ویژه وفات حضرت ام کلثوم سلام الله علیها

ویژه وفات حضرت ام کلثوم سلام الله علیها

این ویژه نامه برای آن بانوی بزرگواری است که غربت تمام وجودش را فراگرفته ، چه در زمان حیاتش که سختی های بسیاری کشیدند ؛  چه در زمان کودکی و چه در زمانی که کنار خواهر بزرگوارشان حضرت زینب کبری(س) در کربلا بودند …

الان ما شاهد بی معرفتی تاریخ نسبت به همه ذوات مقدسه(علیهم السلام) و مخصوصا این بانوی بزرگ حضرت ام کلثوم سلام الله علیها هستیم که در تاریخ و حتی در فضای مجازی بویی از معارف و کرامات و فضائل این بانوی بزرگوار به مشام نمی رسد.

ام کلثوم 1

حضرت ام کلثوم(س) چهارمین فرزند مولای متقیان حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) می باشند،ولادت آن حضرت(س) در سال ششم ه.ق بوده است،نام ایشان زینب صغری(س)وکنیه ایشان ام کلثوم(س)،پدر ایشان امام اول شیعیان حضرت علی(علیه السلام) و مادر ایشان حضرت زهرا(سلام الله علیها) می باشند، برادرهای ایشان حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام)،حضرت امام حسین(علیه السلام) و حضرت محسن(علیه السلام) و خواهرهای ایشان حضرت زینب کبری(سلان الله علیها)،حضرت سکینه بنت علی(ع) و همسر ایشان عون بن جعفر (ره) برادر جعفر طیار (ره) می باشد، روز وفات ایشان در 29 جمادی الآخر(الثانی) سال 61ه.ق ذکر شده است، مرقد مطهر این بانو در مدینه منوره (قبرستان بقیع) و بنابه نقل قولی در سوریه(قبرستان باب الصغیر) ذکر شده است.(عوالم العلوم والمعارف،ج11،قسم2،ص984)

در بیان فضیلت این بانوی بزرگوار همین بس که در واقعه بخشیدن فدک ؛  یکی از شاهدان ؛  این بانوی بزرگوار بودند.

قابل ذکر است که جناب عون، همسر حضرت ام کلثوم(س) در نبرد طف در رکاب مولایش حضرت سیدالشهدا(ع) به فیض عظیم شهادت نائل گشت،سن مبارک ایشان در هنگام شهادت56سال بود.

در باب تزویج حضرت شبهه ای از ناحیه اهل سنت مطرح شده که باتوجه به ضعف سندوخرافی بودن مطلب فقط به جوابیه عالم جلیل القدر واستاد متبحردرعلم رجال و نسب شناسی آیت الله سیدشهاب الدین مرعشی نجفی(ره) کفایت می شود.

ام کلثوم 2

از جمله اشتباهات بزرگ تاریخی،وقوع ازدواج بین مخدره مکرمه،ام کلثوم(س) دختر حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)، با خلیفه دوم می باشد و حق در این مسئله چنین است:

ام کلثومی که با خلیفه دوم ازدواج کرد،دختر خوانده حضرت امیرالمومنین(ع) و دخترابوبکر از اسماء بنت عمیس می باشد و چون در کودکی پدر را از دست داده بود و امیرالمومنین(علیه السلام)،اسماء زوجه ابوبکر را تزویج فرموده و این بچه زیر نظر آن حضرت بزرگ شده بود، همه جا به او خطاب می کردند بنت علی (علیه السلام). و شواهد متعدده ای بر نفی تزویج حضرت ام کلثوم(س) بنت علی و فاطمه(علیهماالسلام) با خلیفه دوم موجود است.

او با پسرش زید بن عمر در زمان امام مجتبی علیه السلام فوت کردند. امام علیه السلام بر او و پسرش یک نماز میّت خواند و همین دلیل بر جواز نماز بر دو میّت در یک نماز شد.

امّ کلثوم دختر فاطمه علیهاالسلام در کربلا با خواهرش زینب علیهاالسلام بود و در شب یازدهم تا صبح مواظب اطفال امام حسین علیه السلام بود که خود دلیل دیگری بر نفی ازدواج او با عمر است؛ زیرا اگر زن عمر بود و فرزندی داشت، در جریان کربلا منعکس می شد، در اسارت کوفه و شام مطرح می گشت. اصولاً برای او حرمتی قائل می شدند. (1)


پی نوشت:
1-سیدشهاب الدین مرعشی نجفی

مطالب مشابه

4 دیدگاه

  1. زهرا
    1399-11-22 در 03:10 - پاسخ

    سلام …

  2. عشق به بی بی گمنام کربلا
    1394-01-27 در 11:06 - پاسخ

    سلام خیلی خوشحالم که تو راهی قدم گذاشتم که تنها نیستم خیلی خوش به حالم شده که شماهستین تا جامعه روشن بشه ممنونم از لطفتون خبر خوبی بهم دادین و کاش منم اونجا بودم اما همین که چشم هایی جدید وگوش هایی جدید ازاین موضوع مهم باخبر شوند کافیست لطفا در مراسمات خود ماروهم دعا کنید راستی وبلاگ من اولین وبیه که هم تحقیقش هم طراحی عکسهای بی بی بامدیریت من انجام میشود چرا که بی بی حتی یه طراح هم نداره ممنونم از قلب بسیار قشنگتون فدای شما وغیرت شمابشم التماس دعا امیر

    • خادم الصادقیون
      1394-01-27 در 11:14 - پاسخ

      سلام

      سـرافـرازیم که یارانی همچـون شما داریـم و این امــر نه تنها سبب خرسنـدی ماست

      بلکه موجبات دلگـرمی ما را فراهـم می سازد تا با پشتکاری افزون تـر در ایــن وادی

      بی انتها گام برداریم. نگاهتان زیباست و زیبایی وجودتان چشمگیر…مراتب احترام ما

      را پذیرا باشید.

      کریمانه بخشی و منت نخواهی عطای کریمان بود غیرممنون

    • فاطمه
      1398-09-25 در 03:36 - پاسخ

      یه دنیاممنونم بابت مطلب مفیدتون.
      من هیچ اطلاعی درمورداین بانوی جلیل القدرنداشتم وواقعادرحق این بانوی باعظمت ظلم شده بیاییدنام این حضرت روپررنگ ترکنیم وکاری کنیم که مردم اطلاع بیشتری درموردزندگی این بانو داشته باشن.

دیدگاهتان را ثبت کنید