آرامش و وقار (۲)

آرامش و وقار (۲)

پدیدآورنده : محمد محمدی ری شهری
منبع: پایگاه رسمی آیت الله ری شهری

آرامش و وقار (۲)

وَ ألبِسْنِی زِینَهَ المُتّقینَ فی… سُکُونِ الرِّیحِ‌.[۱]

صحبت در تبیین این فراز از دعای نورانی مکارم الاخلاق بود که بر یکی از زیورهای انسان‌های صالح و با تقوا یعنی وقار و متانت، دلالت دارد.

گفتیم بر پایه روایتی که از امیر المؤمنین(علیه السّلام) نقل شده است، سنگینی وقار زینت عقل است.[۲] در روایت دیگری از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چگونگی زیور بودن وقار و متانت برای انسان عاقل بیان شده است.

روایت مفصلی از آن حضرت در تحف العقول نقل شده است که در آن، پاسخ مسائل بسیاری که «شمعون‌ بن‌ لاوى»، از نوادگان یهودا، حوارىِ عیسى(علیه السلام) از ایشان پرسیده، آمده است. در بخشی از این روایت طولانی در تبیین خصوصیات انسان‌های عاقل می‌فرماید:

أمَّا الرَّزانَهُ فَیَتَشَعَّبُ‌ مِنهَا: اللُّطفُ‌ وَ الحَزمُ، و أداءُ الأَمانَهِ و تَرکُ الخِیانَهِ، و صِدقُ اللِّسانِ، و تَحصینُ الفَرجِ، وَ استِصلاحُ المالِ، وَ الاستِعدادُ لِلعَدُوِّ، وَ النَّهیُ عَنِ المُنکَرِ، و تَرکُ السَّفَهِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلُ بِالرَّزانَهِ. فَطوبى‌ لِمَن تَوَقَّرَ، و لِمَن لَم تَکُن لَهُ خِفَّهٌ و لا جاهِلِیَّهٌ.[۳]

از متانت و سنگینى [انسان خردمند]، مهربانى، دوراندیشى، باز گرداندن امانت، ترک خیانت، راستگویى، پاک‌دامنى، سالم نگه داشتن ثروت، آمادگى در برابر دشمن، باز داشتن [دیگران‌] از زشتى و کنار نهادن سبک‌سری، سرچشمه مى‌گیرند. اینها، ویژگى‌هایى هستند که از متانت، نصیب عاقل مى‌شوند. پس خوشا به حال کسى که با وقار باشد و سَبُک‌سَر و نادان نباشد!


[۱] الصحیفه السجّادیّه: الدعاء ۲۰.
[۲] ر. ک: غرر الحکم، تمیمی آمدی، ح۲۷۰.
[۳] تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص۱۷.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید