داستانهای ائمه: امام صادق (ع): گنجهای زمین در نزد اهل بیت علیهم السلام

داستانهای ائمه: امام صادق (ع): گنجهای زمین در نزد اهل بیت علیهم السلام

روزى عدّه اى از دوستان و اصحاب خاصّ امام جعفر صادق علیه السلام همانند یونس بن ظبیان، مفضّل بن عمر، ابو سلمه سرّاج، حسین بن ابى فاخته و…، در محضر شریف و مبارک آن حضرت، شرف حضور داشتند.
امام علیه السلام در آن جمع فرمود: تمام گنج هاى زمین و نیز کلید تمام جواهرات درون آن، نزد ما اهل بیت – عصمت و طهارت علیهم السلام – مى باشد؛ و چنانچه هم اکنون اراده کنم و به یکى از دو پایم بگویم که آنچه از طلا و نقره زیر آن پنهان شده درآورد و آشکار سازد، فورا انجام خواهد داد.
سپس در ادامه فرمایش خود، اظهار داشت: توجّه کنید؛ و آن گاه با پاى مبارک خود روى زمین خطّى کشید و زمین شکافته شد و گنجى پُر از طلا و نقره نمایان گردید.
بعد از آن با دست مبارک خود اشاره به گنج کرد و فرمود: ما کراماتى این چنین انجام مى دهیم؛ و سپس یکى از آن شمش هاى طلا را که به اندازه یک وجب بود برداشت و به تمامى افراد حاضر نشان داد و فرمود:
خوب نگاه کنید و دقّت نمائید و چشمان خود را باز دارید که اشتباه نکنید و فردا در شکّ و شبهه قرار نگیرید.
و همگى آن افراد پس از دقّت کامل گفتند: یاابن رسول اللّه! این ها طلاى خالص است؛ و چقدر جالب برق مى زند و مى درخشد.
پس از آن، حضرت خطاب به افراد کرد و فرمود: اینک درون زمین را نگاه کنید.
و چون درون زمین را نگاه کردند، شمش هاى فراوانى را از طلا و نقره دیدند؛ و با حالت ناباورى عرضه داشتند: یاابن رسول اللّه ! قربان شما گردیم، آیا واقعا شما چنین قدرت و چنین خزائن گرانبهائى را دارید؛ و حال آن که شیعیان و دوستان شما در فقر و بیچارگى به سر مى برند؟
حضرت در پاسخ فرمود: به همین زودى خداوند متعال خزائن دنیا و آخرت را براى ما و شیعیان ما جمع و فراهم مى نماید؛ و ما در میان نعمت هاى وافر بهشتى قرار خواهیم گرفت؛ و آن گاه دشمنان ما به عذاب دردناک الهى مبتلا مى گردند.(1)

1-الخرایج والجرایح مرحوم راوندى : ج 2، ص 737، ح 52.

منبع:

چهل داستان وچهل حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله صالحی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید