روغن مالی بدن
روغن مالیدن است به بدن .
مسئله 395 –
احوط (1) بلکه اقوی حرام بودن مالیدن روغن است اگرچه بوی خوش در آن نباشد.
1- آیات عظام خویی ، تبریزی ، سیستانی : محرم نباید بر بدن خود روغن بمالد.
آیه الله فاضل : اقوی این است .
آیه الله خامنه ای : مالیدن روغن به اعضای بدن و موی سر در حال احرام برای زینت یا نرمی اعضای بدن و امثال آن جایز نیست .
مسئله 396 –
جایز نیست روغنی که بوی خوش در آن است استعمال کند پیش از احرام اگر اثرش باقی می ماند تا وقت احرام .
مسئله 397 –
اگر از روی اضطرار و احتیاج روغن بمالد عیبی ندارد.
مسئله 398 –
خوردن روغن مانع ندارد اگر در آن بوی خوش مثل زعفران نباشد.
مسئله 399 –
اگر در روغن بوی خوش نباشد در مالیدن آن کفاره نیست (1) .
1 – آیه الله اراکی : بنابر احتیاط کفاره روغن مالیدن یک گوسفند است ولو مضطر باشد.
آیه الله خویی : کفاره روغن مالی در صورتی که از روی علم و عمد باشد، یک گوسفند است و اگر از روی نادانی باشد، کفاره اش اطعام یک فقیر است بنابر احتیاط در هر دو مورد.
آیه الله تبریزی : کفاره روغن مالی در صورتی که از روی علم و عمد باشد، یک گوسفند است چه در روغن بوی خوش باشد یا نباشد و اگر از روی نادانی باشد، کفاره اش اطعام یک فقیر است بنابر احتیاط در هر دو مورد.
آیه الله مکارم : احتیاطا یک گوسفند است .
مسئله 400-
اگر در روغن بوی خوش باشد کفاره آن (1) یک گوسفند است اگرچه از روی اضطرار (2) باشد.
1 – آیه الله سیستانی : اگر محرم با علم و آگاهی و از روی عمد، بدن خود را با روغن خوشبو روغن مالی نماید، بنابر احتیاط باید یک گوسفند کفاره بدهد، و اگر از روی علم و آگاهی این کار را کرده باشد، بنابر احتیاط کفاره آن اطعام یک فقیر است . (مناسک ، مسأله 258) .
آیه الله خامنه ای : اگر روغن را معطر کرده باشند مانند کرم های معطر و امثال آن احتیاط آن است که یک گوسفند ذبح کند اگرچه واجب نبودن بعید نیست .
آیه الله فاضل : اگر در روغن بوی خوش باشد کفاره خوردن آن یک گوسفند است اگرچه از روی اضطرار باشد. و در غیر مصرف خوردن هم احتیاطا کفاره را بدهد.
2 – آیه الله بهجت ، آیه الله تبریزی : کفاره اش یک گوسفند است حتی در صورت ضرورت علی الاحوط.
آیه الله فاضل : در حال اضطرار کفاره ثابت نیست .