نظر آیت الله حائری شیرازی در مورد ازدواج موقت

نظر آیت الله حائری شیرازی در مورد ازدواج موقت

مصاحبه آیت الله حائری شیرازی

مشکل گشایی ازدواج موقت
یک نفر در دفتر ماست که کارش رسیدگی به کار مستمندان است؛ او یک روز آمده بود و جریانی را برای من توضیح داد به این صورت که:
خانواده ای بودند که زن آن خانواده بچه دار نمی شد، مرد می خواست ازدواج مجدد کند و زن نمی تواست با این مسأله کنار بیاید و از طرفی مرد هم نمی توانست نسبت به نداشتن فرزند بی اعتنا باشد و با این وضع نزدیک بود که خانواده از هم بپاشد، تا این که مرد با زن بیوه ای که بچه های یتیم داشته و با گرفتن مقرری زندگی می نمود صحبت کرد. در قراری که با هم می گذارند زن دائمی مرد با زن بیوه صحبت می کند و می گوید: «مشکل ما نداشتن بچه است و ما اگر می خواستیم از پرورشگاه، کودکی را به فرزندی قبول کنیم دو مشکل داشتیم، یکی این که اگر کودک پسر بود، وقتی که بزرگ می شد با من نامحرم می شد و[دوم این که]اگر دختر بود، وقتی که بزرگ می شد با شوهرم نامحرم می شد، لذا شما به صورت ازدواج موقت با شوهر من ازدواج کن و اگر بچه دار شدی، او را به ما واگذار کن، تا ما او را بزرگ کنیم»با این شروط آنها به توافق رسیدند که دیگر ازدواج دائمی نکند و خانه و خانواده متلاشی نشود و زن هم راضی شد که ازدواج موقت انجام دهد. از آن طرف، خانمی که در تنگنا بود و کسی را نداشت، با این قرار به ازدواج موقت راضی شد و آنها مبلغی را به حساب [او]گذاشتند، بعد بچه را برای آنها بزرگ کند و [آنها هم]برای او از این مبلغ زمینی فراهم کنند و او صاحب خانه شود و بر اساس این راه حل اسلامی فردی تأمین و خانواده ای حفظ شد».

عیب وی جمله بگفتی هنرش نیز بگو
نه هر که بی هنر افتد نظر به عیب کند

شما ببینید این کار چه گره گشایی هایی در جامعه می تواند بکند و چه مشکلاتی را حل کند. شما در دوستان و آشنایان نگاه کنید، خانواده هایی که زن در آن عقیم است و مرد نه می تواند دست از زنش بکشد و نه این که می تواند راضی باشد به این که پدر نشود و بچه ای و وارثی نداشته باشد و آن بیوه زن هایی که به کمترین چیزی مضطرند و گاهی شدت اضطراب آنها را به حرام می اندازد، گاهی فقر آنها را به حرام می اندازد، گاهی فقر آنها را به حرام می اندازد و گاهی ارضا نشدن آنها را به حرام می اندازد؛ این ها در جامعه وجود دارد. برای همه کس ازدواج دائم میسر نیست. این هایی که می گویند آقای هاشمی(2)این چنین گفته، خودشان چه طرحی برای حل این مشکل دارند؟ ما می خواهیم به جوانی که در شدت هیجان هست و فردا صحنه های تلویزیونی ماهواره در زندگی اش اثر می گذارد چه راهی را نشان دهیم؟ ما در مقابل ماهواره چه ابتکاری داریم؟
پس اگر ما زنان و مردان تشنه ای داشته باشیم که به وسیله ازدواج دائم نمی توان مشکل آنها را حل کرد، چون ازدواج دائم نفقه می خواهد، مسکن می خواهد، لباس می خواهد. من هیچ چیز از آن را نمی گویم فقط مسکن، جواب مسکن او را چه کسی می تواند بدهد؟ شما بگو مسکن، نه خانه ملکی و اجاره ای، اصلاً خانه ای پیدا می شود که بشود اجاره کرد، یا مثلاً پول و ودیعه خانه را چند نفر می توانند بپردازند، پس به این ها چه می توان گفت؟ آیا می شود گفت روزه بگیرید و آیا روزه پاسخگوست آیا می توان گفت صبر کنید و آیا صبر کردن عملی است؟ یک چیز که از درون تراوش می کند مقابله با آن سخت است.
ایستادگی در مقابل چیزهای فطری و غریزی، چون حرکت از درون است، خیلی سخت است. مثالی بیاوریم، نرم ترین و شکننده ترین گیاهان کدام است، شما از قارچ تردتر و شکننده تر و نرم تر سراغ دارید؟
قارچ را اگر یک خرده فشار بدهید تو می زند، ولی گاهی در مقابل چیزهایی سفت و سخت مثل آسفالت مقاومت می کند، به عنوان نمونه در نزدیکی منزل ما آسفالتی بود به ضخامت10 الی 15سانت و یک وقت می دیدم این آسفالت دارد باد می کند و بالا می آید بعد که بچه ها آنجا را کندند، دیدند زیر آن آسفالت قارچ بوده است، همان قارچ شکننده بر آسفالتی که تنها به کمک کمپرسور کنده می شود غلبه کرد. آسفالت در مقابل عامل بیرونی بسیار مقاوم است، اما چون قارچ از درون فشار می آورد مقاومت آسفالت شکسته می شود؛ پس آن کس که در مقابل عامل درونی جَر می کند، گاهی به جنون هم مبتلا می شود.

دوراهی فحشا یا متعه
خب ما چه باید بگوییم؟ ما سر دو راهی هستیم، یا باید بگویم آقا به راه حرام برو هر چه باداباد. و یا به طرف این روش ازدواج موقت حرکت کن.
بحث بین انتخاب ازدواج موقت یا دائم که نیست بلکه بحث بر سر انتخاب زنا و ازدواج موقت است. که اگر کسی گفت ازدواج موقت نه یعنی زنا بله و بعد آیا ما می توانیم آن شخص زناکار را اعدام یا سنگسار کنیم. آیا شما حاضر هستید به آن کسی که در نتیجه ی این فشار مرتکب این عمل شد سنگ بزنید؟ اسلام هم نگفته که این شخص را سنگ بزنید، چون این کس که دستش به ازدواج دائم نمی رسید رجم به او صدق نمی کند و فقط باید به صد ضربه شلاق اکتفا کرد.
اما شما فکرش را بکنید ببینید اگر اسلام حکم شدیدی نسبت به زنا آورده و این حکم از سوی خداوند رحیم صادر شده است، آیا آن رحیم بدون اجازه ازدواج موقت امکان دارد حکم به شلاق زدن بدهد؟ او این کار را نمی کند.
به آدم (ع) فرمودند از این درخت نخور اول گفت: «یا آدَمُ اسکُن اَنتَ و زَوجُکَ الجَنَه … »(3) این باغ برای تو از هر کجایش دلتان خواست بخورید. «و لا تَقرَبا هَذِه الشَّجرَه»ولی نزدیک این درخت نشوید.
پس این مطلبی که در ازدواج موقت است این است که اصل در ازدواج، ازدواج دائم است، اگر ازدواج دائم میسر نشد و انسان بین حرام و ازدواج موقت قرار گرفت باید ازدواج موقت را انتخاب کند. پس این سلسله مراتب باید رعایت شود. اول دائم و اگر دائم میسر نشد موقت. چرا؟ برای این که حرام می شود. اگر مجرای حلالی را ببندید گناه باز شدن مجراهای حرام، گردنتان می افتد.
شما دریچه ی اطمینان چیزی را ببندید بعد یکدفعه آن چیز منفجر شود شما می گویید من که منفجر نکردم! خودش منفجر شد، اما این را تو بستی. اگر شما یک چوب کبریت در سوراخ در زودپز قرار دهی و یک خانواده هم دور آن نشسته باشند بعد این زودپز منفجر شد و همه این ها کشته شدند، شما قاتل همه آنها هستید. اما شما می گویید من با این چوب کبریت نمی توانم کسی را بکشم ولی من می گویم بله می توانید.
شما بیائید جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود. کما این که آن کس که این کار[جلوگیری از متعه]را کرد، تمام آنها را در نامه ی عملش نوشتند.
هر کس قلم به دست بگیرد و این حکم را زشت جلوه دهد و یا بد دفاع کند و یا خوب حمله کند، به حکم خدا جسارت کرده و چون حکم خدا ناموس خدا و محارم خداست؛ پس اگر به حکم خدا جسارت شود به خود خدا جسارت شده است.

خلاصه ی مصاحبه
1-ما در مقابل ماهواره چه ابتکاری داریم آیا به زنان و مردان تشنه می توان گفت مشکل جنسی خود را با روزه گرفتن حل کنید.
2-ایستادگی در مقابل امور فطری و غریزی خیلی سخت است.
3-بحث بین انتخاب ازدواج موقت یا دائم نیست بلکه بحث بر سر انتخاب زنا و ازدواج موقت است.
4-بدون اجازه ی ازدواج موقت آیا ممکن است خداوند رحیم حکم به شلاق زدن زنا کار بدهد؟
5-اگر مجرای حلالی را ببندید گناه باز شدن مجراهای حرام گردنتان می افتد.
6-هر کس قلم به دست بگیرد و این حکم را زشت جلوه دهد و یا بد دفاع کند به حکم خدا جسارت کرده

پی نوشت ها :

1-روزنامه رسالت، 18 / 10 / 69.
2-اشاره به خطبه مشهور نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ 9 / 9 / 1369 که موجب امید فراوان نسبت به ترویج این راه کار آسمانی شد.
3-بقره / 35.
منبع: ترکاشوند، محمد، (1386)، ازدواج موقت: مدیریت شهوت، قم، نشر اشک یاس، چاپ دوم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید