سیری در سیره تربیتی و شخصیت اخلاقی و علمی بانو مجتهده امین رحمه الله (قسمت اول)

سیری در سیره تربیتی و شخصیت اخلاقی و علمی بانو مجتهده امین رحمه الله (قسمت اول)

چکیده
معرفى شخصیت‏هاى برجسته زنان دنیاى اسلام گامى است ضرورى براى احیاى ارزش‏هاى اسلامى و بالاترین دلیل است بر توانمندى‏هاى زنان مسلمان و سعه وجودى آنها در جهت کسب مدارج عالى علم و معرفت .
بانوى مجتهده سیده نصرت امین ” معروف به بانوى ایرانى ” از علماى برجسته عالم تشیع و از اولیاى الهى بود . این علویه‏ى عارف به نفحات رحمانى ، سراسر عمر پربرکتش را صرف تعلیم و تعلم معارف اسلامى کرد و در طریق سیر و سلوک و جست و جوى قرب و رضاى حق تعالى به مخزن العرفان دست یافت و تألیفات گران قدرى در رشته‏هاى تفسیر قرآن ، حدیث ، حکمت ، فقه ، اصول و اخلاق از خود به یادگار گذاشت و از طرفى ، با تأسیس حوزه علمیه خواهران و آموزشگاهى دخترانه پایه‏گذار حرکت علمى و معنوى زنان در عصر خود بود .
این نبشتار مى‏کوشد با معرفى ابعاد اخلاقى ، معنوى و تربیتى بانو مجتهده امین ، ضمن ارج نهادن به شخصیت آن استوانه علم و تقوا ، زنان متعهد جامعه‏ى اسلامى را نیز با وظایف خطیر خود آشنا سازد .
کلید واژه‏ها : بانو امین ، تحصیلات علمى ، اجازات ، سیره تربیتى ، آثار و آراء اخلاقى و عرفانى ، پژوهش‏هاى قرآنى ، فعالیت‏هاى اجتماعى .

مقدمه
تاریخ و تمدن اسلامى در بین سایر تمدن‏هاى بزرگ عالم داراى اعتبار و ارزش بسیارى است . یکى از ویژگى‏هاى قابل اعتناى آن ، منزلت و اعتبار بانوان در عرصه‏ى این فرهنگ بوده و هست ؛ به ویژه مکتب انسان ساز تشیع در این بین ممتاز و برجسته است . با تفحص و پژوهش در آثار متعدد و از جمله نامه‏ها ، پى مى‏بریم که از همان قرون اولیه هجرى زمینه‏هاى تلاش براى بانوان ، بخصوص در عرصه‏هاى اجتماعى ، علمى و فرهنگى فراهم شده است . زنان در دوران رسالت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و معصومان علیهم‏السلام و حتى پس از آن فعالیت‏هاى قابل توجهى داشته‏اند . این مسئله به ویژه در تاریخ ایران محسوس و قابل توجه است .
در این میان ، مى‏توان از اصفهان نام برد که محل پرورش بانوان عالمه بسیارى در ادوار مختلف از جمله آل بویه ، سلجوقى و به ویژه عصر صفوى بوده است . این شهر در دوره‏ى صفویه شخصیت‏هایى همچون آمنه بیگم مجلسى ، بنت المنشار و فاطمه رویدشتیه را به خود دیده است . اصفهان در دوره‏ى معاصر هم از این فیض بى‏بهره نبوده ؛ چرا که شخصیتى مانند بانو امین را در خود پرورده است ؛ بانویى که برخاسته از سلسله جلیله سادات خاتون آبادى است . خاندان امین ، فرع این شجره طیبه مى‏باشد که ده‏ها عالم ، فقیه ، واعظ ، مفسر ، نسابه ، ادیب ، و مورخ به جامعه مسلمانان تقدیم کرده است . امید است تبیین زندگانى این مجتهده بزرگوار بتواند گامى مثبت در جهت معرفى شخصیتى توانمند در عرصه‏هاى علمى و معنوى باشد و بانوان جامعه ما از آن به عنوان الگویى مناسب در عرصه‏هاى مختلف بهره گیرند .

بانوى افتخارآفرین
بى‏شک ، یکى از افتخارات پایتخت فرهنگى جهان اسلام ، یعنى شهر دانشمندپرور اصفهان ، وجود شخصیتى ارزنده و والا در دوره معاصر از حیث علمى و ذوب شده در فرهنگ و تمدن اسلامى ، بانو مجتهده سیده نصرت امین است . اگرچه در عرصه‏ى این فرهنگ عظیم و انسان‏ساز همیشه افرادى فرهیخته و با عظمت در پهنه دانش و بینش ، به ویژه از طایفه‏ى نسوان ، برخاسته‏اند ؛ لیکن بدون تردید ، چهره برجسته‏ى بانو امین همواره در تاریخ و فرهنگ ایران و جامعه مسلمانان تابناک خواهد ماند .
اما آنچه که این بانو را نسبت به بسیارى از شخصیت‏هاى زن دوران خود و پیش از آن متمایز مى‏کند فروغ معنوى و خلل ناپذیر ایشان ، به خصوص از حیث اخلاقى ، تربیتى و معنوى است .
با بررسى نقش زنان در عالم اسلام درمى‏یابیم که همواره بانوان شایسته و متعهد بسیارى وجود داشته‏اند که در عرصه‏هاى مختلف فرهنگ و ادب منشأ ثمرات و برکات فراوانى بوده و آثار قابل توجهى از خود به یادگار گذارده‏اند .
در تاریخ اسلام ، به خصوص مکتب پرارج تشیع نیز زنان فداکار ، عالم و متقى فراوانى وجود داشته‏اند که از جمله آنها مى‏توان به مادر سید رضى و سید مرتضى علم الهدى ، دختر شیخ طوسى و نیز آمنه بیگم دختر ملا محمدتقى مجلسى اشاره نمود . ” عقیقى بخشایشى ، 1382 ، ص 157 و 790 ”
از این رو ، معرفى ابعاد اخلاقى ، معنوى و تربیتى یکى از اسوه‏هاى عالى قدر جامعه که از مراتب والایى برخوردار است و به حق از مفاخر دنیاى اسلام به شمار مى‏رود ، در
حقیقت ، ارج نهادن به شخصیت آن استوانه علم و تقوا خواهد بود .
شخصیت علمى و تقواى این عالم ربانى خود حجتى است بر اینکه زنان جامعه اسلامى مى‏توانند با طى مدارج عالى علم و معرفت خود را از محرومیت‏هایى که توطئه دشمنان و ناآشنایى دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها ، بلکه بر اسلام و مسلمانان همواره تحمیل کرده است برهانند و وجودشان منشأ خدمات عظیم و ارزشمند علمى و فرهنگى قرار گیرد .
در اینجا بجاست پیش از پرداختن به ابعاد اخلاقى و معنوى این بانوى بزرگوار ، سیر زندگى و احوالات ایشان را که مى‏تواند تا حدى مبین اوضاع و احوال این بانو و دوران حیات وى باشد ، مرور نماییم .

خاندان و تحصیلات
نسب بانو مجتهده سیده نصرت امین ، با سى واسطه به وجود مقدس امام على بن ابى‏طالب علیه‏السلام مى‏رسد . این بانوى بزرگوار و متواضع از نوادگان میر معصوم خاتون‏آبادى ” متوفاى 1155 ق ” از علماى زاهد و وارسته اصفهان در اواخر عهد صفویه است .
درباره آغاز زندگى و شروع به تحصیل این بانو آمده است : حاجیه خانم سیده نصرت بیگم امین ” معروف به بانوى ایرانى ” در سال 1265 ه . ش در اصفهان متولد شد . ” یادنامه ، 1371 ، ص 9 ” پدر ایشان حاج سید محمدعلى امین التجار اصفهانى فردى مؤمن و سخاوتمند بود و مادر ، بانویى بسیار شریف ، متعبد و خیرخواه . خداوند پس از سه فرزند پسر ، این دختر را به ایشان عطا مى‏کند . مادر با روشن‏بینى فرزند را در چهار سالگى براى آموزش قرآن و فراگیرى خواندن و نوشتن به مکتب مى‏فرستد ؛ در حالى که فضاى حاکم بر آن ایام به گونه‏اى بود که کمتر خانواده‏اى به خود اجازه مى‏داد دخترى را براى کسب دانش به مکتب یا مدرسه بفرستد و چه بسیار والدینى که آموزش و آشنایى با خط و نوشتن را براى دختران خود جایز نمى‏دانستند . ” ریاحى ، 1376 ، ص 83″
یکى از سه برادر بانو امین ، به » حاج امین « مشهور و در اصفهان معروف بود. وى در دوره چهارم مجلس به نمایندگى از مردم راهى مجلس شوراى ملى شد ، لکن بعدا به واسطه آزادى خواهى مورد غضب رضا شاه واقع و تبعید گردید . ” مجموعه مقالات ، 1372 ، ص 23 ”
بانو امین از 9 سالگى علاقه خاصى به خواندن و نوشتن پیدا کرد . ایشان از خاطرات خود در این باره مى‏گوید : » همبازى‏هایم به من ایراد مى‏گرفتند که چرا تو نمى‏آیى بازى کنى . ولى من عشقم فقط درس بود . « ” همان ، ص 24 – 23 ”
بدین سان ، بانو امین به تحصیل ادامه مى‏دهد تا اینکه در پانزده سالگى با پسرعموى خود به نام حاج میرزا ملقب به معین التجار که از بازرگانان سرشناس و معتبر اصفهان بود ازدواج مى‏کند و به خانه‏دارى و تربیت فرزندان مشغول مى‏شود . اما این امر نیز نمى‏تواند مانع ادامه تحصیل و عشق به مطالعه و تحقیق ایشان در معارف اسلامى شود . ” ریاحى ، 1375 ، ص 57 ”
بانو امین صاحب هشت فرزند شد که هفت تن از آنها به مرگى زودرس درگذشتند و فقط یک فرزند پسر از ایشان باقى ماند . وى از این واقعه با عنوان » ابتلا و آزمایش حق تعالى « یاد مى‏کرد . ” همان ، ص 75 ”

فضاى حاکم بر دوران و مواضع بانو
در حقیقت ، عظمت کار این بانو و تلاش‏هاى مستمر وى با در نظر گرفتن فضا و جو آن زمان بسیار در خور توجه است .
» از دوران قاجار که بگذریم ، دوره‏ى رضاخان تقریبا مقارن با اندیشه تجددخواهى و تبلیغات وسیع اسلام‏زدایى ، به خصوص در اصفهان ، بود . در آغاز این دوره ، خانم امین 35 ساله بود و اصفهان هم در این ایام حوزه‏هاى علمیه ] بسیار [ داشت . این شهر بعد از تهران آماج فعالیت‏هاى تجددخواهى یعضى خانم‏ها قرار گرفت . مجرى این فعالیت‏ها خانم ] صدیقه [ دولت‏آبادى بود که مى‏گفتند 15 سال قبل از جریان کشف حجاب ایشان به طور رسمى حجاب خود را برداشته بود . دولت‏آبادى کانونى هم به نام » کانون بانوان « دایر کرده بود که بعد از برداشتن حجابش و ظاهر شدن در ملأ عام ، مردم این کانون را از میان برداشتند . البته افرادى مانند خانم دولت‏آبادى کم نبودند . زنانى هم بودند که فکر مى‏کردند اگر در این گونه مراسم شرکت کنند متجدد خوانده مى‏شوند و عده‏اى هم به دلیل مشاغلى که داشتند مجبور به کنار گذاشتن حجاب شدند . به هر حال ، مرجع تجددخواهى مانع ترویج اندیشه و تفکر دینى بخصوص در بین بانوان شد و از اینجا مى‏فهمیم که خانم امین چه حرکت عظیم و برجسته‏اى را شروع کرد و به انجام رساند . « ” مجموعه مقالات ، 1372 ، ص 233 ”
سیاست رضاخان مبتنى بر ناسیونالیسم افراطى بود که پایه‏هاى آن را بر دو اصل » تحقیر فرهنگ و محو آثار تمدن اسلامى « و همچنین » برگشت به ایران پیش از اسلام « قرار داده بود . اتفاقا در همین زمان بود که خانم امین از نام مستعار » بانوى ایرانى « استفاده کرد . استنباط این است که چون رضاخان مى‏خواست زن ایرانى را به پیش از اسلام برگرداند و هویت و اصالت را به آن دوران نسبت بدهد ، خانم امین مى‏خواست بگوید بانوى ایرانى این زمان ، بانویى است که از اسلام و دوران عهد اسلام زندگى نوین و واقعى خود را شروع کرده است ؛ یعنى زمانى که اسلام به ایران وارد شده و ایرانیان مسلمان شده‏اند هویت اصلى و واقعى زن ایرانى شکل گرفته است . این بانوى بزرگوار در عین تحصیل و تدریس ، به دفاع از معیارها و موازین شرعى پرداخت . سال 1310 شمسى مقدمه کشف حجاب بود ؛ سال 1311 کنگره » زنان شرق « که دولت‏آبادى در آن شرکت داشت برگزار شد و سپس کشف حجاب به طور رسمى صورت گرفت . مى‏گویند در همین موقع بود که خانم امین کتاب روش خوشبختى را نوشت و در آن به دفاع از حقوق زنان پرداخت . خانم امین حتى پیش از علامه طباطبائى و استاد شهید مرتضى مطهرى این مطلب را بیان کرد . ” ریاحى ، 1376 ، ص 58 ”

استادان و مربیان
بانو مجتهده امین در طى حیات ارزشمند علمى و معنوى خود از استادان گران‏قدر و شخصیت‏هاى والایى بهره برد که مسلما تأثیرات آنان از حیث اخلاقى و تربیتى بسیار بوده است . از جمله‏ى این افراد ، مرحوم آیت الله حاج میر سید على موسوى نجف‏آبادى بود که خود نیز از مبرزترین و مطرح‏ترین چهره‏هاى اخلاقى و علمى حوزه علمیه اصفهان و ایران در زمان خود به شمار مى‏آمد .
استفاده بانو مجتهده امین از شخصیت علمى استادش مرحوم میر سید على نجف‏آبادى قابل توجه بود ، به گونه‏اى که این بانوى مکرمه پس از آنکه صرف ، نحو ، بلاغت ، تفسیر ، حدیث ، فقه ، اصول و فلسفه را آموخت به مطالعات خود در سطوح عالیه ادامه داد تا به درجه اجتهاد رسید . جدیت وى در امر تحصیل به حدى بود که هیچ چیز ، حتى مرگ فرزند ، نمى‏توانست مانع حضور وى در کلاس درس شود . مرحوم حاج میر سید على نجف‏آبادى در این مورد نقل کرده است : » روزى شنیدم فرزند ایشان فوت شده است ؛ فکر کردم خانم دیگر درس را تعطیل خواهد کرد ، ولى برعکس دو روز بعد کسى را به سراغم فرستاد که براى تدریس به منزل ایشان بروم و من از علاقه ایشان به درس و تحصیل ، سخت تعجب کردم . « ” همان ”
بانو امین بسیارى از دروس فقه و اصول و حکمت را از مرحوم آیت الله میر سید على نجف‏آبادى در منزل فراگرفته بود . مرحوم نجف‏آبادى در این باره مى‏گوید : » حکمت را دایى‏ام به من درس داد و یکى نیست که من به او درس بدهم . من مى‏خواهم به این خانم درس بدهم که از من یادگارى باقى مانده باشد . « ” یادنامه ، 1371 ، ص 14 ” زمانى که این مجتهده گران قدر اولین کتاب خود به نام اربعین هاشمیه را نوشت و علما و بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف از آن استقبال کردند ، آیت الله آقا سید محمدعلى نجف‏آبادى در تکمیل تشویق‏هاى علما گفت : » بانو امین هر چه در این کتاب نوشته‏اند از تراوشات فکرى خودشان بوده و ربطى به تعلیمات من ندارد . « ” ریاحى ، 1376 ، ص 86 ”
از دیگر شخصیت‏هاى علمى آن روزگار اصفهان که بانو مجتهده امین مدت‏ها از حضور او استفاده‏هاى علمى و معنوى برد و متأسفانه شخصیت و جایگاه او مطرح نشده ، عالم کامل ، فقیه نبیه و مجتهد زاهد حاج میرزا شیخ مرتضى مظاهرى است . این عالم وارسته مدت‏ها در اصفهان و نجف از محضر استادانى همچون آقا سید ابوتراب خوانسارى ، آیت الله العظمى آقا سید ابوالحسن اصفهانى ، آقا سید ابوالقاسم دهکردى ، شیخ محمدجواد بلاغى ، آخوند ملا محمدحسین فشارکى ، آقا میرزا محمد حسین نائینى ، و آقا ضیاءالدین عراقى استفاده برد . وى پس از وصول به مقامات عالیه و اجتهاد و اخذ اجازات روایتى اجتهاد از اساتید بزرگوار خود و مرحوم علامه محقق متتبع حاج شیخ آقا بزرگ طهرانى به اصفهان مراجعت نمود و به درس و بحث و اقامه جماعت و امر به معروف و نهى از منکر و تألیف و تصنیف کتب پرداخت . ” مهدوى ، 1384 ، ج 2 ، ص 1087 – 1086 ”
البته شخصیت‏هاى دیگر از اعاظم علما و عرفاى اصفهان در آن دوران نیز در شکل‏گیرى شخصیت و تعلیمات مجتهده بزرگ دوران خانم امین تأثیر قابل توجهى داشته‏اند که برخى از آنان عبارتند از : مرحوم آقا حاج شیخ ابوالقاسم زفره‏اى معروف به حاج آخوند که در ادبیات عرب ید طولانى داشت ، آقا میرزا على‏اصغر شریف که از علماى وارسته اصفهان بود ، آیت الله حاج میرزا على آقا شیرازى ، آیت الله آقا سید ابوالقاسم دهکردى و نیز حاج آقا سید حسین نظام‏الدین . “همایونى ، 1383 ، ص 60 ”
سیرى در سیره تربیتى و شخصیت اخلاقى و علمى بانو مجتهده امین رحمه الله ××زیرنویس تاریخ وصول 1386 / 2 / 23 ؛ تاریخ تصویب نهایى 1386 / 11 / 13 . @ .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید