حیوانات ــ حشرات و پرندگان(2)

حیوانات ــ حشرات و پرندگان(2)

 

 

مورچه

************

حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یحْطِمَنَّکُمْ سُلَیمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ (نمل/18)

«تا این که وقتی (سلیمان و سپاهیان وی) به دره مورچه ها رسیدند مورچه ای گفت: مورچه ها! داخل خانه های خود شوید تا سلیمان و سپاه وی شما را له نکنند؛ آن ها له شدن شما را احساس نمی کنند».
************
ــ نکته آیه: مورچه ها با هم صحبت می کنند:
مورچه ها از جمله با مواد بودار شیمیایی با هم صحبت می کنند.

زنبور عسل

************

وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعَْرِشُونَ* ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیهً لِقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ (نحل/68-69)

«و خدا به زنبور عسل وحی نمود که: از کوه ها، درختان و از کندو هایی که مردم درست می کنند برای خود آشیانه بگیر. بعد از هر ثمری بخور و بعد (در بازگشت) مسیر های مشخص شده پروردگار خود را دنبال کن (یا مسیر های ساده شده پروردگار خود را دنبال کن). از شکم های آن نوشیدنی با رنگ های گوناگون در می آید و در آن مداوایی برای مردم وجود دارد. در این رابطه برای افراد اندیشمند نشانه ای وجود دارد».
************
(«ذللاً» جمع ذلول است و از جمله به معنی: ساده، آسان، رام، بی درد سر و بی زحمت است. اگر در آیه «حال» برای «نحل (زنبور)» باشد، معنی جمله آن این می شود که: زنبور از مسیری پیروی کند که برای وی مشخص شده. و اگر «ذللاً» حال برای سُبُل باشد، در آن صورت جمله به این معنی می شود که:
مسیر بازگشت زنبور آسان و بی زحمت شده است. و هر دو حالت آن درست است).
ــ نکات آیه: 1ــ مسیر بازگشت زنبور عسل رُند و بی درد سر است. 2ــ از شکم زنبور عسل نوشیدنی در می آید. 3ــ عسل شفا بخش است.
1.مسیر بازگشت زنبور عسل رند و بی درد سر است:
زنبور عسل با اشعه فوق بنفش می بیند. وقتی مسیری را می رود مغز آن زاویه های نور خورشید را ضبط می کند. در بازگشت بر اساس همان اطلاعات بر می گردد. وقتی هوا ابری باشد نیز خورشید را با تحلیل نور می تواند از پشت ابر ها ببیند. جهات مغناطیسی شمال و جنوب نیز به کار می گیرد. و کندوی خود را هم از بوی آن می شناسد.
به این ترتیب زنبور عسل در ردیابی و مسیر شناسی هیچ مشکلی ندارد. و چنان که آیه گفته: زنبور پس از این که ثمر پیدا می کند و می خورد، در بازگشت از مسیری که برای وی تعیین شده پیروی می کند، و یا مسیر بازگشت وی آسان و بی درد سر است، (بسته به این که جمله آن را چطوری تجزیه و تحلیل کنیم).
2.از شکم زنبور عسل نوشیدنی در می آید:
عسلی که زنبور از شکم خود درست می کند و در خانه های کندو می ریزد 80 درصد آن آب است. یعنی همان طور که قرآن می گوید: «آنچه از شکم آن در می آید در واقع نوشیدنی» است. بعد کارکنان کندو روی آن کار می کنند تا درصد آب آن به 18 درصد می رسد و عسل سفت می شود و همین طور از آن نان درست می کنند.
3.عسل شفا بخش است:
چیزی که فعلاً انسان از خواص طبی عسل می داند مواد زیر است:
در صورت مالیدن عسلِ صاف به زخم، زیچه ها (میکروب ها) را می کشد و مانع ازدیاد آن ها می شود و زخم زود تر بهبودی پیدا می کند.
ــ برای دستگاه هاضمه شفا بخش است.
ــ درد های روماتیسم را تخفیف می دهد.
ــ به کودک کمک می کند که کلسیم خود را حفظ کند تا استخوان و دندان های آن رشد کند.(توصیه شده به کودکان زیر یک سال عسل داده نشود).
ــ شفایی دور مدت برای برخی بیماری های مزمن دارد.
ــ برای التهاب حلق خوب است.
ــ برای مفاصل خوب است.

خانه عنکبوت

************

مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یعْلَمُونَ (عنکبوت/41)

«کسانی که به جای خدا خدایان دیگری را به خدایی می گیرند مانند عنکبوت می مانند که برای خود خانه می سازد. قطعاً سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است، اگر می دانستند».
************
ــ نکته آیه: سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است:
تا امروز انسان خانه ای سست تر از خانه عنکبوت را نمی شناسد. اگر روزی خانه ای سست تر از آن پیدا کند همه قرآن می سوزد. کسی که در قرن ششم میلادی (بیش 1400 سال پیش) دینی را از خود می آورد و همه دنیا را نگشته و خانه های همه حیوانات و حشرات و غیره را ندیده و نمی شناسد، هیچ گاه نمی آید همه دین خود را در این موضوع مایه بگذارد. روشن است که فقط خدا می تواند چنین مسائلی را آن هم با تأکید مطرح کند. (حرف «اِنَّ» حرف تأکید است).
نکته دیگر در آیه این است که آیه از عنکبوت ماده در ساخت خانه صحبت کرده است. و امروز نیز روشن شده که عنکبوت ماده خانه درست می کند و عنکبوت نر دخالتی در ساخت آن ندارد.

انسان از آهن بهره وری دارد

************

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیعْلَمَ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِی عَزِیزٌ (حدید/25)

«همانا ما پیغمبران خود را با ادله و معجزات (به خلق) فرستادیم و برایشان کتاب و میزان (عدل) نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند و آهن (و پولاد و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی و کارزار و هم منافع بسیار بر مردم است نازل کردیم.»
************
هموگلوبین در خون انسان و خیلی از حیوانات دارای آهن است. همین طور ماده سبز در اکثر گیاهان دارای آهن است. و بدون آهن حیات نیز نمی توانست به وجود بیاید.
هر چیز زنده ای اندازه داده شده و هدایت می شود.
************

…وَخَلَقَ کُلَّ شَیءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیرًا (فرقان/2)

«و همه موجودات را او خلق کرده و به حکمت کامل و تقدیر ازلی خود حد و قدر هر چیز را معین فرموده است.»
************
هر چیزی را آفرید و بلافاصله همه چیز آن را تقدیر نمود.
************

وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (اعلی/3)

«و آن خدایی که همه چیز را قدر و اندازه ای داد و به راه کمالش هدایت نمود.»
************
ــ نکات آیات:
1.موجودات زنده تقدیر شده اند (یعنی: همه چیز آن ها به دقت مشخص شده و اندازه داده شده):
موجودات زنده از عناصری که سلول نامیده می شود، تشکیل می شوند. هر سلولی مولکول های DNA را در بر دارد. DNA (مخفف desoxyribonucleicacid) ماده شیمیایی است که ژن را تشکیل می دهد. ژن ها طلاعات توارثی با خود دارند. یعنی هم ویژگی های مربوط به موجود زنده از قبیل اندازه، رنگ، طول و شکل و غیره در آن تقدیر شده. (انسان این تقدیر را به صورت “اطلاعاتِ به صورتِ کد ضبط شده” تصور می کند). وقتی سلول های نر و ماده به هم می رسند و در هم ذوب می شوند و یک هویت جدید شکل می گیرد ژن ها کار شکل دادن به موجود خود را آغاز می کنند.
2.آفرینش موجودات زنده هدایت می شود:
ژن ها که اطلاعات توارثی را با خود دارند روند آفرینش (روند رشد و شکل گیری) پدیده خود را هدایت می کنند.

تسخیر همه چیز برای انسان

************

وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ… (جاثیه/13)

«و آنچه در آسمان (اجرام فضایی) و در زمین است همه را خود خدا مسخر گردانید (در امکان بهره وری شما قرارداد.)»
************
ــ نکته آیه: هر چه در زمین و فضا است همه در امکان بهره وری انسان قرار داده شده است:
انسان امروزه از خیلی از چیز های موجود بهره وری می کند. از جمله:
ــ از الکترون در ابعاد وسیعی از جمله برق استفاده می کند.
ــ از نیروی خورشید برای تولید برق استفاده می کند.
ــ از انواع باکتری ها و میکروب ها و ویروس ها استفاده می کند.
ــ از انواع امواج بهره برداری می کند.
وجود چیز های نامریی
************

فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ* وَمَا لَا تُبْصِرُونَ* إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ (حافه/38-40)

«سوگند می خورم به آنچه می بینید و آنچه را نمی بینید، که این قرآن سخن پیامبری است که در نهایت خوبی است».
************
ــ نکته آیه: چیز هایی وجود دارد که انسان آن ها را نمی بیند:
امروزه انسان به کمک میکروسکوپ، تلسکوپ و خیلی از دستگاه های دیگر، خیلی از چیز هایی را می بیند که با چشم دیده نمی شوند.
همه چیز جفتی است
************

وَمِنْ کُلِّ شَیءٍ خَلَقْنَا زَوْجَینِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ (ذاریات/49)

«و از هر چیزی دو نوع (نر و ماده) بیافریدیم تا مگر متذکر حکمت خدا شوید.»
************
هر چیزی را به صورت جفتی آفریدیم.
ــ نکته آیه: همه چیز جفتی است (یا نر و مادگی دارد):
ــ همه گیاهان نر و مادگی دارند (برخی از آن ها نر و مادگیشان در خود آن هاست).
ــ همه جانوران نر و مادگی دارند.
ــ ذرات مثبت و منفی دارند.
ــ جریان الکتریسیته مثبت و منفی دارد.
ــ ماده و ضد ماده در فیزیک.
ــ عنصر عضوی شیمیایی بدن چپی و راستی دارد.
ــ نیروی مغناطیسی دو قطبی است.
همه چیز جفتی است. در زمان حضرت محمد انسان می دانست که برخی از گیاهان و حیوانات نر و مادگی دارند، ولی این که همه چیز نر و مادگی دارد مربوط به دانش عصر ما است. مثلاً انسان نمی دانست که گل ها نیز نر و مادگی دارند و باد ها آن ها را تلقیح می کنند.
باقی ماندن عمر پدیده ها
************

…وَمَا یُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَلَا یُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلَّا فِی کِتَابٍ إِنَّ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یسِیرٌ (فاطر/11)

«و هیچ عمر کننده ای از آن هایی که طولانی عمر می کنند و آن هایی که عمر آن ها کوتاه می شود نیست که عمر آن ها در کتابی نباشد (همه در کتاب ثبت است) حفظ نمودن آن برای خدا چیز خیلی ساده ای است».
************
ــ نکته آیه این است که عمر پدیده ها چه آن هایی که زیاد عمر می کنند و چه آن هایی که کوتاه عمر می کنند، در کتابی هم چنان باقی می ماند. و در زبان فصیح عربی به هر چیزی که به نوعی و به نحوی بتوان چیزی از آن خواند کتاب گفته می شود.
یکی از کتاب هایی که عمر را حفظ می کند عنصر کربن 14 است. در همه مواد ارگانیسمی (مواد زنده) اندازه های کمی از کربن 14 وجود دارد. این عنصر بی ثبات است و به وسیله رادیواکتیو (تشعشع هسته) شکسته می شود، طوری که تعداد اتم های آن هر 5800 سال نصف می شود. با بررسی اندازه باقی مانده از این کربن در مواد ارگانیسمی (مواد زنده)، انسان می تواند عمر آن ها را حساب کند. وضعیت کربن14 در این صندلی نشان می دهد که این صندلی بیش از 3 هزار سال عمر دارد. (البته منظور عمر چوب آن است نه عمرِ خود صندلی که منظور تاریخ ساخت آن باشد).
یکی دیگر از کتاب هایی که عمر را حفظ می کند تنه برخی درختان است. این حلقه ها سال های عمر درخت را نشان می دهد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع:
پناهی ، حسین /فیض آبادی،حمیده ، بیولوژی در قرآن- ش10 ، انتشارات فیض دانش ،1389

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید