نقش های گوناگون، مختلف، متفاوت و زیادی که امروزه زنان در جامعه بر عهده داشته و ایفا می کنند، سطح بالایی از استرس و اضطراب را به آنها تحمیل می کند. در برخی حرفه ها، آنها با کاری تکراری و مداوم مواجه هستند که از لحاظ ذهنی آزاردهنده و خسته کننده به نظر می رسد. این اتفاقات برای مردان هم رخ می دهد، اما در مورد زنان یک اتفاق وجود دارد: آنها باید از خانواده مراقبت نمایند، تربیت فرزندان را بر عهده داشته باشند و بسیاری از مشکلات را حل کنند و این سبب وارد شدن فشار جسمی و روحی زیادی بر آنها می شود. روز کاری با ترک اداره یا کارخانه تمام نمی شود، بلکه این پایان، آغاز کار دیگری است و آن خانه داری است و این در حالی است که مشکلات خانه، استرس و اضطراب اضافی را در محل کار بر زن وارد می آورد. برای زنان، زندگی سرشار از کارهای بی پایان است. به عنوان یک زن، باید بدانیم چگونه استرس را در زندگی خود کنترل و مدیریت کنیم. ما باید مشکلات را درک کنیم و منابعی را که سبب ایجاد استرس می شوند، بشناسیم، زیرا این منابع علت اضطراب های شدید و حملات وحشتزدگی هستند. ما باید با این مشکلات کنار آمده و آنها را حل و فصل نماییم. علت استرس می تواند شخصی باشد، مانند تیرگی در روابط، طلاق و جدایی. این استرس می تواند به علت مشکلات خانه و محل کار باشد، مشکلاتی که به علت عدم توانایی ما در تنظیم زمان انجام کارها بین خانه و محل کار بوجود می آید. در محل کار، عواملی چون سیاست های سخت اداره و ترس از کار زیاد اضافی می تواند سبب استرس شود. صاحبان کسب و کارهای درجه یک نیز می توانند سطح بالایی از استرس را تجربه کنند که در نهایت منجر به حملات وحشتزدگی می شود. هنگامی که نمی توانیم از بین موقعیت های دشوار زندگی و کار خود را بیرون آورده و نجات دهیم، و به همین خاطر دچار افسردگی و خستگی شده ایم، تعجب آور نخواهد بود که با احساس وحشتزدگی دست و پنجه نرم کنیم.
چندین استراتژی کاربردی و علمی وجود دارد که با انجام دادن شان می توانید از استرس خود در محل کار بکاهید. شما کاملا از استرس رها نمی شوید؛ اما با استفاده از این استراتژی ها می توانید با استرس خود کنار آمده و پایان حملات وحشتزدگی را ترسیم کنید.
-محیط اطراف خود را آرام و بی سر و صدا کنید. در اتاق خود از تصاویر آرام بخش، تسکین دهنده و لذت بخش و همچنین از رنگ های خاموش استفاده کنید. از هر چیزی که به شما احساس خوبی دهد و با هر بار نگاه کردن به آن آرامش و هیجان مثبت نصیب تان شود، استفاده کنید. برای چند دقیقه به خود اجازه دهید تا از محیط کار خارج شوید. دادن زنگ تفریح به ذهن سبب می شود تا در ادامه روز بهتر کار کنید.
-اولویت های کاری. مهمترین کار را اول انجام دهید و به ترتیب درجه اهمیت جلو بروید. می توانید قبل از انجام کارها، لیستی را تهیه کرده و بر اساس آن کارها را انجام دهید. بر اساس این لیست، می توانید بفهمید چه کارهایی را انجام داده و چه کارهایی را باید انجام دهید. اول یک کار را کامل انجام داده و بعد سراغ کار بعدی روید.
-هر از چند گاهی به ذهن خود استراحت دهید. کمی قدم بزنید، حتی اگر در راهروهای اداره یا شرکت باشد. به خون خود اجازه دهید گردش کند و به طور مرتب و مناسب نفس بکشید. در زنگ استراحت کاری خود سعی کنید درباره شغل خود فکر نکنید و درباره آن نیز صحبت نکیند.
-اگر برایتان مقدور است از گیاهان خانگی در محل کارتان استفاده کنید. گیاهی که تازه و سبز باشد و شما بتوانید رشد آن را هفته به هفته مشاهده کنید. گیاهان نه تنها به چشمان شما آرامش می دهند، بلکه میزان اکسیژن اتاق کاری تان را نیز افزایش می دهند.
-اگر شرکت شما امکانات ورزشی برای کارمندان خود تهیه کرده است، آن را از دست ندهید. شاید ورزش کردن پس از کار غیرممکن به نظر آید، اما آرامشی که پس از ورزش کردن نصیب شما می شود، شما را ترغیب خواهد کرد تا در هفته، چند روز ورزش کنید.
-اگر در محل کارتان برخی از همکاران وقت شما را گرفته و شروع به حرف زدن می کنند، به صورت رسمی و با احترام اطلاع دهید که خوشحال می شوید با آنها صحبت کنید، اما در هنگام ناهار و وقت آزاد؛ به آنها بگویید در حال حاضر سرتان بسیار شلوغ است و باید کار کنید. این امر سبب می شود تا شما کارتان را کامل انجام داده و در پایان روز احساس خوشایندی از خود داشته باشید.
-اگر می توانید صبح ها ده دقیقه زودتر از خواب بلند شوید، اما هرگز خوردن یک صبحانه خوب را از دست ندهید. با این کار، نه تنها روز کاری را به خوبی سپری خواهید کرد، بلکه در طول روز نیز دچار خستگی نخواهید شد. رژیم غذایی مناسب و مراقبت کافی از بدن، برداشتن گامی بزرگ برای مقابله با موانع گوناگون زندگی است.
استرس کاری بسیار شایع و واقعی است؛ اما این بدان معنا نیست که باید به سطحی برسد که منجر به حملات وحشتزدگی شود. چگونه آرام بودن را یاد بگیرید – تمرین های آرامبخش و حرکات یوگا بسیار مفید است. راستی، موسیقی را فراموش نکنید. اگر مسئولیت های خانه و کار بر دوش شما سنگینی می کنند و نمی توانید با آنها کنار بیایید، از دیگران کمک بخواهید. شاید صحبت کردن با یک دوست خوب در کنار آمدن با مشکلات زندگی، نقشی مثبت، سازنده و مهمی را ایفا کند. در خاتمه باید بیان کنیم، زنانی که چندین نقش را تجربه می کنند و روابط مساوات طلبانه ای دارند، از سلامت روحی بهتر و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستند. بنابراین، بسیار مهم است که سیستم حمایتی قدرتمندی داشته باشیم، از زن بودن خود احساس رضایت داشته باشید و با کسب مهارت های گوناگون و به کار بردن استراتژی های مختلف، به اهدافمان دست یابیم و بر موانع غلبه کنیم.
منبع: ماهنامه دنیای زنان شماره71
احمد
سفارش پیامبر اکرم(ص) به مردان در مورد اجازه دادن به همسران خود برای حضور در مسجد و نماز جماعت میتواند حاکی از وجود سختگیریهایی در رفتار مردان نسبت به حضور زنان در اجتماع باشد.