نویسنده:حجت الاسلام محمد دشتى(رحمت الله علیه)
سئوال 34: طرح جامع امامت و رهبرى ، چگونه در روز غدیر مطرح شد؟
برخى فکر مى کنند که در روز غدیر تنها ولایت امام على (ع ) مطرح و مردم تنها با آن حضرت بیعت کردند، آنگاه از امامت دیگر امامت دیگر امامان معصوم (ع ) دچار غفلت شده اند. بلکه در روز غدیر طرح جامع امامت پس از رسول خدا(ص ) تا ظهور و ولایت حضرت مهدى (عج ) و دوران پس از ظهور و شهادت ، و دوران رجعت تا قیامت ، مطرح بود. که امامان و جانشینان پیامبران گذشته فاصله میان وفات پیامبرى را تا بعثت پیامبر بعدى پر کرده و رهبرى مردم را بر عهده داشتند تا انسانها در هیچ شرایطى بدون رهبر نباشند و زمین از حجت خدا خالى نباشد.
امامان معصوم شیعه (ع ) نیز فاصله زمانى ، از وفات پیامبر اسلام (ص ) تا قیامت و بر پائى آخرت ، را پر کرده ، رهبرى امت اسلامى را را بر عهده دارند.
سئوال 35: پیامبر اسلام (ص ) از اجتماع بزرگ آن روز چه درخواستهاى داشت ؟
پاسخ : 1 از همگان خواست تا به امامت دوازده امام اعتراف کنند.
2 از همگان خواست تا به امام على (ع ) بیعت کنند.
3 از همگان خواست تا از فرمان على (ع ) سرپیچى نکنند که فرمود:
معاشرالناس ! انى ادعها امامه ، و وراثه فى عقبى الى یوم القیامه ، و قد بلغت ماامرت بتبلیغه ، حجه على کل حاضر و غائب ، و على کل احد ممن شهد اولم یشهد، ولد اولم یولد فلیبلغ الحاضر الغائب ، و الوالد الولد الى یوم القیامه .
امامت على و فرزندان او را تا روز قیامت در میان شما باقى مى گذارم و من به آنچه نسبت به ابلاغ ولایت ماءمور بودم به شما رساندم که بر هر انسان حاضر و غائبى ، و بر هر شاهد و غیر شاهدى ، و بر هر کس که تا کنون متولد شده یا نشده حجت تمام شده است . پس باید حاضران به غائبان ، و پدران به فرزندان تا روز قیامت مسئله امامت على و فرزندانش را بازگو نمایند.
سئوال 36: مسئولیت عظیم حاضران غدیر از زبان پیامبر (ص ) چه بود؟
پاسخ : پیامبر اسلام (ص ) مسئولیت بزرگ حاضران غدیر را اینگونه مطرح فرمود:
1 پس از بیعت وفادار بمانند.
2 با دوستان امام على (ع ) دوست و با دشمنانش دشمن باشد.
3 حادثه روز غدیر را به آنان که حضور نداشتند ابلاغ کنند.
4 حادثه روز غدیر را زبان به زبان ، به نسل هاى آینده منتقل کنند.
سئوال 37: پیامبر (ص ) در روز غدیر به چه کسانى هشدار داد؟
پاسخ : رسول خدا(ص ) به همه مسلمانان حاضر در روز غدیر هشدار داد که مبادا تسلیم قدرت طلبان شوند و حماسه غدیر را فراموش کنند و فرمود: معاشرالناس ! انه سیکون من بعدى ائمه یدعون الى النار و یوم القیمه لا ینصرون .
معاشرالناس ! ان الله تعالى و انا بریئان منهم
معاشرالناس ! انهم و انصارهم و اشیاعهم ، و اتباعهم ، فى الدرک الاسفل من النار، و لبس مثوى المتکبرین ، الاانهم اصحاب الصحیفه ، فلینظر احدکم فى الصحیفه !! فذهب على الناس الاشر ذمه منهم امر الصحیفه .
از من رهبران فاسدى خواهند آمد که مردم را بسوى آتش جهنم مى کشانند. و در روز قیامت یاورى نخواهند داشت ، اى مردم ! همانا خدا، و من از آنان بیزاریم اى جمعیت انسانها!همانا آن رهبران فاسد و اطرافیان و پیروان و یارانشان در پائین ترین جایگاه آتش قرار دارند، و چه بد جایگاهى براى متکبران است .
آگاه باشید: آنان پدید آورندگان طومارى (صحیفه و نامه اى در مخالفان امامت على (ع ) مى باشند. پس بر همه شما لازم است که در آن طومار ننگین بنگرید، اکثر مردم جز اندکى از صحیفه غفلت کردند و همه را از مخالفت کردن و سرپیچى از فرمان امام على (ع ) هشدار داد.
سئوال 38: چه کسانى را پیامبر (ص ) در روز غدیر لعنت کرد؟
پاسخ : پیامبر اسلام (ص ) به افراد زیر در روز غدیر لعنت کرد:
1 کسانى که امامت امام على (ع ) را انکار کنند.
2 کسانى که امامت امام على (ع ) را غصب کنند.
((و العن من انکره ، واغضب على من جحد حقه . ))
سئوال 39: چرا امام امت اسلامى را خدا باید تعیین کند؟
شرایط و ویژگیهایى دارد که شناخت انسان کامل ، و شناسائى آن ویژگیها، براى انسانها ممکن نیست . انسان موجودى است ناشناخته ، و کشف راز درون انسانها براى مردم امکان ندارد، حال که انسانها در انتخاب و شناخت رهبر کامل عاجزند باید خداوند خالق بشر به کمک انسانها آمده و رهبران کامل را معرفى فرماید که :
((الله اعلم حیث یجعل رسالته . ))
(خدا آگاه تر است که رسالت خود را در کجا قرار دهد.)از این رو
امام على (ع ) را خداوند برگزید و در روز غدیر به بیعت همگانى با آن حضرت ، فرمان داد.
سئوال 40: اگر امام را خدا انتخاب مى کند، پس بیعت مردم چه نقشى دارد؟
هدایت مى کند همانگونه که خوبیها و بدیها را معرفى کرد و راه سعادت و شقاوت را نشان داد. امام حق را نیز معرفى مى کند. اما انسانها در انتخاب رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب کنند و به سعادت برسند و یا مخالفت کنند و گمراه شوند. آنگونه که در دیگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار و گروه دیگر منحرف گشتند.
پس از حادثه غدیر نیز گروهى امامت امام على (ع ) را انکار و غصب کردند و گروهى بر ولایت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند، و انواع شکنجه ها را به جان خریدند. پس اعلام وحى تضادى با اختیار انسان ندارد.
سئوال 41: بیعت مردم چه ره آوردهایى دارد؟
پاسخ : چون امام و رهبر جامعه باید در میان مردم زندگى کند، امر و نهى داشته باشد به خوبیها فرمان دهد، و مردم را براى پاکسازى و تصفیه دلها و جامعه از پلیدیها بسیج کند، باید مردم او را قبول داشته و با او بیعت کنند تا پشتوانه اجرائى داشته باشد.
اگر مردم به علل گوناگونى از حق منحرف شوند و دستورات امام حق را رعایت نکنند یا او را در انزوا قرار دهند، فرمان و دستورات امام بر زمین مى ماند و در عمل امامت و رهبرى او براى آنها نقشى نخواهند داشت .
سئوال 42: آیا تنها در روز غدیر ولایت امیرالمؤ منین (ع ) اعلام شد؟
لام ولایت امام على (ع ) پیش از غدیر بارها و بارها توسط پیامبر اسلام (ص ) مطرح گردید. بریده بن خضیب اسلمى مى گوید: روزى رسول خدا(ص ) به جمعى و به من امر فرمود ((ما هفت نفر بودیم از جمله ابوبکر، عمر، طلحه و زبیر ))که : ((سلمو على على با مره المؤ منین . )) ((به على سلام کنید )) ما به او به لفظ یا امیرالمؤ منین ، سلام کردیم ، با آنکه رسول الله زنده و در کنار ما بود. رسول خدا(ص ) بارها از امامت امام على (ع ) و یازده فرزند او، و امامان معصوم (ع ) سخن گفت ، در روز غدیر براى امامت امام على (ع ) و دیگر امامان معصوم (ع ) بیعت گرفته شد که فرمود:
فامرت ان اخذ البیعه منکم و الصفقه لکم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى على امیرالمؤ منین ، و الاوصیاء من بعده الذین هم منى و منه امامه فیهم المهدى الى یوم یلقى الله الذى یقدر و یقضى .
پس از طرف خداى عزیز و بزرگ ماءمورم که براى على امیرالمؤ منین (ع ) از شما بیعت بگیرم ، و براى امامان پس از او نیز بیعت کنید. امامانى که همگان از من و تز على مى باشند، و قائم آنان مهدى (عج ) است تا روز قیامت که به حق قضاوت خواهند شد.
سئوال 43: اگر در گذشته ولایت امامان معصوم (ع ) اعلام و ابلاغ شد، پس در روزغدیر واقعیتى شکل گرفت ؟
پاسخ : در روز غدیر همه مسلمانان با رهنمود رسول خدا(ص ) با امام على (ع ) بیعت کردند. و همه به امامت دیگر امامان معصوم (ع ) تا حضرت قائم (عجل الله ) اعتراف و اقرار کردند. و امامت آنان را تا رجعت و قیامت پذیرفتند.
سئوال 44: با بیعت عمومى مردم کدام اصل ازاصول آزادى و دموکراسى ثابت مى گردد؟
پاسخ : اصل شرکت مردم در سرنوشت خویش اصل آزادى مردم در حکومت اسلامى
حادثه غدیر زیباترین جلوه آزادى در حکومت اسلامى است با اینکه امام حق را خدا برگزید، و پیامبر خدا (ص ) او را معرفى فرمود.
حق بیعت به مردم داده شده است .
سئوال 45: آیا در روز غدیر تنها روز بیعت با امیرالمؤ منین (ع ) است ؟
پاسخ : خیر بلکه روز غدیر روز بیعت با دوازده امام معصوم (ع ) است .
روز غدیر اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شیعیان است .
امیرالمؤ منین و یازده امام دیگر از فرزندان آن حضرت است . رسول خدا(ص ) فرمود: معاشرالناس ! فبایعوا الله و با یعونى و با یعوا علیا امیرالمؤ منین ، والحسن والحسین والائمه منهم فى الدنیا والاخره کلمه طیبه باقیه یهلک الله من غدر و یرحم من و فى . فمن نکث فانما یتکث على نفسه و من اوفى بما عاهد علیه الله فسیوتیه اجرا عظیما
اى جمعیت انسانها: پرهیزگار باشید، و بیعت کنید با على امیر مؤ منان ، و حسن و حسین و امامان پس از آنان ، که کلمه طیبه جاودانه هستند، خدا نیرنگ باز را هلاک مى کند، و رحمت خدا را مى نگرد کسى که وفاى به عهد کند و کسى که پیمان شکند، پس بر زیان خود عمل کرده است .
سئوال 46: اگر امامت نباشد چرا رسالت پیامبر ناقص است ؟
پاسخ : هر چیزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نیازمند است .1 اصل علل پیدایش 2 و اصل علل پایدارى و حفاظت .
اصل اختراعى را به ثبت برساند و برود، و دیگر کسى آن اختراع را مطرح نکند به تولید انبوه نرساند، آن را حفظ نکند، چون اصل تداوم و پایدارى با اصل پیدایش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، از یاد مى رود، نابود مى شود. در حفظ و نگهدارى یک ساختمان یک کتاب ، یک طرح اقتصادى ، نیز این واقعیت جارى است .
در مسائل فکرى و عقیدتى نیز به دو اصل نیازمندیم : 1 اصل پیدایش ((علت محدثه )) و پدید آورنده . 2 و اصل پایدارى و حفاظت ((علت مبقیه )) و نگهدارنده
مکتب را معرفى کند، و ملت و دولت را با انواع زحمت ها و تلاش ها پدید آورد، و پس از دورانى از دنیا برود و علت پایدارى و حفاظتى نباشد که راه و رسم او را تداوم دهد، و مکتب او را از انواع تحریف و دگرگونى برهاند. ره آورد رسالت تاراج مى شود و پس از اندک زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند. پس رسالت بدون ولایت و امامت نا تمام است .
سئوال 47: چرا مخالفان ولایت در روز غدیر به آخر خط و به بن بست رسیدند؟
خالفان سیاسى که با یکدگر پیمان سیاسى ، نظامى بستند معتقد بودند که : تا پیامبر (ص ) زنده است آنها نمى توانند به اهداف سیاسى خود برسند. پس تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس از پیامبر نگهداشتند تا رسول خدا(ص ) بر منبر مدینه یا در کوچه و خیابان ، یا در اجتماعات معمولى ، از امامت امام على (ع ) و فرزندانش سخن مى گفت و رهنمود مى داد، براى مخالفان هر ناگوار بود اما تا حدودى قابل تحمل بود.
روز غدیر خم بدنبال سالها تذکر و رهنمود، از نظر کاربردى وارد نهایى ترین مرحله تحقق رهبرى شده و از آن اجتماع عظیم براى امام على (ع ) بیعت گرفت . زیرا احادیث و روایات را مى توان با تهاجم و محاصره فرهنگى بدست فراموشى سپرد، اما بیعت 120 هزار زن و مرد حاجیان از حرم بازگشته را چگونه مى شود بدون فشار نظامى از خاطره ها زدود؟ از فرهنگنامه ها پاک کرد؟ از ذهن ها و دلها شست ؟ اینجا بود که چاره اى جز حرکت نظامى و رسوائى خود ندیدند.
سئوال 48: اول کسى که آشکارا مخالفت کرد چه کسى بود؟
پاسخ : شخصى بنام حارث بن نعمان فهرى بود. که با تحریک دیگر مخالفان جرئت کرد تا آشکارا مخالفت کند و با رسول خدا به مجادله پردازد.
سئوال 49: چه افرادى پس از بیعت عمومى دست به توطئه و مخالفت زدند؟
پاسخ : آنانکه نقشه ترور پیامبر را ریختند. آنانکه پس از 75 روز به خانه امام على (ع ) هجوم آوردند. آنانکه امامت را از اهل بیت (ع ) غصب کردند.
سئوال 50: چرا پس از غدیر، عذرى براى کسى باقى نماند؟
پاسخ : زیرا هم ابلاغ فرشته بود هم اعلام رسول خدا.
انتخاب الهى بود و هم بیعت آشکارى پیامبر (ص ) با على (ع ) و سرانجام بیعت عمومى مسلمانان با امامان معصوم (ع ) از امام على (ع ) تا حضرت مهدى (ع ).
زبانى و بیعت علمى تمام مسلمانان بلاد اسلامى همراه با پیامبر اسلام (ص ) آیا دیگر عذرى براى انکار غدیر باقى خواهد ماند؟ هرگز!! که حضرت زهرا (س ) بارها این حقیقت را مطرح مى کرد که فرمود: فما جعل الله لا حد بعد غدیر خم من حجه و لا عذر. (خداوند بزرگ پس از حادثه غدیر خم ((که ولایت على (ع ) اعلام گردید) براى هیچکس عذر و بهانه اى باقى نگذاشته است ))
سئوال 51: اولین مخالف غدیر که عذاب شد به پیامبر چه گفت ؟
: حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشکار خطاب به رسول خدا(ص ) گفت : (اى محمد! ما را به خدا خواندى پذیرفتم ، نبوت خود را مطرح کردى ، لااله الاالله و محمد رسول الله گفتیم ، ما را به اسلام دعوت کردى اجابت کردیم ، گفتى ، نماز در پنج وقت بخوانید خواندیم ، به زکات و روزه و حج و جهاد سفارش کردى اطاعت کردیم ، حال پسر عموى خود را امیر ما ساختى که نمى دانیم این حکم از طرف خداست یا با اراده شخصى شما پیدا شده است ؟)رسول خدا(ص ) پاسخ داد سوگند به خدا که جز او پروردگارى نیست ، این دستور از طرف اوست .
سئوال 52: اولین مخاف غدیر چگونه عذاب شد؟
سخ : حارث بن نعمان فهرى خود تقاضاى عذاب کرد و آنقدر مغرور بود که مى پنداشت که قدرتى وجود ندارد تا او را کیفر دهد. وقتى رسول خدا(ص ) به او فرمود اعلام ولایت امیرالمؤ منین (ع ) و فرمان بیعت عمومى به دستور خدا انجام گرفت و من وظیفه اى جز ابلاغ و اجراى آن نداشتیم .
نعمان پس از شنیدن این جواب ، خشمناک شده سر به آسمان بلند کرد و گفت : (خدایا اگر آنچه را که محمد درباره على مى گوید از طرف تو است ، و به امر توست ، سنگى از آسمانى بر من فرود آید و مرا عذاب کند) هنوز سخنان حارث بن نعمان به پایان نرسیده بود که از آسمان سنگى بر او فرود آمد و او را به هلاکت رساند که آیات 1 و 2 سوره معراج نازل شد.
سئوال 53: کدام آیه قرآن به کیفر مخالف غدیر اختصاص دارد؟
پاسخ : آیه 1 و 2 سوره معارج
سئل سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع .
سئوال 54: فاطمه زهرا(ع ) نسبت به آغاز مخالفت چه فرمود؟
پاسخ : حضرت زهرا(س ) نگاهى معنادار به امام على (ع ) نمود و فرمود: اتظن یا الحسن ان هذا الرجل وحده ؟! والله ما هو الا طلیعه قوم لا یلبئون ان یکشفوا عن وجوههم اقنعتها عندما تلوح لهم الفرصه .
(اى ابوالحسن ! آیا گمان مى کنى در مى کنى در مخالفت با غدیر، این مرد تنهاست ؟ سوگند به خدا او پیشگام قومى است که هنوز نقاب از چهره هایشان فرو نیافتاده است و آنگاه که فرصت بدست آوردند مخالف خود را آشکار خواهد ساخت )
على (ع ) در پاسخ فرمود: من دستور خدا و پیامبر را انجام مى دهم و به خدا توکل مى کنم که بهترین یارى دهنده است .
سئوال 55: چند آیه به مخالفان غدیر اختصاص دارد؟
پاسخ : 1- آیه 1 و 2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهرى
2 آیه 67 مائده به کل مخالفان ارتباط دارد که فرمود: و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدى القوم الکافرین .
(خدا تو را از شر انسانهاى مخالف حفظ مى کند همانا خدا مردم کافر را هدایت نخواهد کرد.)
سئوال 56: مخالفان غدیر چه توطئه هاى را طراحى کردند؟
پاسخ : توطئه هاى فراوانى را طرح کردند که مهمترین آنها به شرح زیر است :
1 مخالفت آشکار
2 طرح ترور رسول خدا(ص ) در جاده هاى کوهستانى بین راه مدینه
3 پیمان سیاسى نظامى براى بدست گرفتن قدرت
4 نوشتن طومار دروغین و نفرین شده
سئوال 57: اولین برخورد مسلحانه پس از غدیر چگونه شکست خورد؟
ن ولایت امیرالمؤ منین (ع ) که فکر مى کردند در بن بست کاملى قرار که تصمیم نهایى را گرفتند، و آن ترور پیامبر (ص ) بود که بگونه اى طبیعى با رم دادن شتر آن حضرت در ((عقبه )) که راه کوهستانى ، و دره هاى عمیق داشت به اهداف خود برسند، با یکدیگر گفتند: بر سر راه کوهستانى ((عقبه )) کمین کرده و با پرتاب سنگ و چوب و آلاتى که صداهاى وحشتناک تولید کند، شتر پیامبر (ص ) را رم مى دهیم تا سقوط کند و در آن دره هاى عمیق فرو غلطد، آنگاه از تاریکى شب بهره جسته فرار مى کنیم ، و فردا همه جا مى گوئیم که مرگ پیامبر یک حادثه طبیعى بود.
اب رفتند و بر سر راه کمین کرده و منتظر رسیدن شتر پیامبر (ص ) و همراهان شدند. رسول گرامى اسلام به وسیله فرشته وحى از نقشه آنان آگاهى یافت ، چون به عقبه نزدیک شدند، به حذیفه بن یمان ، و عمار یاسر فرمود تا یکى عنان شتر را در دست گیرد، و دیگرى شتر را هدایت کند.
منافقان کمین کرده ، هر چه داشتند پرتاب نمودند، و با سر و صداهاى گوناگون سعى کردند، شتر را رم دهند که به امر خدا هیچ تزلزلى در حرکت شتر پدید نیامد، و ترور نافرجام ماند.
ترور پیامبر (ص ) این فرصت طلایى را نمى توانستند از دست بدهند که با شمشیرهاى برهنه ، خود به پیامبر (ص ) حمله کردند، ولى با مقاومت بى نظیر عمار یاسر و حذیفه روبرو شدند.اگر اندکى درنگ مى کردند دیگر یاران پیامبر (ص ) که پیوسته و آهسته در یک کاروان بزرگ در حرکت بودند سر مى رسیدند و کار همه منافقان تباه مى شد. پس ناچار فرار کردند.
حذیفه گفت یا رسول الله آنها چه کسانى بودند؟پیامبر فرمود نگاه کن : در آن هنگام برقى جهید و چهره آنان آشکار دیده شد که حذیفه با شگفتى آنها را شناسایى کرد.
ترور نافرجام و افشاى اسامى دست اندرکاران ، اولین زنگ خطر در امت اسلامى به صدا در آمد که مخالفان به آخر خط رسیدند، و از هیچگونه اقدامى دست بردار نیستند، که اندوهى بر دل یاران پیامبر (ص ) نشست ، و با نگرانى و با مراقبت شدیدترى در حفظ جان رسول خدامى کوشیدند. همه مى دانستند چه اختلافاتى پدید خواهد آمد.
و به روشنى ، حوادث تلخ آینده را مى نگریستند. که نگرانیها و گریه هاى رسول خدا در آستانه رحلت ، براى تنهاى على (ع ) و اهل بیت گرامى او بر همین اساس شکل مى گرفت .
سئوال 58: تشکل هاى سیاسى پس از غدیر چه اهدافى داشتند؟
سخ : پس از بیعت عمومى مسلمانان با على (ع ) و نگرانى سخت مخالفان ، هر لحظه احتمال مى رفت که از غدیر خم تا مدینه ، در آن راه طولانى تشکل هاى شیطانى شکل گیرد، و دست به یک سلسله حرکات مذبوحانه بزنند که براى جهان اسلام ، و وحدت امت اسلامى ناخوشایند باشد.از این رو پیامبر (ص ) دستور داد تا منادى اعلام کند که : ((در طول راه به امر رسول خدا تا رسیدن به شهر مدینه ، دو نفر یا سه نفر حق ندارند گردهم آمده و در گوش یکدیگر زمزمه کنند. ))
با این فرمان تشکیل هاى شیطانى ضربه خورد، و اجتماعات توطئه آمیز لغو گردید، مخالفان دیگر نتوانستند در طول راه نقشه اى را سامان دهند یا طرح خطر ناکى را تحقق بخشند.
سئوال 59: اولین طومار ننگین را چگونه و براى چه نوشتند؟
فکر تهیه طومارى افتادند تا مخالفت خود را با ولایت على (ع ) اعلام دارند، و بگویند که مخالفت ما سازمان یافته و مستحکم است . از این رو در خانه ابابکر گرد آمدند و پس از گفتگوهاى فراوان ، عهدنامه اى با خط سعیدبن عاص نوشتند که با بررسى امضاء تایید کنندگان این طومار، عمق کینه توزى قریش و مخالفان على (ع ) به اثبات مى رسد که نام : ابوسفیان ، و فرزند ابى جهل ، و صفوان بن امیه در راس همه امضاها به چشم مى خورد. یعنى سردمداران شرک و کفر دست در دست منافقان مسلمان نما گذاشته اند تا خورشید ولایت را انکار کنند.
سئوال 60: پیامبر (ص ) کدام آیه از قرآن را در افشاى طومار ننگین قرائتکردند؟
پاسخ : پیامبر (ص ) پس از مشاهده ابو عبیده جراح چون آگاهى به توطئه پنهانى آنان داشت آیه 79 سوره بقره را تلاوت فرمود: فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله
(واى بر کسانى که کتاب را با دستان خود مى نویسند و آن را براى اینکه به بهاى اندک بفروشد به خدا نسبت مى دهند)
سئوال 61: اولین آیات مربوط به روز غدیر کدام است ؟
پاسخ : اولین آیه اى که بر رسول خدا(ص ) نسبت به حادثه عظیم غدیر نازل شد آیه 67 سوره مائده است که فرود: یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک .
(اى پیامبر! آنچه بر تو نازل شد ((نسبت به ولایت على (ع ) از طرف پروردگار تو امروز ابلاغ کن ).