شخصی از امام صادق(ع) پرسید: چه میگویید درباره کسی که دارای ولایت امامان است و انتظار ظهور حکومت حق را میکشد و در این حال از دنیا میرود؟ امام(ع) پاسخ فرمود: «هو بمنزله من کان مع القائم فی فسطاطه ـ ثمّ سکت هنیئه ـ ثمّ قال هو کمن کان مع رسول الله(ص)؛ او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او (ستاد ارتش او) بوده باشد ـ سپس کمی سکوت کرد ـ و فرمود مانند کسی است که با پیامبر اسلام (در مبارزاتش) همراه بوده است.
این مضمون در روایات زیادی با تعبیرات مختلفی نقل شده است: در بعضی «بمنزله الضّارب بسیفه فی سبیل الله»؛ همانند شمشیر زنی در راه خدا و در بعضی دیگر «کمن قارع مع رسول الله بسیفه»؛ همانند کسی است که در خدمت پیامبر با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد، در بعضی دیگر «بمنزله من کان قاعداً تحت لواء القائم»؛ همانند کسی است که زیر پرچم قائم بوده باشد و در بعضی دیگر «بمنزله من استشهد مع رسول الله(ص)»؛ همانند کسی است که با پیامبر شهید شود.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی در کتاب حکومت جهانی مهدی در ذیل این روایت و درباره ثواب و فضیلت انتظار این چنین مینویسد:
این تشبیهات که در مورد انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) در این روایات وارد شده بسیار پر معنی و روشنگر این واقعیت است که یک نوع رابطه و تشابه در میان مسأله «انتظار» و «جهاد» و مبارزه با دشمن، در آخرین شکل خود وجود دارد، در روایات متعددی نیز انتظار چنین حکومتی را داشتن، به عنوان بالاترین عبادت معرفی شده است.
این مضمون در بعضی از احادیث، از پیامبر(ص) و در بعضی از حضرت علی(ع) نقل شده است؛ از جمله در حدیثی میخوانیم که پیامبر(ص) فرمود: «افضل اعمال امّتی انتظار الفرج من الله عزّوجلّ»؛ بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است و در حدیث دیگری از پیامبر(ص) میخوانیم: «افضل العباده انتظار الفرج».
این حدیث اعم از اینکه انتظار فرج را به معنی وسیع کلمه بدانیم و یا به مفهوم خاص یعنی انتظار ظهور مصلح جهانی باشد، اهمیت انتظار را در مورد بحث ما روشن میسازد، این تعبیرات همگی حاکی از این است که انتظار چنان انقلابی همیشه توأم با یک جهاد وسیع دامنهدار است و اگر اعتقاد و انتظار حکومت جهانی مهدی به صورت ریشهدار حلول کند، سرچشمه دو رشته اعمال دامنهدار خواهد شد، زیرا اعتقادات سطحی ممکن است اثر آن از گفتار و سخن تجاوز نکند، اما اعتقادات عمیق همیشه آثار عملی گستردهای به دنبال خواهد داشت.
این دو رشته اعمال عبارتنداز: ترک هر گونه همکاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد و حتی مبارزه و درگیری با آنها از یک سو و خودسازی و خودیاری و جلب آمادگیهای جسمی و روحی و مادی و معنوی برای شکل گرفتن آن حکومت واحد جهانی و مردمی، از سوی دیگر و خوب که دقت کنیم میبینیم هر دو قسمت آن کاملاً سازنده و عامل تحرّک و آگاهی و بیداری است.
با توجه به مفهوم اصلی «انتظار»، معنی روایات متعددی که درباره پاداش و نتیجه کار منتظران نقل شده به خوبی درک میشود، اکنون میفهمیم چرا منتظران واقعی گاهی همانند کسانی شمرده شدهاند که در خیمه حضرت مهدی(عج) یا زیر پرچم او است، یا کسی که در راه خدا شمشیر میزند یا به خون آغشته شده یا شهید گشته است.
آیا اینها مراحل مختلف و درجات مجاهده در راه حق و عدالت نیست که متناسب با مقدار آمادگی و درجه انتظار افراد است؟
یعنی همان طور که میزان فداکاری مجاهدان راه خدا و نقش آنها با هم متفاوت است، انتظار و خودسازی و آمادگی نیز درجات کاملاً مختلفی دارد که هر کدام از اینها با یکی از آنها از نظر «مقدمات» و «نتیجه» شباهت دارد؛ هر دو جهادند و هر دو آمادگی میخواهند و خودسازی.
کسی که در خیمه رهبر چنان حکومتی قرار گرفته یعنی در مرکز ستاد فرماندهی یک حکومت جهانی است، نمیتواند یک فرد غافل و بیخبر و بیتفاوت بوده باشد؛ آنجا جای هر کس نیست؛ جای افرادی است که به حق شایستگی چنان موقعیت پر اهمیتی را دارند، همچنین کسی که سلاح در دست دارد و در کنار رهبر این انقلاب با مخالفان حکومت صلح و عدالتش میجنگند، آمادگی فراوان روحی و فکری و رزمی باید داشته باشد.