رهنمودهای غذایی برای زنان، نوزادان و کودکان

رهنمودهای غذایی برای زنان، نوزادان و کودکان

زنان باردار و شیرده

در طول دوران بارداری و شیردهی، داشتن عادتهای غذایی مناسب، مهم است، زیرا کودک برای به دست آوردن غذا جهت رشد کافی و کامل به مادر وابسته است. زمانی که مادر باردار است، لازم است تا وزنش به تدریج افزایش یابد و ثابت بماند تا کودکی با رشد مناسب داشته باشد. به عنوان نمونه، یک زن متوسط اندام باید در دوران بارداری 5/11 تا 16 کیلوگرم به وزنش اضافه شود. اگر مادر هرم غذایی را رعایت کند، می تواند انواع ویتامینها، مواد معدنی، پروتئین، هیدرات کربن و چربی را که خودش و کودکش برای تندرستی به آنها نیازمند است، به دست آورد. کشیدن سیگار و مصرف الکل برای مادر و کودک مضر می باشد. کودکتان روی شما حساب می کند!! او روزانه حداقل به 9 وعده نان، 3 وعده میوه، 4 وعده سبزیجات، 3 ـ 2 وعده گوشت و 3 وعده شیر نیاز دارد.

دوران طفولیت

در طول این دوران، اطفال سریع تر رشد می کنند. معمولاً تا شش ماه و دوباره در شش ماه بعد، اندازه کودک دو برابر می شود.

بنابراین تغذیه مناسب برای تندرستی او بسیار مهم است. شیر مادر یا غذاهای آماده نوزاد برای چهار تا شش ماه اول زندگی کودک کافی است. در 4 تا 6 ماهگی غذاهای نرم می تواند به رژیم غذایی نوزاد اضافه شود.

غلات (به همراه آهن)، پوره سبزیجات، پوره میوه ها و پوره گوشت به ترتیب غذاهایی هستند که باید به کودک خورانده شوند. همچنین در این زمان لازم است که یک غذای جدید به رژیم کودک اضافه شود. به این صورت می توانیم حساسیتهای غذایی طفل را تشخیص دهیم. زرده تخم مرغ پخته و له شده بسیار مورد علاقه کودکان است. با این حال سفیده تخم مرغ پس از 12 ماهگی برای آنها مناسب می باشد. کالریهای مناسب برای رشد اندامهای بدن اطفال لازم است. بنابراین از غذاهای کم چربی برای اطفال زیر 2 سال استفاده نکنید.

دوران بچگی

بین سنین 1 تا 5 سال، کودک به سرعت رشد می کند و نیاز دارد که در روز 5 تا 7 مرتبه غذا بخورد. این عمل، انرژی کافی به او می دهد تا بدن فعال و در حال رشدش را تغذیه کند.

غذاهای سرشار از ویتامین، مواد معدنی و پروتئین مفیدتر از غذاهای سرشار از کالری با ارزش غذایی کم می باشند. تخم مرغ، شیر، جوجه، غلات، میوه ها و سبزیجات، مغذی تر از چیپس و نوشابه های گازدار هستند. همچنین باید غذاهای جدید و متفاوتی به کودکان داد تا آنها را از ایراد گرفتن به غذا بازداشت.

در این سن خفگی مشکل بزرگی است بنابراین هنگام غذا خوردن باید مراقب کودک بود. سوسیس، شیرینیهای سفت، آجیل و انگور می تواند خطرناک باشد. در صورت لزوم باید این غذاها را به تکه های کوچکتر تقسیم نمود یا اینکه از آنها استفاده نکرد. فعالیت بدنی برای کودک لازم است و به او کمک می کند که وزنش را کنترل کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید