با زنان بزرگ ایران و جهان آشنا شویم

با زنان بزرگ ایران و جهان آشنا شویم

اشاره:

با شناخت زنان تاریخ ساز و الگوبرداری از فعالیت آن ها، به ارزش های خود بیشتر پی ببرید و در جهت رشد خود گام های بلندی بردارید.
* 1 مرداد 1310 شمسی مجله دختران ایران به مدیریت «زندخت شیرازی» در شیراز چاپ شد. این مجله از اولین نشریان زنانه است که در شیراز به چاپ می رسید.
* زندخت شیرازی در سال 1308 شمسی مجمع انقلاب نسوان را بنیاد گذاشت. وی در سال 1288 شمسی در شیراز به دنیا آمد و در سال 1331 درگذشت.
* اولین کنگره بین المللی زنان معمار در تهران، تابستان 1355 به مدت چهار روز برگزار شد. در این کنگره بیش از 150 نفر از معماران زن شرکت داشتند.
* «صغرآزرمی» نخستین پزشک زن آسیب شناس در کرمانشاه متولد شد و در سال 1326 دوره دانشکده پزشکی را به اتمام رساند.
* 2 ربیع الثانی 1325 عده ای زن ها در بهارستان گردآمدند و خواستار تدوین قانون اساسی شدند.
* 5 مرداد 1340 شمسی صدیقه دولت آبادی در گذشت. وی در سال 1258 به دنیا آمد. او از زنان متجدد و نخستین روزنامه نگاران زن در ایران بود. نخستین مدرسه دخترانه را در اصفهان در سال 1296 دایر کرد. سال 1306 در رشته تعلیم و تربیت از دانشگاه سوربون فارغ التحصیل شد.
* 6ربیع الثانی 1290 هجری قمری «مهد علیا» یکی از زنان مدبر و مقتدر عصر قاجار درگذشت. وی مادر ناصرالدین شاه بود.
* شرکت خواتین اصفهان در سال 1297 توسط «صدیقه دولت آبادی» تاسیس شد. وی دو سال بعد شرکت آزمایش بانوان را تشکیل داد. او روزنامه «زبان زنان» را نیز منتشر کرد که سه سال بعد توقیف شد.رئیس نظمیه هنگام دستگیری وی گفت: «خانم شما صد سال زود به دنیا آمدید.» صدیقه دولت آبادی در پاسخ گفت: «آقا من صد سال دیر متولد شده ام. اگر زودتر به دنیا آمده بودم نمی گذاشتم امروز زنان چنین خوار و خفیف در زنجیر شما اسیر باشند.»
منبع:مجله راه کمال شماره 27

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید