نماز در خانواده

نماز در خانواده

زمان نماز خواندن کودکان
قال على – علیه السلام -علموا صبیانکم الصلاه وخدوهم بها اذا بلغوا ثمانى سنین
نماز را به فرزندان خویش تعلیم دهید، و چون به هشت سالگى رسیدند، آنان را وادار به خواندن این فریضه الهى نمایند. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 12).
ارتباط کودکان با نماز
عن معاویه بن وهب قال :ساءلت اباعبدالله – علیه السلام – فى کم یؤ خذ الصبى بالصلاه ؟ فقال : فیما بین سبع سنین و ست سنین
معاویه بن وهب گوید: از امام صادق (ع ) پرسیدم : کودک را باید از چه سنى وادار به خواندن نماز کرد؟ حضرت فرمودند: بین شش تا هفت سالگى . (وسائل الشیعه ج 3 ص 12).
آموزش نماز به فرزندان
قال على – علیه السلام -علموا صبیانکم الصلاه
نماز را به فرزندانتان بیاموزید. (جامع احادیث الشیعه ، ج 4 ص 46).
زمان وجوب نماز براى فرزندان
قال على – علیه السلام -یجب الصلوه على الصبى اذا عقل
نماز بر کودک زمانى که عقلش رسید لازم است . (جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 43).
آشنایى کودکان با اذان
سلیمان الجعفرى قال سمعته بقول – علیه السلام -اذن فى بیتک فانه یطرد الشیطان و یستحب من اجل الصبیان
سلیمان جعفرى مى گوید از امام (ع ) شنیدم که فرمود: در خانه خود اذان بگوى تا شیطان از آنجا بگریزد، و مستحب است ، زیرا کودکان به آن ذکر آشنا مى شوند.
(الکافى ، ج 3، ص 311).
حضور کودکان در صفوف نماز جماعت
عن جابر عن ابى جعفر – علیه السلام – قال ساءلته عن الصبیان اذا صفوا فى الصلوه المکتوبه قال : لاتؤ خروهم عن الصلاه فرقوا بینهم
جابر مى گوید: از امام باقر – علیه السلام – در مورد کودکانى که در نماز جماعت شرکت مى کنند سؤ ال کردم ، امام باقر، (ع ) فرمودند: آنان را از صفهاى جلو به قسمت عقب صف نماز جماعت نفرستید، بلکه آنان را (در میان بزرگسالان ) پراکنده سازید.
(تهذیب الاحکام ، شیخ طوسى ، ج 2 ص 380).
نوزاد در پناه اذان
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -و من ولد له مولود فلیؤذن فى اذنه الیمنى ، و لیقم ، فى الیسرى ، فان ، ذلک عصمه من الشیطان
هرکس که نوزادى به او داده شد، در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید، زیرا این کار نوزاد را از شر شیطان حفظ مى کند. (بحارالانوار، ج 84، ص 162).
یاد دادن وضو و نماز
قال الصادق – علیه السلام -فاذا تعلم الوضوء و الصلاه غفرالله لوالدیه
چون فرزندى وضو و نماز را یاد گیرد، خداوند (به پاداش آن ) پدر و مادر او را مى آمرزد. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 13).
سخت نگرفتن نماز براى فرزندان
عن جعفر بن محمد عن ابیه – علیهما السلام – قال :کان على بن الحسین – علیهماالسلام – یأمر الصبیان ان یصلوا المغرب و العشاء جمیعا و الظهر جمیعا فیقال له (لهم ) یصلون الصلوه فى غیر وقتها فیقول : هو خیر من ان یناموا عنها
امام زین العابدین (ع ) به فرزندان خویش امر مى کرد که نماز مغرب و عشاء را با هم بخوانند و ظهر وعصر را با هم بخوانند خدمت امام عرض شد که فرزندان نماز را در غیر وقتش مى خوانند امام فرمود: این کار براى فرزندان بهتر است از این که بخوابند و نماز نخوانند. (بحارالانوار، ج 82، ص 364).
آموختن وضو به فرزند
قال الصادق – علیه السلام -حتى یتم له تسع سنین ، فاذا تمت له علم الوضو وضرب علیه وامر بالصلوه و ضرب علیها، فاذا، تعلم ، الوضوء و الصلاه غفرالله لوالدیه
وقتى (فرزندتان ) به سن نه سالگى برسد، پس وقتى که نه سالش تمام شد، وضو را به او یاد بدهید واگر کوتاهى کرد او را ادب کنید، و او را امر به نماز کنید و اگر کوتاهى کرد او را ادب کنید پس زمانیکه فرزند وضو و نماز را یاد گرفتید، خدا پدر و مادرش را مى آمرزد. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 13).
بیدار کردن اهل خانواده
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -رحم الله رجلا قام من اللیل فصلى و ایقظ امرأته فصلت ، فان ابت نضح فى وجهها الماء، رحم الله امرأه قامت من اللیل فصلت و ایقظت زوجها، فان ابى نضحت فى وجهه الماء
خدا رحمت کند، مردى را که شب از خواب برخیزد و نماز شب بخواند و همسرش را نیز براین عمل تشویق نماید، و اگر بیدار نشد (با اجازه قبلى او) به صورت وى آب بپاشد و او را بیدار کند و همچنین خدا بیامرزد زنى که در شب برخیزد و نماز شب بخواند وشوهرش را نیز بدین عمل وادار کند و اگر از جاى برنخواست (با اذن قبلى او) آب به صورتش بپاشد، تا او را بیدار کند. (میزان الحکمه ، ج 5، ص 418).

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید