کتاب شناسی غدیر(1)

کتاب شناسی غدیر(1)

( آ )
1 آفتاب خلافت (اردو, چاپى )
سید سجاد حسین بن محمد حسین هندى (بارهوى , لاهورى ) م حدود 1340ق .
چاپ هند.
چاپ دیگر: نول کشور گیس پرینگ ورکس , لاهورمین چهپا, لاهور (پاکستان ), سال 1327ق , 1909م .
رقعى , 76ص .
الذریعه ج 1ص 36ش 176و ج 2ص 231ش 914
طبقات أعلام الشیعه (قرن چهاردهم , نقباء البشر) ج 2ص 809ش 1318
أعیان الشیعه ج 7ص 185
این کتاب به صورت رد و جواب مولوى خلیل احمد در کتاب <هدایات الرشید و مطرقه الکرامه>است , و جوانب مختلف غدیر را جمع آورى نموده و از کتب عامه نیز شواهدى آورده , و در بعضى موارد کلام آنها را تشریح و نقد وبررسى نموده است .
بخشهاى کتاب چنین است :
مقدمه , سوال و جواب , واقعهء غدیر و جوانب آن از کتب عامه : که اثبات خلافت امیرالمؤمنین (ع ) است , اسامى محدثین و علمایى از عامه که نزول آیهء <یا ایها الرسول …>را در غدیر آورده اند: که نام بیست و دو نفر را آورده , عبارت کتاب <مدارج >و نقد آن , عبارت غزالى در کتابش <سر و العالمین >و نقد آن : که در آخر آن نام نوزده نفر از علماى عامه راذکر مى نماید که آیهء <و أنذر عشیرتک الاقربین >را در مورد امیرالمؤمنین (ع ) دانسته اند, اسامى کتب مورخین اروپایى در مورد غدیر: که چهار نفر هستند, بیان اسماعیل (ابوالفداء) که یکى از علماى عامه است در مورد غدیر, بیان مورخ اروپایى در مورد غدیر در کتاب <اپالوحى فرام محمد ایندوى قرآن >از <دیوینوت >و در آخر مطالبى با عنوان <بیمارى اسلام کانسخه >که ظاهراً کلامى از مؤلف آمده است .
نکات قابل توجه :
در الذریعه ج 2و طبقات أعلام الشیعه و أعیان الشیعه نام این کتاب <اعجاز داودى >آمده است .
ولى در الذریعه ج 1و در چاپ کتاب همین نام <آفتاب خلافت >آمده است .
در هیچکدام از این دو مورد الذریعه اشاره اى به دیگرى ننموده و درج 2نام مؤلف را یادآور نشده است !
( الف )
2 ارمغان غدیر (چهل حدیث از منابع شیعه و سنى )
(فارسى , چاپى )
عبدالله فاطمى نیا.
انتشارات سروش , تهران , چاپ اول , سال 1372ش .
رقعى , 32
3 اسرار غدیر (فارسى , چاپى )
محمد باقر بن محمد اسماعیل انصارى (زنجانى , خوئینى ).
نشر مولود کعبه , قم , چاپ اول , سال 1415ق , 1374ش .
وزیرى , 244ص .
این کتاب گزارشى تحلیلى از لحظه به لحظهء واقعهء غدیر خم و شامل ناگفته هایى از آن ماجراى و نیز تحقیقى درمحتواى خطبهء غدیر است و همچنین جوانب اجتماعى و سیاسى آن را مورد بررسى قرار داده است .
سه خصوصیت این کتاب عبارتنداز:
الف ـ تقدیم یک دورهء کامل از ماجراى غدیر با تمام جزئیات و به صورت یک داستان متسلسل که تنظیم آن باجمع بندى دهها قطعهء تاریخى و حدیثى انجام شده است .
ب ـ تقدیم خطبهء غدیر به طور کامل و مقابلهء متن آن با هفت نسخه که جلوه اى تازه به آن بخشیده است .
ج ـ تجزیه و تحلیل قسمتهاى مختلف واقعهء غدیر و نتیجه گیرى هاى اعتقادى از خطبهء غدیر.
کتاب پس از پیشگفتار شامل انگیزه و اهداف تألیف و نیز تقسیم بندى کتاب و بیان مدارک آن آغاز شده و در نه بخش است :
1 زمینهء واقعهء غدیر: الف ـ تصویرى از تشکل جامعهء اسلامى در دههء اول هجرى ب ـ جهات اهمیت خطبهء غدیر.
2 ترسیمى از صحنهء غدیر: الف ـ برنامه هاى قبل از خطبه ب ـ کیفیت خطابه و جزئیات خطبه ج ـ مراسم بعد ازخطبه .
3 شیاطین و منافقین در غدیر: الف ـ ابلیس و شیاطین در غدیر ب ـ منافقین در غدیر .
4 چکیده اى از محتواى خطبهء غدیر: الف ـ نکات شاخص در خطبه ب ـ سیرى گذرا و اجمالى در یازده بخش خطبه ج ـ تقسیم موضوعى مطالب خطبهء غدیر.
5 سند و متن خطبه غدیر: الف ـ سند خطبهء غدیر ب ـ متن خطبهء غدیر .
6 متن عربى خطبهء غدیر, مقابله شده با هفت نسخه .
7 نتیجه گیرى از خطبهء غدیر: الف ـ عصارهء خطبهء غدیر: <من کنت مولاه فعلى مولاه >ب ـ پایه هاى اعتقادى غدیردربارهء ولایت ج ـ ریشه هاى عقیدتى ـ عملى غدیر در ارتباط با ولایت د ـ بررسى دقیق دربارهء بیعت غدیر.
9 عید و جشن غدیر: الف ـ عید غدیر در لسان پیامبر و امامان (ع ) ب ـ جشن غدیر در آسمانها ج ـ تقارن وقایعى باروز غدیر د ـ عید غدیر را چگونه جشن بگیریم ؟
سماء رواه خبر غدیر خم (سجستانى ) = الدرایه فى حدیث الولایه (عربى , خطى )
4 اسناد حدیث غدیر(اردو, خطى )
عل اکبر پاکستانى , غلام حیدر پاکستانى .
عجاز داودى (هندى ) = آفتاب خلافت (اردو, چاپى )

5 أعلام الغدیر(عربى , چاپى )
عبدالله محمدى , محمد بهره مند خراسانى , محمد محدث خراسانى .
اشراف : سید فاضل میلانى (حسینى ).
چاپ دوم , مؤسسه النشر الاسلامى (جامعهء مدرسین ), قم , سال 1410ق .
وزیرى , 336ص .
];ّّاین کتاب فهرست أعلام و اشخاص کتاب <الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب >علامهء امینى است , که بطور کامل ومفصل نام اشخاص آن کتاب و همچنین کنیه ها و شهرت ها و یا به هر شکلى از کسى یاد شد. آورده و آدرس ها را عموماًدر نام معروف و مشهور اشخاص آورده است .
نکته قابل توجه :
این کتاب ابتدا به عنوان بخش عمدهء جلد اول کتاب <على ضفاف الغدیر>که شامل فهرستهاى گوناگون الغدیر است چاپ شده , ولى در چاپهاى بعدى آن کتاب بقیهء فهرستها در یک مجلد و این بخش به طور مستقل و به صورت کتاب حاضر به چاپ رسیده است . براى توضیح بیشتر به کتاب <على ضفاف الغدیر>در همین کتابنامه مراجعه شود.

6 أقسام المولى فى اللسان (عربى , چاپى )
محمد بن محمد مفید (ابن المعلم , عکبرى , بغدادى ): م 413قص
تحقیق : محمد مهدى نجف .
چاپ اول : منشورات المکتبه التجاریه, نجف , سال 1370ق .
چاپ سوم : مکتبه المفید, قم , (افست از چاپ نجف ).
وزیرى , 9ص .
چاپ چهارم : دار زید للنشر, مهرجان الامام على (ع ), لندن , سال 1410ق , 1990م .
رقعى , أقسام المولى : 26ص , رساله فى معنى المولى : 41ص .
چاپ پنجم : کنگرهء جهانى هزارهء شیخ مفید, قم , سال 1413ق .
وزیرى , 48ص .
رجال النجاشى ص 401
فهرست نسخه هاى خطى کتابخانهء عمومى آیه الله مرعشى نجفى ج 1ص 269 مجموعهء شمارهء 243 ش 13
همان فهرست ج 1ص 89ـ 97 مجموعهء شمارهء 78
همان فهرست ج 1ص 285 مجموعهء شمارهء 255
ابتدا مقدمه اى براى این کتاب توسط حجهالاسلام سید محمد رضا جلالى آمده است که توضیح مبانى شیخ مفیددربارهء <مولى >را در شش جهت بیان نموده است :
];ّّ1 جنبهء لغوى و دلالت لفظى .
2 از میان رفتن شرایط تقیه در زمان امیرالمؤمنین (ع ).
3 شاعر فصیح نباید مخالفت لغت صحیح شعر بگوید.
4 نسبت بعضى از اشعار به امیرالمؤمنین (ع ).
5 استناد معانى لغوى به اهل خبرهء لغت اگر چه مسلمان نباشند.
6 باب علم به لغت با اعتماد بر اهل آن همیشه باز است و هیچکس از اساتید فن را نباید استثنا کرد.
اصل کتاب هفده صفحه است و طى آن ثابت شده که مراد از <مولى >معناى اولى به نفس است . مباحث مطرح شده : 1 ده معنى براى مولى در لغت .
2 تحلیل واقعهء غدیر و انطباق معناى <اولى به نفس >از میان ده معنى بر کلام پیامبر (ع ).
3 شواهدى از شعر فصحا دربارهء معناى صحیح <مولى >و استفادهء امامت امیرالمؤمنین (ع ), که پنج نفر را آورده است .
نکات قابل توجه :
1 مشخصات و مطالبى که گفته مى شود براى کتاب <رساله فى معنى المولى >از مؤلف نیز هست , بغیر از چاپ اول و سوم و آدرس رجال النجاشى و کتابشناسى و توضیح مقدمهء این کتاب در مطلب سوم و ابتداى مطلب چهارم و نیزمطلب ششم .
2 از این دو کتاب مخطوطات بسیارى در کتابخانه هاى ایران و عراق و هند موجود است . براى نمونه سه مورد یادشده آورده شد, و نیز در کتابخانهء امیرالمؤمنین (ع ) (نجف ) مجموعهء شمارهء 410از مخطوطات قرن یازدهم که تمام رساله هاى شیخ مفید است , و در چستربیتى در مجموعهء شمارهء 3877از مخطوطات قرن هشتم , که عکس آن درکتابخانهء آیه الله مرعشى نجفى موجود است .
3 چاپ آخر این دو کتاب (چاپ کنگرهء شیخ مفید) با مقدمه اى از سید محمد رضا جلالى و تحقیق محمد مهدى نجف است .
4 قبل از شروع این کتاب (اقسام المولى فى اللبسان ) نسخه اى خطى از آن به طور کامل آورده شده , و در ابتداى هردو کتاب صفحات ابتدا و انتها از سه نسخهء خطى براى هر دو آمده است .
5 هر دو کتاب همراه با پاورقى هاى توضیحى هستند.
];ّّ6 این کتاب (اقسام المولى فى اللسان ) در چاپ نجف , در مجموعه اى از رساله هاى شیخ مفید که به نام <عدهرسائل >است , با نام <رساله فى تحقیق لفظ المولى >از ص 186ـ 193 و در کتاب الغدیر فى التراث الاسلامى ص 65 16با نام <رساله فى اقسام المولى >آمده است .
7 در آخر هر دو کتاب بخشى از نسخهء خطى کتاب <کنز الفوائد>(کراجکى ) که مربوط به حدیث غدیر است ـ درکتاب <اقسام المولى فى اللسان >پنج صفحه و در کتاب <رساله فى معنى المولى >هشت صفحه ـ آورده شده است !
8 این دو کتاب , کتاب دوم و سوم از جلد هشتم دورهء <مصنفات الشیخ المفید>هستند.
9 در واقع این دو کتاب ضمیمهء یکدیگر هستند, چرا که در کتاب <اقسام المولى فى اللسان >در واقع مراد پیامبر(ص ) از کملهء <مولى >ثابت شده که امامت است ولى در کتاب <رساله فى معنى المولى >از معانى مولى و ابحاث لغوى آن بحث شده است .

7 امام شناسى , ج 7و 9فارسى , چاپى )
سید محمد حسین تهرانى (حسینى ).
انتشارات حکمت , تهران , چاپ اول , سال 1407ق .
چاپ دیگر: همان ناشر, سال 1410ق , 1369ش .
وزیرى , ج 7 293ص , ج 9 293ص .
این کتاب جلدهاى هفتم و نهم از مجلدات <امام شناسى >و قسمتى از سلسله ابحاث <علوم و معارف اسلامى >ازمؤلف است که در غدیر و به صورت دروسى از مولف بیان شده است .
جلد هفتم از درس نود یکم تا درس صدو پنجم و جلد نهم از درس صدو بیست و یکم تا درس صد و سى و پنجم است , و به شکر ابحاث علمى مطرح شده و از منابع شیعه و عامه استفاده نموده است .
توضیح این دو جلد چنین است :
ج 7
درس نود و یکم تا نود و سوم : ابتدا مباحثى پیرامون مشخصات غدیر و بعضى وقایع زمان پیامبر (ص ) در این باره ,و رفتار منافقین از صحابه با آن حضرت و به خصوص نسبت به خلافت و ولایت . درس نود و چهارم تا نود و هفتم : بیان واقعهء غدیر به طور علمى و کلامى همراه با آوردن خطبهء غدیر و بحث در آیهء تبلیغ و توضیح ابحاث آن . درس نود و];ّّهشتم تا صدو یکم : بیان راویان و مؤلفین و کتابهاى تألیف شده در غدیر و نیز کتابهایى که غدیر در آنها آمده است ازمورخین و متکلمین و غیر آنها و سپس استشهادات بعضى از معصومین (ع ) و نیز دیگر افراد به غدیر در همراه بامباحث مربوط. درس صد و دوم ت صد و پنجم : شامل نامهء امیرالمؤمنین (ع ) به معاویه و نیز ابحاثى در زمینه هاى معانى <مولى >و استفادهء ولایت از این کلمه و نیز کل خطبهء غدیر همراه با ایراد اسامى بزرگان اهل لغت و نظریاتشان . درطى این ابحاث اشعارى نیز آورده شده که تقریباً تمام آنها در غدیر هستند.
ج 9
در صدو بیست و یکم تا صد و بیست و هفتم : استشهادهاى و احتجاجات و مناشده هاى امیرالمؤمنین (ع ) در مواردمختلف از قبیل روز شورى در رحبهء کوفه , و جنگ جمل و با معاویه و موارد دیگر به غدیر عمراه با مباحث علمى درهر مورد, و نیز احتجاجات بعضى معصومین (ع ) و دیگر افراد از اصحاب امیرالمؤمنین (ع ) و یا استشهاد مأمون وقضایاى امام رضا (ع ) و جریان ولایتعهدى .
درس صد و بیست و هشتم تا صد و سى ام : شرح آیهء <سأل سائل بعذاب واقع >و ایراد کلمات بزرگان عامه در این باره و تحقیقى در مکان و زمان غدیر, و نیز آیات دیگر مربوط به ابحاثى لغوى و تاریخى با بعضى از عامه .
درس صد و سى و یکم تا صد و سى و چهارم : بیان عید بودن غدیر به طور مفصل و وقایعى که در این روز اتفاق افتاده که بیشتر جنبهء عیدى دارد, از بیعت و تهنیت با امیرالمؤمنین (ع ) و مراسم دیگر و استدلال و به عمل صحابهء ونیز بیان مواردى از سیرهء ائمه (ع ) در این روز و بیان جوانب دیگر عید غدیر.
درس صد و سى و پنجم : دربارهء عامه بستن بر سر امیرالمؤمنین (ع ) توسط پیامبر (ص ) و نیز ابحاثى دربارهء عمامه گذاردن و جوانب آن .
در ضمن مطالب کتاب اشعار بسیارى آورده شده که اکثراً در غدیر است .
نکتهء قابل توجه :
این کتاب در مواردى شبیه به کتاب <الغدیر>علامهء امینى است .
8 انوار ولایت در خطبهء غدیر(فارسى , چاپى )
رضا اصلانى .
9 أنیس الخطب (فارسى , چاپى )
على اصغر بن ابوالحسن (اعتماد الواعظین ) تهرانى .
تهران , سال 1365 .
فهرست کتب چاپى فارسى (خانبابا مشار) ج 1ص 591
این کتاب شرح خطبهء پیامبر (ص ) در غدیر است ; و مؤلف آن از خطباى تهران بوده است .
10 اهداء الحقیر فى معنى حدیث الغدیر (الى اخیه البارع البصیر) (عربى , چاپى )
سید مرتضى بن احمد خسرو شاهى (تبریزى ) م 1372ق .
چاپ اول , المطبعه الحیدریه, نجف , سال 1353ق .
رقعى , 112ص .
چاپ دوم : به اهتمام سید هادى خسرو شاهى (فرزند مؤلف ), قم , سال 1398ق , 1356ش .
رقعى , 192ص .
الذریعه ج 2ص 482ش 1894
الغدیر ج 1ص 157ش 27
این کتاب از ابتدا تا انتها کلام فخر رازى را نقل کرده و رد مى نماید, و در ضمن بسیارى از مطالب جنبى مربوط به مطلب را بیان نموده است . در واقع مطالب بسیارى دربارهء غدیر را به عنوان رد کلام فخر رازى یادآور شده و بحث نموده است , و تقسیم بندى خاصى ندارد.
توضیح ابحاث کتاب چنین است : ابتدا نقل کلام فخر رازى و سپس رد کلام او تا اواسط کتاب که توضیح مراد پیامبر(ص ) از کلمهء <مولى >است و مفصل بحث نموده , و نیز کلام دیگرى از فخر رازى آورده و باز مفصل بحث کرده وکلامش را از تمام جوانب رد کرده است .
چنانچه علامه حاج آقا بزرگ فرموده مؤلف این کتاب به سال 1352قمرى در تبریز در جواب شخصى به نام (شیخ محمد صدیق ) که از علماى عامه در روستاى حمامیان بوده تألیف نموده و لذا جملهء <الى اخیه البارع البصیر>را در آخراسم آورده است . همچنین علامهء یاد شده بسیار از این کتاب تجلیل نموده و از نظر فنى و علمى کتاب را ستوده است .
نکات قابل توجه :
];ّّ1 این کتاب در چاپ قم با نام <معنى حدیث الغدیر>توسط فرزند مؤلف آقاى سید هادى خسروشاهى , همراه بامقدمه و همچنین تقدیمى از سید موسى صدر به نام <سابقات الغدیر>چاپ شده , چنانچه علامه استاد فقید سیدعبدالعزیز طباطبائى نیز با همین نام (معنى حدیق الغدیر) از کتاب یاد نموده است . ولى نام اصلى کتاب <اهداءالحقیر…>است , چرا که خود مؤلف این نام را گذارده و چاپ نجف نیز به همین نام چاپ شده است .
2 صفحات کتاب در چاپ نجف 113صفحه است , ولى چون در آن چاپ اشتباهى رخ داده و شماره صفحهء 4راموش شده 112صفحه است .
3 در آخر لازم به توضیح است که این کتاب با اشراف آیه الله ادیب شیخ محمد على اردوبادى رحمه الله تألیف شده است .
11 الایضاح و التبصیر فى جواب مسأله المولى (فى حدیث الغدیر) (عربى , خطى )
حسین بن على (مؤید الدین ) م قرن 6ق .
فهرست کتب اسماعیلیه (مجدوع ) ص 152
فهرست کتب اسماعیلیه (ایوانف ) ش 256
این کتاب در دو باب است :
1 روایات و احتجاجات درباب ولایت امیرالمؤمنین (ع ) .
2 آنچه از امام صادق (ع ) در برترى روز غدیر و نماز و روزهء آن روز وارد شده است .
به کتاب <الایضاح و التعبیر فى ابانه فضل یوم الغدیر>از حسین بن على مراجعه شود.
12 الایضاح و التبصیر فى فضل یوم الغدیر (عربى , خطى )
هبه الله بن موسى شیرازى (المؤید فى الدین , داعى الدعاه) م 470ق .
فهرست کتب اسماعیلیه (ایوانف ) ش ا 2167
نکتهء قابل توجه :
1 نسخه اى از این کتاب در کتابخانهء الجمعیه الاسماعیلیه (کراچى ) موجود است .
2 مؤلف کتابى در حالات خود تألیف نموده که در قاهره به چاپ رسیده , و نیز دیوانش با مقدمهء محمد کامل ];ّّحسین در قاهره به چاپ رسیده است , ولى این کتاب پیدا نشد.
13 الایضاح و التعبیر فى ابانه فضل یوم الغدیر (عربى , خطى )
حسین بن على , م 667ق .
میراث اسلامى ایران سال 1373ص 704
نکات قابل توجه :
1 احتمال مى رود این کتاب با کتاب <الایضاح و التبصیر فى جواب مسأله المولى (فى حدیث الغدیر)>از حسین بن على (مؤید الدین ) یک کتاب باشند, به خصوص که در آن کتاب بحث از فضل و برترى روز غدیر نیز شده و چنانچه ازنام این کتاب فهمیده مى شود در همان موضوع است .
2 نسخه اى از این کتاب در انستیتوى اسماعیلیه در لندن شمارهء 31موجود است .
14 الایضاح و التفسیر فى معنى یوم الغدیر(عربى , خطى )
على بن محمد عبشمى (داعى , اسماعیلى ), م 612ق .
فهرست کتب اسماعیلیه (مجدوع ) ص 123ـ 127
مصادر الفکر العربى الاسلامى فى الیمن ص 102
فهرست کتب اسماعیلیه (ایوانف ) ش 249
فهرست کتابخانهء فیضى بمبئى ص 99ش 122
فهرست کتب اسماعیلیه (پونا والا) ص 164ـ 165
( ب )

15 بحث غدیر خم از نظر قرآن شریف (فارسى , چاپى )
عبدالکریم نیرى (بروجردى ).
چاپ اول : چاپ حکمت , قم , حدود سال 1353ش .
رقعى , 44 .
چاپ دوم : انتشارات نور فاطمه (س ), تهران , سال 1402ق , سال 1361ش .
رقعى , 47ص .
کتاب پس از مقدمه ابتدا خلاصه اى از واقعهء غدیر خم و سپس بحث غدیر از نظر قرآن است که سه آیه را مطرح مى نماید: 1 <یا ایها الرسول …>2 <الیوم الکملت لکم دینکم …>3 <سئل سائل بعذاب واقع …>, و در هر کدام به طرح اشکالات و جواب از آنها بحث در خود آیه و نیز آیات دیگرى در ضمن هر کدام از این سه آیه پرداخته است و بیشترجنبهء کلامى دارد. در چاپ دوم کتاب شعرى را از شاعرى متخلص به <سنا>آورده است .
نکتهء قابل توجه :
چاپ دوم کتاب همراه با کتابى در مبعث از جلال الدین همائى است , که هر دو با هم با نام <مبعث و غدیر (اولین وآخرین پیام قرآن >چاپ شده اند و کتاب مبعث به عنوان بخش اول و با نام <مبحث بعثت >و کتاب غدیر به عنوان بخش دوم و با نام <مبحث غدیر خم >است .
در کتاب <الغدیر فى التراث الاسلامى >ص 197ش 105از این کتاب با نام <غدیر خم از نظر قرآن >یاد نموده است .

16 بحثى دربارهء حدیث تاریخى غدیر(فارسى , چاپى )
سید جمال الدین دین پرور.
انتشارات دارالفکر, قم .
جیبى , 32ص .
کتاب شامل بحثى در اسناد غدیر و داستان آن است .
نکتهء قابل توجه :
];ک ک این کتاب به ضمیمهء کتاب <هزار و یک دلیل >چاپ شده است .
خوان و رنگ کن (قصه هاى پیامبران ), ج 6(زمانى ) = داستان غدیر(فارسى , چاپى )

center
17 برکرانهء غدیر(فارسى , چاپى )
سید سعید حسینیان (میر سعید).
سال 1407ق , 1366ش .
وزیرى , 69ص .
چاپ دیگر: منشورات مسجد الغدیر, قم , سال 1408ق .
وزیرى , 72 .
کتابشناسى ملى ایران (نیمهء دوم ) شمارهء 60ص 48.
این کتاب ابحاثى در غدیر و خطبهء آن , و گزارش از فعالیتهاى مسجد الغدیر است .
18 برکهء آفتاب (فارسى , چاپى )
سید مصطفى بن محمد على گرمارودى (موسوى , طالقانى ) ؟
بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى , مشهد, سال 1370ش .
هاریّه و غدیریّه = غدیریه (فارسى , چاپى )
19 بیان من کنت مولاه (عربى , خطى )
محسن بن حسین خزاعى (نیشابورى ) م قرن 5ق .
الفهرست (منتخب الدین ) ص 102ش 360
أمل الامل ج 2ص 228ش 685
جامع الرواه ج 2ص 42
];ّّریاض العلماء ج 5ص 9
تعلیقه أمل الامل ش 685
مستدرک الوسائل ح 3ص 488
روضات الجنات ج 6ص 78
تنقیح المقال ج 3ص 54ش 10191
طبقات أعلام الشیعه (قرن پنجم ) ص 147
الذریعه ج 13ص 184ش 654
أعیان الشیعه ج 9ص 47
معجم رجال الحدیث ج 14ص 195ش 9887
نکات قابل توجه :
1 نام این کتاب در الذریعه <شرح حدیث من کنت مولاه >است , با اینکه از الفهرست (منتجب الدین ) نقل نموده , ودر الفهرست نام <بیان من کنت مولاه >را آورده است و بقیهء موارد نیز از همین مأخذ و با همین نام نقل نموده اند.
2 شیخ منتجب الدین در کتاب یاد شده , کتابهاى مؤلف را با سند خود از او نقل نموده است که در نتیجه یکى ازکتبش همین کتاب است .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید