اگر به‌تازگی مادر شده‌اید… هفت نکته‌ برای افزایش وزن مادران جوان

اگر به‌تازگی مادر شده‌اید… هفت نکته‌ برای افزایش وزن مادران جوان

براساس گزارشی که در نشریه «پزشکی کودکان» منتشر شده، مادرانی که فرزند کوچکی دارند، در مقایسه با مادرانی که خردسال ندارند، کمتر ورزش کرده و میزان کالری بیشتری از چربی‌های اشباع و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند. یک سوال محوری و اساسی وجود دارد که مادران هر روز از خودشان می‌پرسند: «چطور می‌توانم بین مراقبت از خود و کودکم تعادل ایجاد کنم؟»
در این مطلب قصد داریم با بررسی 7 تله‌ای که مادران تازه‌کار به سادگی به دامش می‌افتند، مانع از تغذیه نامناسب مادران شویم. نگاهی به این 7 مورد بیندازید؛ شاید به چشم‌تان آشنا باشند!

نکته شماره یک: خوردن برای آرامش

مادرها متخصص استرس هستند؛ پوشک کثیف بچه، شب‌زنده‌داری‌ها و بچه‌هایی که با لجبازی تمام، حتی یک چرت کوچک هم نمی‌زنند! در این میان، چه راهی سریع‌تر و آسان‌تر از خوراکی خوردن و به آرامش رسیدن سراغ دارید؟ حتی اگر این آرامش، زودگذر باشد!

مادر حواس‌جمع چه می‌کند؟

ترک عادت «خوردن عصبی» سخت است. در عوض، سعی کنید راه‌هایی پیدا کنید که بدون نیاز به خوراکی، شما را آرام کنند. مثلا، یک فنجان چای سیاه بنوشید که از لحاظ بالینی هم ثابت شده که سطح کورتیزول، هورمون استرس را کاهش می‌دهد. یک مجله یا کتاب کمدی بخرید و موقع چرت زدن بچه‌ها، لذت ببرید، حتی می‌توانید موسیقی‌های آرام‌بخش را امتحان کنید. البته ماساژ هم می‌تواند ایده خوبی برای رسیدن به آرامش باشد، بنابراین بد نیست کتابی بخرید و شیوه‌های ماساژ را یاد بگیرید.

نکته شماره 2: شعبده‌بازی با غذا!

با غذا دادن به کودک، خودتان هم غذای‌تان را نوش جان کنید، درست انگار شعبده‌بازی کرده‌اید! زیرا وقتی درگیر خوراندن غذا به کودک هستید در هر فرصتی که میان لقمه‌های او پیدا می‌کنید، تند و تند قاشق خودتان را پر کرده و به دهان می‌برید، خیلی راحت فراموش می‌کنید که چقدر خورده‌اید!

مادر حواس‌جمع چه می‌کند؟

هرقدر هم که سخت باشد، سعی کنید قبل یا بعد از فرزندتان غذا میل کنید. بهترین حالت این است، از همسرتان یا مادربزرگ و پدربزرگ کودک هم کمک بگیرید. اما اگر دسترسی به مادربزرگ و پدربزرگ نیست یا همسرتان فرصتی (یا علاقه‌ای!) برای این کار ندارد، بهتر است به این موضوع فکر کنید که غذا خوردن آن هم با خیال راحت و آرامش، باعث می‌شود متوجه مقدار غذا خوردن و زمان سیری‌تان شوید؛ حتی مزه غذا را هم بهتر درک کرده و لذت بیشتری از وعده غذایی‌تان خواهید برد.

نکته شماره 3: ته‌مانده ظرف غذای کودک

وقتی بچه‌ها غذای‌شان را کامل نمی‌خورند یا مثلا ساندویچ نان و پنیرشان را نیم‌خورده رها می‌کنند، مادرها معمولا زمانی به‌خود می‌آیند که مشغول خوردن ته‌مانده خوراکی فرزندشان هستند زیرا نمی‌خواهند خوراکی دست‌خورده را دور بیندازند و خودشان هم جانی بگیرند!

مادر حواس‌جمع چه می‌کند؟

ظرفی مخصوص ته‌مانده وعده‌های کوچک غذای فرزندتان تهیه کنید. اما اگر در مواردی، خوراکی نیم‌خورده را نمی‌توانید برای بعد نگه دارید، بهتر است سلامت خود را برای نجات غذای نیم‌خورده به خطر نیندازید! یادتان باشد اگر مقداری خوراکی تلف شود، خیلی بهتر است تا اینکه شما به دلیل بیش از حد غذا خوردن تلف شوید! باقیمانده غذا را به پرندگان بدهید یا برای کود استفاده کنید.

نکته شماره 4: فرسودگی

اگر نخستین تجربه والد بودن را از سر می‌گذرانید، معنی فرسودگی و خستگی مطلق را با تمام اعضای وجودتان حس می‌کنید. اگر از خوراکی‌ها به‌عنوان جانشین انرژی استفاده می‌کنید، هوشیار باشید. کمبود خواب، هورمون‌های اشتهای شما که احساس سیری را کنترل می‌کنند، تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد.

مادر حواس‌جمع چه می‌کند؟

ببینید که برای از بین بردن صدای قار و قور شکم‌تان غذا می‌خورید یا عادت کرده‌اید برای افزایش نیرو بیشتر غذا بخورید. افزایش ساعات خواب می‌تواند چاره‌ساز باشد. تا زمانی‌که نوزادتان کمی آرام‌تر شود و روزهای سخت و بی‌خواب ابتدایی تولدش را پشت سر بگذارد و شب‌ها کمی بخوابد، سعی کنید قند خون‌تان را با غذاهای سالمی مثل غلات کامل (مثل جوی دوسر، گندم کامل، میوه و…) تنظیم کنید. اگر فعلا نمی‌توانید بیشتر بخوابید، سعی کنید حداقل زمان‌هایی را برای استراحت و فکر نکردن درنظر بگیرید.
با کودک‌تان بی‌صدا روی زمین بازی کنید. اگر به‌دنبال راه جسورانه‌تری برای کسب انرژی باشید، می‌توانید به ورزش فکر کنید. نوزاد را در کالسکه گذاشته و برای پیاده‌روی بیرون بروید تا جریان خون‌تان به حرکت درآید و اکسیژن را به مغزتان پمپاژ کند. حتی می‌توانید با فرزندتان به پایکوبی بپردازید و کمی ورجه وورجه کنید.

نکته شماره 5: غذای کودک بی‌ضرر نیست

خوراکی‌هایی که برای کودکان به بازار عرضه می‌شوند، تا حد زیادی فریبنده هستند. فکر نکنید این خوراکی‌ها، به دلیل این‌که مخصوص کودکان بسته‌بندی شده، سالم و بی‌ضرر هستند و شما می‌توانید با خیال راحت از این خوراکی‌ها میل کنید. نوشیدنی‌ها و اسنک‌های بسته‌بندی شده سرشار از شکر و رنگ‌های مصنوعی هستند تا بچه‌ها را به‌خود جلب کنند.

مادر حواس‌جمع چه می‌کند؟

تا آن‌جا که می‌توانید، خوراکی‌هایی انتخاب کنید که تا حد ممکن طبیعی هستند. یک عدد میوه، بسیار سالم و کاملا قابل حمل است. اگر از غذاهای آماده استفاده می‌کنید، پیش از خرید به برچسب روی کالا توجه کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد طعم‌دهنده‌های مصنوعی و شیرین‌کننده‌های غیر‌ضروری نداشته باشند.

نکته شماره 6: فریب لباس‌های راحتی را نخورید
اگر خانمی خانه‌دار هستید یا به خاطر فرزندتان خانه‌نشین شده‌اید، راحت‌تر است که روزتان را در لباس‌های راحتی خانه بگذرانید.
لباس پوشیدن، به ما کمک می‌کند بیشتر به تغییرات بدن‌مان دقت کنیم. نحوه لباس پوشیدن هم، البته لباس‌هایی که کاملا اندازه اندام‌تان باشد، راهی است برای اینکه متوجه شوید چاق شده‌اید یا لاغر.

مادر حواس‌جمع چه می‌کند؟

با اینکه این کار به اندازه کافی ساده است، سعی کنید نخستین کاری که صبح‌ها بعد از بیدار شدن انجام می‌دهید، پوشیدن لباس مرتب باشد. اگر به جای لباس راحتی، لباس‌های همیشگی‌تان را بپوشید، هم احساس بهتری خواهید داشت و هم اینکه از تغییرات اندام‌تان آگاه خواهید شد. یادتان باشد مراقبت از خود، در نهایت باعث می‌شود که شما مادر بهتری باشید.

نکته شمار7: ته‌بندی نکنید!

بچه‌ها معمولا با خوردن بیسکویت، میوه، غلات یا خوراکی‌های دیگر، در طول روز سرگرم می‌شوند. اما یادتان باشد که آن‌ها فقط یک تکه کوچک از خوراکی‌شان را می‌خورند و با شیطنت‌‌های بی‌حدشان، انرژی بسیار بیشتری می‌سوزانند. اما مادرها معمولا دوست دارند در این ریزه‌خواری‌ها با فرزندشان شریک شوند!

مادر حواس‌جمع چه می‌کند؟

معیاری برای گرسنگی‌تان در نظر بگیرید. اگر همیشه با فرزند خردسال‌تان در خوردن میان‌وعده‌ها همراهی می‌کنید، سعی کنید به اندازه او خوراکی میل کنید. بشقابی هم‌اندازه بشقاب کودک‌تان انتخاب کنید و دفعات خوردن‌تان را بشمارید تا در نهایت بدانید چه مقدار خورده‌اید و این اندازه را حفظ کنید. سعی کنید همان‌طور که برای خواب فرزندتان برنامه‌ریزی می‌کنید، ریزه‌خواری‌های خودتان هم برنامه‌ریزی درست و ثابتی داشته باشد.

چند توصیه کلی برای خانم‌ها تا سلامت باشید

دنبال‌کردن یک رژیم غذایی سالم و مناسب و همچنین ورزش کردن 2 اقدام فوق‌العاده موثر برای دستیابی به سلامت کلی است.
خانم‌ها معمولا در دهه دوم زندگی خود، شغلی برگزیده و برای ساعات طولانی در محیط‌های کار حضور دارند که این خود به اندازه کافی به آن‌ها استرس زیادی وارد می‌کند و اگر این خانم‌ها ازدواج کرده و بچه‌دار هم شده باشند، به‌مراتب این استرس‌ها افزایش می‌یابد.از سوی دیگر، عواملی چون مصرف تنقلات و فست‌فودها، پرخوری، انتخاب مواد‌ غذایی ناسالم و نداشتن تحرک بدنی، سلامت آن‌ها را بیشتر به خطر می‌اندازد.البته کارشناسان تغذیه معتقدند زنان جوان باید مصرف قهوه و نوشابه را که حاوی کافئین است، کاهش دهند. خانم‌ها در این دهه نیاز بیشتری به کلسیم دارند تا استخوان‌های آن‌ها به‌خوبی ساخته شود؛ به‌ویژه در این سال‌ها باید فعالیت فیزیکی مناسبی داشته باشند و ورزش را فراموش نکنند.
به گفته آنان، زنان باید سویا را به رژیم غذایی خود بیفزایند زیرا در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی موثر است. به‌علاوه از آن‌جا که ماهیچه‌ها و عضلات در این گروه سنی فعال‌تر هستند، نیاز بیشتری به مصرف کالری‌ها، پروتئین‌ و ویتامین‌ها وجود دارد. در ضمن نباید فراموش کرد مصرف مایعات به اندازه متعادل ضروری است.کارشناسان تاکید دارند که زنان در این گروه سنی حتما باید انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه را به مقدار زیاد مصرف کنند. همچنین بهتر است دفعات وعده‌های غذایی خود را افزایش داده اما از حجم غذا در هر وعده بکاهند. همچنین نباید به‌صورت طولانی گرسنه بمانند.تغذیه مناسب همچنین می‌تواند زیبایی و سلامت موها را تضمین کند زیرا کمبود ویتامین‌های A و B می‌تواند موجب سوء‌تغذیه در سلول‌های پیاز مو شود.یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای زنان استفاده از مکمل‌های مناسب برای جلوگیری از فقر آهن است. کم‌خونی یکی از مشکلات شایع بین زنان جوان است و مصرف مکمل‌های حاوی این عنصر مهم با تجویز پزشک متخصص برای پیشگیری از کم‌خونی و پیامدهای آن ضروری است.
منبع:مجله بهترین ها

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید