کلامی با مادران

کلامی با مادران

پرورش فرزندی دیندار

ولیمه و عقیقه

پیامبر (ص) فرمودند: در پنج مورد مسئله ولیمه مطرح است: 1- جشن عروسی 2- تولد نوزاد 3- جشن ختنه 4- خرید خانه 5- بازگشت از سفر مکه.
درباره نوزاد سفارش شده تا سه روز ولیمه دهند و اطعام کنند سفارش گردیده که برای پسر گوسفند نر و برای دختر گوسفند ماده عقیقه کنند. توزیع عقیقه توصیه شده که آن را لااقل به 10 نفر بخورانند و در این جمع، همسایگان نیز شرکت کنند. و نیز ذکر شده که به جز دوست داران محمد و آل محمد ( صلی الله علیه و آله) از آن استفاده نکنند.

ختنه

ختنه سنتی برای پسر بچه ها است. درباره فلسفه آن ضمن جنبه های روحی، برای حفظ سلامت و مراعات زمینه های بهداشتی ضروری است.
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده اند: نوزاد پسر را در روز هفتم ختنه کنید تا پاکیزه شود و بهتر رشد و نمو کند. سنت اسلامی این است که تا 7 روز اول ختنه انجام شود.

غسل ولادت

علامه مجلسی می فرماید: بهتر است که غسل دهنده چنین نیت کند که این طفل را غسل می دهم برای رضای خدا آن گاه اول سر، سپس جانب راست و پس از آن جانب چپش را بشوید.

تهنیت گفتن

تهنیت گفتن به والدین و بستگان در این روز سنت است. همان گونه که جبرئیل در روز تولد حسنین (علیهما السلام)، این روز را به پیامبر ( صلی الله علیه و آله) تهنیت گفت. اما شیوه تهنیت گویی باید مانند تهنیت ائمه (علیه السلام) باشد.

کلامی با مادران پس از تولد فرزند

1-در اولین نگاهی که نوزاد را می بیند، نوازشش کنید، احساس زیبا و عمیق مادری را به او نشان دهید، ترس نداشته باشید و فکر نکنید که او هیچ چیز نمی فهمد، هر زمان که بلندش می کنید یا حمام می برید و به او شیر می دهید و لبخند می زنید، به هم تعلق خاطر پیدا کرده و به یقین نوزاد شما نیز بیشتر احساس می کند که به شما متعلق است و شما نیز به او.
2-آن چه شیر مادر را دارای تأثیر فراوان می کند. گرمای وجود مادر و احساس امنیت نوزاد در آغوش اوست.
3-نوزاد در این ایام باید با تمام وجود، امنیت عاطفی و حمایت را از جانب مادر احساس کند.
4-محبت و عاطفه از نیازهای اساسی نوزاد است و ارضای عاطفی او در سلامت روانی و اخلاقی اش بسیار مؤثر است.
5- هیجانات شدید، فکر و خیالات بسیار، اندوه و اوقات تلخی، افکار تیره، ترس، غم، شادی، خشم، بدبینی، بدخواهی و اضطراب ها همه در شیردادن مؤثر است.
6- پس از هر نوبت شیر دادن، مدتی با نوزاد بازی کنید، آن گاه او را بخوابانید تا کودک آرام و با نشاط باشد.
7- بازی برای نوزاد، راهی است به سوی رشد و بسط وجودی و کمال یافتن او جنب وجوش کودک در بازی، نشان سلامت روحی اوست.
8- مادر باید مهربان و با لبخند باشد و دست های وی گرم و صدایش آرام و نوازشگر باشد تا کودک عکس العمل منفی نشان ندهد.
9- کودک را نعمت زندگی بدانید و برای استفاده از این برکت الهی برنامه ریزی کنید.
10-بهتر است اولین چیزی که پس از زایمان در دهان می گذارید، خرما باشد به ویژه رطب تازه ( به دلیل سفارشی که خداوند به حضرت مریم (ع) دارد.)
امیرالمؤمنین علی (ع) نیز از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند « باید اولین چیزی که زن پس از وضع حمل می خورد، رطب باشد.»
11-به خودتان استراحت بدهید. درباره کارهای خانه نگران نباشید، لباس شستن، مرتب کردن خانه و سایر امور را می توان به تأخیر انداخت. هر روز جدیدی که از راه می رسد، ببینید در آن روز بهترین کاری که قادر به انجامش هستید کدام است، همان را انجام دهید، نه بیش تر.
منبع: نشریه زن روز، شماره 2191.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید