یکی روایت علل الشرایع بود که آنجا گذشت و دیگر در ثلث اخیر جزء چهارم صحیح بخاری و نیز ابوبکر شیرازی که از اعلام سنیه هستند سند، بابی لیلی میرسانند که علی شکایت کرد که حمل مشک آب بدن مرا بیازرد و پوست آن را برداشت فاطمه نیز شکایت کرد که دستهای من از گردانیدن آسیا از کار شده است
چون در این وقت نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم گروهی از اسیران حاضر بودند
امیرالمؤمنین فاطمه را فرمود بنزدیک پدر شو و خدمت کاری طلب کن لاجرم فاطمه بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنید.
و بروایت بخاری رسول خدا را ندید عایشه در آنجا بود مطلب را بعایشه فرمود چون پیغمبر وارد شد عایشه رسول خدا را از قصه آگاه کرد رسول خدا بخدمت فاطمه شتافت فاطمه میفرماید ما در خوابگاه خود خوابیده بودیم من خواستم از جای خود برخیزم رسول خدا فرمود بجای باش سپس بین من و علی نشست حتی و جدت برد قدمیه علی صدری سپس تسبیح را تعلیم آنها نمود و بروایت ابوبکر شیرازی و حاکم در
المستدرک و عسقلانی در اصابه فاطمه بحضرت رسول آمد و بی آن که اظهار حاجت کند مراجعت فرمود امیرالمؤمنین فرمود بگوی تا چه جواب آوردی عرض کرد بخدا قسم از هیبت رسول خدا مرا نیروی سخن گفتن نماند
و بروایت دیگر گفت چند نفر از جوانان بنزد آن حضرت بودند من حیا کردم سخن بگویم این وقت علی فاطمه را برداشت و بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنید پیغمبر فرمود همانا حاجتی شما را باینجانب جنبش داده امیرالمؤمنین صورت حال را بشرح کرده
و بروایت دیگر فاطمه شرح حال خویش نمود رسول خدا فرمود بخدا قسم اینک در مسجد چهار صد تن حاضر است و ایشان را نه طعامی است
مهنا و نه جامعهایست مهیا اگر بیمناک نبودم که از تو فضیلتی فوت شود ترا جاریهای عطا میکردم هان ای فاطمه نمیخواهم اجری که خاص تو است
بر جاریه فرمود آید و بیم دارم که فردای قیامت در حضرت خداوند علی با تو از در مخاصمت بیرون شود و حق خود را از تو طلب کند آنگاه تسبیح فاطمه را بجای کنیز بایشان تعلیم نمود
چون فاطمه مراجعت نمود حضرت علی علیهالسلام فرمود رفتی خدمت رسول خدا برای طلب دنیا خدای متعال ثواب آخرت را بما عطا فرمود این وقت این آیهی شریفه نازل گردید (واما تعرضن عنهم ابتغاء رحمه من ربک ترجوها فقل لهم قولا میسورا)
چون رسول خدا اجر جمیل و ثواب جزیل را در فروختن جاریه و انفاق باصحاب صفه میدانست لهذا اعراض فرمود از قضاء حاجت دخترش فاطمه و رضای خدا را در آن ارجح میدانست پس خداوند متعال فرمود این اعراض تو از قرابت قریبه و فاطمهی مرضیه بجهت طلب ثواب و رحمت و رضای ماست
که بدان امیدواری لیکن بفول حسن با فاطمه سخن بگوی که در آن هم رضای ماست و طلب ثواب و رحمت است از این جهت آن پیغمبر رحمت در این آیه از قول میسور دانست از پروردگار متعال اجازه تیست
در استرضای خاطر فاطمه بلکه ابتغاء برضوان الله و رجاء برحمه الله در حقیقت برآوردن حاجت فاطمه است پس جاریهای برای آن مخدره فرستاد و آن را فضه نام نهاد که ترجمهی حال او در محل خود مفصلا بیاید.
واما ثواب این تسبیح کلینی در کافی باسناد معتبره از محمد بن مسلم ثقفی از امام باقر روایت میکند که آن حضرت بمحمد بن مسلم فرمودند بعد از نماز فریضه فاضلتر از تسبیح فاطمه چیزی نمیدانم که بعد از هر نماز مقرر و معمول دارند
و ده مرتبه این تهلیل را بعد از نماز صبح بگویند لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لایموت بیده الخیر و هو علی کل شئی قدیر
و حضرت باقر فرمودند اگر چیزی فاضلتر از تسبیح فاطمه بود رسول خدا از وی دریغ نمیفرمود و او را تعلیم مینمود و آن سی و سه مرتبه سبحان الله و سی و سه مرتبه الحمدلله و سی و چهار مرتبه الله اکبر این جمله یکصد بشمار میرود.
و بروایتی باین ترتیب عامه قرائت مینمایند حضرت باقر میفرماید اولی و اشهر آنست که 34 کرت الله اکبر و 33 کرت الحمد لله و 33 کرت سبحان الله بگوید
و در اعیان الشیعه در ترجمهی حضرت زهرا سلاماللهعلیها از اصابهی ابن حجر نقل میفرماید که علی بن ابیطالب علیهالسلام میفرمود از آن روزی که من این تسبیح را تعلیم گرفتم آن را ترک نکردم ابن الکوا گفت ولو در شب صفین حضرت فرمود قاتلکم الله ولو در شب صفین.
و محدث قمی در کتاب باقیات الصالحات که در حاشیهی مفاتیح الجنان مکرر در مکرر طبع شده میفرماید احادیث در فضیلت این تبسیح زیاده از حد و احصا است از حضرت صادق علیهالسلام منقولست که فرمود
ما امر میکنیم کودکان خود را به تبسیح فاطمه (ع) چنان که امر میکنم ایشان را بنماز پس آن را ترک مکن که هر که مداومت نماید بر آن شقی و بدبخت نشود.
و در روایت معتبره وارد شده است که ذکر کبیر که خدا در قرآن مجید بآن امر فرموده تسبیح حضرت فاطمه است و هر که بعد از هر نماز مداومت نماید خدا را بسیار یاد کرده است و بآیهی کریمهی واذکرو الله ذکرا کبیرا عمل نموده
و بسند معتبر از امام باقر علیهالسلام مرویست که هر که تسبیح فاطمه را بگوید و بعد از آن استغفار کند خدا او را بیامرزد و آن بر زبان صد هست و در میزان عمل هزار و شیطان را دور میکند و خدا را خشنود میگرداند.
و بسندهای صحیحه از حضرت صادق علیهالسلام مرویست که هر که تسبیح فاطمه را بعد از نماز بگوید پیش از آن که پاها را از هیئت نماز بگرداند آمرزیده شود و بهشت او را واجب گردد.
و در حدیث معتبر دیگر فرمود که تسبیح فاطمه را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آن که هزار رکعت نماز بگذارد در هر روزی
و در روایت معتبر از حضرت باقر علیهالسلام منقولست که فرمود عبادت الهی کرده نشده است بچیزی از تسبیح و تمجید که بهتر از تسبیح فاطمه باشد و اگر چیزی از آن بهتر میبود حضرت رسول آن را بفاطمه عطا مینمود
و از حضرت صادق علیهالسلام مرویست که هر که بعد از نماز فریضه تسبیح فاطمه را بگوید و در عقب او یک مرتبه لا اله الا الله بگوید خداوند متعال او را بیامرزد