گل کلم

گل کلم

 

گل کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ از خانواده ی گیاهان« crucifrous» است. گل کلم، سری به هم پیوسته دارد که از گلچه های کوچکی تشکیل شده و اندازه ی آن پانزده سانتی متر است. این گیاه برخلاف سایر گیاهان خانواده «Crucifrous »که حاوی کلروفیل هستند به دلیل دوری گلچه های آن از تابش نور خورشید فاقد کلروفیل است.

فواید گل کلم
جلوگیری از ابتلا به سرطان

گل کلم و سایر گیاهان خانواده ی «crucifrous »مانند بروکلی، کلم و کلم پیچ حاوی موادی هستند که از مبتلا شد ن به سرطان جلوگیری می کند. این مواد، آنزیم های فعال کننده یی را که عامل سرطان در بد ن هستند متوقف می سازند. مصرف گل کلم همراه با زردچوبه در سلامتی و جلوگیری از سرطان پروستات مردان نیز موثر است.
ترکیب گل کلم و زردچوبه بسیار خوشمزه و خوش طعم است. بهترین راه برای تهیه ی این غذا این است که ابتدا گل کلم را تکه تکه کنید و برای تقریبا پنج تا ده د قیقه آن را نگه دارید. این مرحله سبب تولید «فنیل ایزوتیوسینات» می شود که به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک می کند. سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم با اضافه کرد ن کمی سبزیجات به مدت پنج د قیقه گرم و همراه با کمی نمک، فلفل و روغن زیتون آن را خوش طعم تر کنید.

د فع سموم توسط کبد

گیاهان «crucifrous»حاوی گلوکز نیالات و تیوسنرات هستند. این مواد توانایی کبد را برای دفع مسمومیت بالا می برند. اگر مولکول های سمی به سرعت توسط کلیه از بین نروند، می توانند همه ی سلول ها از جمله «DNA »را تخریب کنند. این تخریب می تواند باعث رشد غیرقابل کنترل سلول ها شود.

جلوگیری از ابتلاء به آرتروز

دانشمندان در مطالعه یی مشاهده کرده اند غذاهایی که مانند گل کلم حاوی ویتامین C هستند از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری می کنند. آزمایش ها نشان دادند افرادی که مصرف غذاهای حاوی ویتامین C در آنها کمتر است سه برابر ریسک ابتلا به آرتروز در آن ها بیشتر از افرادی است که مصرف غذاهای مملو از ویتامین C در آن ها زیاد است.

چگونگی انتخاب و نگهداری گل کلم

در انتخاب گل کلم باید به تمیزی، سفیدی و بهم پیوستگی آن (بهم پیوستگی گلچه ها) توجه کرد.
از خرید گل کلم هایی که لکه هایی سیاه دارند یا گل های کوچکی در آن ها ظاهر شده است خود داری کنید.
گل کلم را نپخته در پلاستیک قرار د هید و در یخچال نگهداری کنید.
گل کلم تکه شده را تنها می توان برای یک تا دو روز در یخچال نگه داشت و همچنین کلم پخته شده را به این دلیل که زود فاسد می شود تنها می توان برای دو تا سه روز در یخچال نگهداری کرد.

مواد موجود در صد گرم گل کلم

ویتامین C : میلی گرم 54/93
ویتامین K: میکروگرم 11/17
فولات: 54/56 میکروگرم
فیبر: 3/35 گرم
ویتامین B6: میلی گرم 0/21
ترپیتوفان: 0/03 گرم
امگا 21: 0/3 گرم
منگنز: 0/17 میلی گرم
ویتامین B5 : میلی گرم 0/63
پتاسیم: میلی گرم 176/08
پروتئین: 2/28 گرم
فسفر: 36/68 میلی گرم
ویتامین B2 :میلی گرم 0/05
منگنز: 11/16 میلی گرم
ویتامین B3: میلی گرم 0/51
منبع: 7 روز زند گی شماره 114

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید