روزه نماد مشترک ادیان

روزه نماد مشترک ادیان

روزه در تمام ادیان به معنای ” پرهیز و ترک ” آمده است و مردم با این عبادت به خداشناسی، تزکیه نفس، تعدیل اراده در امور دنیوی، رعایت اصولاخلاقی، بهداشتی و اجتماعی دعوت میشوند.
خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره خطاب به مسلمانان میفرماید: “ای اهل ایمان بر شما روزه گرفتن نوشته شد چنانکه بر امتهای گذشته نوشته شده بود و این دستور برای آن است که شما پاک و پرهیزکار شوید”. این آیه نشان از این است که در دین یهود روزه وجودداشته ودربین مسیحیان رایج و مسلمانان به گرفتن آن الزام و دعوت شده اند.
در دیگر ادیان همچون زرتشت، بودا و کنفسیوس، هر چند که آسمانی نیستند، روزه از بهترین و مقدس ترین عبادت ها برای تزکیه نفس به شمار میرود. در تورات آمده است که حضرت موسی (علیه السلام) چهل روز وشب روزه داشته است چنانکه از قول حضرت موسی در تورات آمده است: ” هنگام آمدنم، لوحهای سنگی یعنی لوحهای “عهد “یا ده ” فرمان “را که خداوند با شما بست، در کوه چهل شب و روز ماندم و غذاو آب ننوشیدم “. در تورات “سفرتثنیه ” فصل نهم شماره ۹ آمده است که قوم یهود غالبا در موقعی که فرصت میکردند و میخواستند اظهار عجز و تواضع درحضور خدا نمایند، روزه میگرفتند تا به گناهان خود اعتراف کرده وبه واسطه روزه و توبه رضای خداوند را بدست آورند.
حضرت “مسیح “نیز چنانکه در انجیل آمده، چهل روزو شب روزه داشت درانجیل “لوقا”نیز آمده که حواریون یاران حضرت عیسی نیز روزه میگرفتند. “شاهرخ پاک نهاد “از مدرسین مذهبی کلیمیان کشور میگوید: روزه یکی از ارکان و نماد مشترک مهم در ادیان الهی و زمینی است که فلسفه معنوی اش مبارزه بانفس اماره، ستایش خداوند و آماده سازی برای انجام کارهای نیک و پرهیز از هر گناه جسمی است.
وی افزود: اگر روزه و امساک به خاطر رضای خداباشد، موجب تلطیف روح، قوت اراده و تعدیل غرایز انسان میشود. وی گفت: روزه نیز تاثیرات اجتماعی و اخلاقی را برای انسان روزه دار به همراه میآورد به طوریکه شخص روزه دار در ایام روزه نسبت به رعایت اصول مذهبی و اخلاقی توجه وعلاقه بیشتری نشان میدهد. وی تصریح کرد: روزه،انسان مغرور شده ازموقعیتهای اجتماعی و لذایذ دنیوی را به خودشناسی و شکرگذاری به درگاه خداوند دعوت میکند و او را به ارزش ناچیز خود که دارای ثبات و تضمین برای بقای ابدی نیست آگاه میکند.
پاک نهاد تصریح کرد: روزه درس برابری و مساوات و درک گرسنگی رابه اغنیا می آموزد و به آنها میفهماند که مردم فقیر و گرسنه چه میکشند. وی درباره روزه های واجب کلیمیان گفت: یهودیان در طول سال۶ روزه واجب دارند که مهمترین و مقدس ترین آن که دستور تورات است، روزه “کیپور ” می- باشد که ۲۵ ساعت به طول میانجامد.
تاتائوس اوهانیان رییس مجمع نمایندگان ارامنه اصفهان و جنوب ایران نیز گفت: خداوند روزه را بر تمام ادیان آسمانی صاحب شریعت واجب کرده است. وی افزود: روزه و امساک موجب تلطیف روح، تزکیه نفس، قوت اراده،تعدیل غرایز انسانی و خلوت کردن جهت مقربشدن به درگاه الهی است. وی گفت: روزه علاوه بر تاثیرات معنوی دارای اثرات مثبت اجتماعی و پزشکی نیز میباشد.
اوهانیان افزود: ارامنه به خاطر اینکه در ایام روزه از گوشت و لبنیات استفاده نمیکنند، با خوردن غذاهای گیاهی به بیمارهای قند و چربی خون در مبتلا نمیشوند ودراین ایام احساس سلامتی و تندرستی بیشتری میکنند. وی در زمینه روزه های واجب ارامنه کلیسای حواریون ارتدکس گفت: ارامنه پیروکلیسای حواریون اردتدکس دارای روزه “چهل روزه ” میباشند که از خوردن گوشت وهر نوع فرآورده های حیوانی پرهیز میکنند.
وی افزود: آخرین روزاین روزه مصادف با عید پاک ( صلیب کشیدن حضرت عیسی) است که با خوردن نوشیرنی و نان فطیر آن را به اتماتم میرسانند. “حجت اسلام سید مجتبی میردامادی ” نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد منطقه ۴ کشور نیزگفت: روزه یکی از واجبات است که در آیات قرآن به آن اشاره شده است که این عمل عبادی علاوه بر اطاعت فرمان خداوند متعال و رضایت او، دارای آثار و برکات ارزنده ای است که در زندگی انسان به خوبی قابل مشاهده است.
وی با اشاره به آیه ۱۸۳ و۱۸۷ سوره بقره که میفرماید: “ای کسانیکه ایمان آورده اید،روزه برشما مقرر شده، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما مقررشده بوده و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید”، افزود: از این آیه نورانی سه مطلب برداشت میشود یکی اینکه روزه یکی از واجبات است، دوم اینکه روزه بر امتهای گذشته نیز واجب بوده و آخر اینکه روزه در همه ادیان به معنای پرهیز و پرهیزکاری است.
وی افزود: خداوند در آیه ۱۸۷ در حکم روزه نهایت فضل و رحمت خودش را برای مسلمانان روشن ساخته است. میردامادی گفت: برابر شدن توانگر و تهیدست، تقویت اخلاص، حکمت و یقین، پاداش الهی، دوری از گناه، رقبت فراوان برای دعا و اخلاص در عمل از برکات روزه میباشد.
وی گفت: سلامتی بدن، کاهش حجم کار اعضا گوارشی و رفع خستگی تمام دستگاههای بدن، کاهش امراض و سکته قلبی، تقویت ذهن و افزایش هوش از دیگر اثرات روزه بر سلامتی انسانها میباشد. نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد منطقه ۴ کشور خاطر نشان کرد: احترام به بزرگترها، حق الناس، صله رحم و کاهش جرائم از پیامدهای موثراجتماعی روزه است.
وی بخش دیگری از اظهارات خود گفت: خداوند برای مسلمانان روزه دار پاداش فراوانی قرارداده است به طوریکه طعام دادن به فقیر، افطاری دادن به روزه دار، خواب، و نفس او را جز عبادات وهر عمل نیک اورا دوبرابر پاداش قرارداده است. وی گفت: روزه در بین مسلمانان تنها به ایام ماه مبارک رمضان محدود نمیشود بلکه ماههای “رجب “و “شعبان “ازجمله ماههای سفارش شده از سوی خداوند و پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) برای گرفتن روزه مستحب است.
وی در پایان گفت: حضرت محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) روزه را از عبادت های پرفضیلت سفارش و عنوان میکردند به طوریکه فرمودند: “در هر ماه یک روز، روزه بگیرید زیراخداوند برای کار نیک ده برابر پاداش منظور می کند”.
منبع: http://www.bashgah.net

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید