ما حدیثی داریم که می گوید زمین از حجت خدا خالی نمی ماند از زمان تولد پیامبر تا 40 سالگی که به پیامبری برسد چه کسی حجت بود؟

ما حدیثی داریم که می گوید زمین از حجت خدا خالی نمی ماند از زمان تولد پیامبر تا 40 سالگی که به پیامبری برسد چه کسی حجت بود؟

در بحث پیرامون حدیث شریف: «لولا الحجه لساخت الارض باهلها»[1] و نیز احادیث دیگری که به این معنا و مضمون نقل شده است مثل «ان الارض لا تخلو من حجه الی یوم القیامه»[2] و یا: «هیهات هیهات ابی الله ان ینقطع هذا الامر حتی ینقطع اللیل و النهار»[3] لازم است بدانیم که مقصود از حجت در این گونه روایات, انسان کامل و خلیفه الله و ولی الله می باشد که اعم از امام و نبی و رسول است و معنای آن این است که زمین هیچگاه خالی از وجود کسی که دارای مقام رسالت یا نبوت و یا امامت است نمی ماند.
بنابراین ممکن است گاهی و زمانی حجت الله هم نبی باشد و هم رسول و امام و هر سه مقام در یک شخص جمع شود همانگونه که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بعد از بعثت دارای هر سه مقام بوده است و ممکن است حجت الله و کسی که وجودش مایه بقای زمین و آسمان است نبی باشد ولی دارای مقام رسالت و مامور به ابلاغ نباشد چنانکه خیلی از انبیاء سلف چنین بوده اند یعنی نبی بودند, ولی مامور به ابلاغ نبودند و دارای مقام رسالت و امامت نبوده اند. و نیز ممکن است حجه الله و خلیفه الله دارای مقام امامت و ولایت باشد اما نبی و رسول نباشد مثل ائمه طاهرین ـ علیهم السلام ـ که امام و خلیفه الله و حجت الله بوده اند و هستند اما نبی و رسول نیستند.
پس آنچه برای ثبات و بقاء حیات و استحکاکم نظام در زمین برای موجودات ساکن در آن ضرورت دارد وجود یک انسان کامل و خلیفه الهی است که واسطه فیض بین خدا و مخلوقات است که ممکن است دارای هر سه مقام نبوت, رسالت و امامت باشد همانگونه که ممکن است فقط نبی باشد و مامور به ابلاغ و رسالت نباشد چنانچه امکان دارد تنها امام و وصی باشد نه نبی و رسول.
پاسخ به سوال مورد نظر این است که رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در تمام دوران حیات نورانی و پربارش و قبل از چهل سالگی قبل از این که مبعوث به رسالت و مامور به ابلاغ و مخاطب به خطاب: «فاصدع بما تؤمر» بشود نبی و پیغمبر بود یعنی اگر چه در طول چهل سال قبل از بعثت مامور به ابلاغ نبود ولی نبی الله و حجه الله الاکبر بود و به دین خودش عمل می کرد.
جناب شیخ طوسی در کتاب شریف عده الاصول جلد 3 ص60 می گوید:
«در نزد شیعه پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به هیچ کدام از شرایع انبیاء گذشته متعبد نبوده و عمل نمی کرده است نه قبل از نبوت و نه بعد از آن بلکه به دین خودش عمل می نمود و علمای امامیه و اصحاب می گویند که به آن حضرت قبل از بعثت و قبل از این که مامور به ابلاغ بشود بعضی مسائل مخصوص به خودش وحی می شد و آن بزرگوار بر اساس وحی عمل می کرده است و علمای امامیه و فرقه محقه امامیه بر این مساله اجماع دارند و هیچ گونه اختلافی ندارند و بدیهی است که اجماع آن ها حجت و دلیل قطعی است. و نیز دلیل دیگری که دلالت دارد بر این که پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ قبل از بعثت و مامور شدن به ابلاغ نبی بوده و به دین خودش عمل می کرده است, اجماع امت است به افضل بودن آن حضرت بر همه انبیاء ـ علیهم السلام ـ و بدیهی است که متابعت افضل از مفضول عقلا قبیح است و فضیلت داشتن آن بزرگوار هم اختصاص به زمان خاصی ندارد و هیچ کس تفضیل آن جناب را مختص به زمانی خاص ندانسته اند.»[4] و نیز جناب میرزای قمی ـ قدس سره ـ در کتاب شریف قوانین الاصول ص494 ج1 می گوید:
«حق این است که پیغمبر ما ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ قبل از بعثت تابع هیچ کدام از شرایع انبیاء گذشته نبوده و بلکه به دین خودش عمل می کرد و دلیل بر این مطلب, این است که ضرورت دین ما اقتضاء دارد افضلیت پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را بر همه انبیاء ـ علیهم السلام ـ و متابعت آن حضرت که افضل انبیاء و پیامبران است از شریعت انبیاء سلف جایز نیست بلکه عقلا قبیح است. علاوه بر این، این حدیث را شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر اکرم فرمود: «کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین»[5] و بالاخره: (نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت ـ به غمزه مساله آموز صد مدرس شد) پس با توجه به مطالب یاد شده دوران قبل از بعثت پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و آن روزگار چهل ساله نه تنها خالی از حجت نبوده بلکه ظرف وجود نورانی و ملکوتی حجه الله الاکبر بوده است.

پی نوشت ها:
[1]. کمال الدین و تمام النعمه, ص393 .
[2]. کمال الدین و تمام النعمه, ص567.
[3]. کمال الدین و تمام النعمه, ص567..
[4]. عده الاصول, شیخ طوسی, ج3, ص60.
[5]. قوانین الاصول, ج1, ص494, میرزای قمی.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید