیماری ها و ناراحتی های مربوط به افزایش سن محافظت می کند. مصرف سه وعده میوه در روز، به خصوص آنهایی که آنتی اکسیدان بیشتری دارند، خطر ابتلا به این نوع ناراحتی ها را کاهش می دهند.

ساقه آناناس

تحقیقات حاکی از آن است که حتی ساقه آناناس حاوی ملکول های مفید است. این مولوکول ها بدن را در مقابل سرطان های ویژه ای مثل تخمدان، سینه، ریه، روده و پوست محافظت می کنند.

انتخاب و نگهداری آناناس

آناناس به خاطر اندازه و حجمش سنگین است، ولی همین سنگینی مانع خشکی و موجب حفظ طعم مطبوع آن می شود. یک آناناس خوب باید روشن بوده و سطح آن عاری از هرگونه کپک و خال باشد. هیچ گاه آناناس خام و نارس را انتخاب نکنید. این میوه را می توان دردمای معمولی اتاق هم نگهداری کرد. آناناس به سرعت فاسد می شود و باید به خوبی آن را حفظ نمود. اگر در نظر دارید آن را بیشتر از یک تا دو روز نگهداری کنید، بهتر است داخل کیسه ای نایلونی گذاشته و در یخچال قرار دهید. به این ترتیب، می توانید تا پنج روز از فساد این میوه جلوگیری کنید. اگر مقداری از آن را مصرف کردید، بقیه را داخل ظرفی که هوا وارد آن نمی شود، قرار داده و داخل یخچال نگهداری کنید و هرچه سریعتر مصرف نمایید. حتی می توانید آناناس را داخل فریزر هم قرار دهید، فقط ممکن است طعم آن از بین برود.
منبع:دنیای سلامت شماره48

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید