ادب اوّل:طهارت و پاکیزگی

ادب اوّل:طهارت و پاکیزگی

اولین ادب از آداب تلاوت قرآن، طهارت و پاکیزه بودن قاری قرآن است. اگر کسی بخواهد به خطوط قرآن دست بگذارد و یا احتمال می‎دهد هنگام قرائت قرآن، دستش به خطوط قرآن می‎رسد لازم است با طهارت باشد. زیرا خداوند در قرآن فرموده است:
«لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»[1] جز پاکان دست بر آن (قرآن) نزنند.
احکام مَسّ قرآن
منظور از طهارت غسل و وضو است. اگر کسی غسل به گردن دارد برای مسّ و لمس کردن قرآن باید ابتدا غسل کند، درغیر این صورت برای مسّ کردن قرآن واجب است وضو بگیرد.
فلسفه این حکم الهی روشن است: قرآن کلام خداست و بزرگداشت و احترام آن برهمگان لازم است. به این جهت همه مسلمانان وظیفه دارند هنگام دست زدن به خطوط قرآن، با طهارت باشند.
در رساله‎های عملیه مراجع تقلید، سفارش شده است، هنگام قرائت قرآن، حتی اگر دست و یا بدن هم به خطوط قرآن نرسد، بهتر است انسان با وضو باشد.[2] و با وضو بودن ثواب قرائت را بیش‎تر می‎کند.
پاکیزگی دهان: یکی از خصوصیات رسول گرامی خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ این بود که هنگام عبادت، خصوصاً تلاوت قرآن و نماز شب دندان‎هایشان رامسواک می‎زدند و مسلمانان را بارها به این کار توصیه کرده‎اند. حالا خوب است به یکی از جملات رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دراین زمینه گوش سپاریم: پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ به اصحاب فرمودند:
«راه قرآن را پاکیزه کنید. گفته شد: ای رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ راه قرآن چیست؟
فرمود، دهان‎های شماست. پرسیدند: با چه چیزی. فرمود: با مسواک.»[3] پاکیزگی و آراستگی ظاهری: سزاوار است مسلمانان با بدن و لباس پاکیزه، قرآن بخوانند. آلودگی‎هایی مانند: خون، بول و مانند آن را از خود دور کنند و بشویند. هم چنین بهتر است قاریان قرآن در وقت تلاوت،خود را معطّر کرده و بوی خوش استعمال کنند و با سر و روی آراسته قرآن تلاوت کرده و سعی کنند که این آداب را همیشه در قرائت قرآن رعایت نمایند. به ویژه قاریانی که در محافل و مجالس مذهبی قرآن تلاوت می‎کنند، با رعایت این آداب، می‎توانند برای دیگران الگو باشند.


[1] . واقعه (56)، آیه 79.
[2] . تحریر الوسیله، امام خمینی، مؤسسه النّشر الاسلامی، قم، ج 1، ص 27 ـ 28.
[3] . قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : نظّفُوا طَریقَ القُرآن، قیلَ یا رسولَ اللهِ و ما طریقُ القُرآن؟ قالَ: اَفْواهُکُم، قیلَ: بِماذا؟ قالَ: بِالسِّواکِ». میزان الحکمه، ج 8، ص 85 ـ 86.

مباحث مربوط به آداب تلاوت قرآن کریم شامل 20 بخش میباشد که سایر بخش ها هم در سایت موجود میباشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید