عطر قاتل

عطر قاتل

مترجم: سمیرا حسن زاده

خوشبو کننده‌ای که هر روز از آن استفاده می‌کنید به شما آسیب می‌رساند

نوشته امی والپون
کارشناس زیبایی طبیعی
بعد از تحمل یک دوره بیماری مزمن متوجه شدم که پوست من بزرگترین عضو من است و هرچیزی که برای پوستم استفاده می‌کنم جذب جریان خون من می‌شود. ضدعرق و خوشبوکننده‌ها چیزهایی هستند که ما هر روز بلااستثنا و در واقع بلافاصله بدون فکر استفاده می‌کنیم.
این محصول بهداشت فردی، انتخاب ارجح ماست تا جلوی بوی بد بدن ما را بگیرد، ما را معطر کند و احساس تازگی و نظافت کنیم.
با توجه به اینکه این محصولات در جامعه ما” الزامی” محسوب می شوند؛ فرد تصورمی کند که استفاده ازآنها برای بدن خطری ندارد.
متاسفانه حقیقت پنهان این است که خوشبوکننده‌ها و ضدعرق‌ها در واقع حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که برای بدن ما سمی هستند.

مواد ترکیبی که باید مواظب آنها باشیم:
مهم است که مثل موادغذایی، مواد ترکیبی موجود در محصولات مراقبت از پوست خود را بخوانید و از انها شناخت داشته باشید.
فهرستی از موادترکیبی اصلی که باید هنگام خرید خوشبوکننده‌ها از آنها پرهیز کنید به همراه مضرات آنها در اینجا آورده ایم:

آلومینیوم:
این فلز متداولترین ماده ترکیبی خوشبوکننده‌ها ست و به این منظور بکار می‌رود که غده‌های عرق را مسدود کند. این ماده می تواند همانند استروژن باشد که با سرطان سینه و بیماری آلزایمر مرتبط است‌.

پروپیلین گلیکول
این ماده شیمیایی که اساس آن پترولیوم است به دلیل ماهیت لغزنده اش برای کمک به لطافت محصولات استفاده می‌شود. این ماده نوروتوکسین محسوب می‌شود ومشاهده شده است که باعث صدمه به کلیه کبد و قلب می‌شود.

پارابینز
یکی از محبوبترین مواد شیمیایی است که در شمار زیادی از محصولات زیبایی ما یافت می‌شود.
پارابینز ماده نگاهدارنده ترکیبی است و بعضا مشاهده شده است که همانند استروژن باشد که می‌تواند صدماتی را به هورمونها وارد کند. پارابینز با سرطان سینه، نقایص هنگام تولد و مسمومیت زایی اعضای بدن مرتبط است.

فتالات
مشاهده شده است که این ماده شیمیایی مثل پروپیلین گلیکول هورمونهای شما را به هم بریزد وحتی بیشتر باعث نقایص هنگام تولد شده وامکان جهش سلولی را افزایش ‌دهد. فتالات در محصولات زیبایی به کار می‌رود تا به ایجاد ثبات بیشتر کمک کند.

تری کلوسان
تری کلوسان که بدین منظور استفاده می‌شود تا بوی بد را دفع کند توسط سازمان غذا و دارو (FAD) به عنوان آفت کش قلمداد شده است. این ماده محرک پوست موجب درماتیت می شود. تری کلوسان می‌تواند درعملکرد تیرویید و هورمونها اختلال ایجاد کند و مشکوک به داشتن کارسی نوژن است (این ماده با سرطان مرتبط است).

طلق
طلق هم سرطانزا محسوب می‌شود. هر چند در خصوص این ماده شیمیایی قوانینی تعریف نشده است. بنابراین دقیقا مشخص نیست که چه صدمه‌ای می‌تواند وارد کند.

سیلیکا
این محرک پوست دارای کوارتزکریستالین، کارسی نوژن و steareth با هر شماره ای می‌باشد. اگرچه منشا این ماده شیمیایی سبزیجات می‌باشند اما این ماده شیمیایی به کارسی نوژن و اکسید اتیلین مربوط است .

سراسیمه نشوید
ممکن است کمی سخت به نظر بیاید اگر فکر کنید که چیزی را که از سالهای نوجوانی خود ازآن استفاده کرده اید در واقع برای بدن شما بسیار سمی است. اما نگران نباشید (بله؛ شوخی بود).
امروزه بسیاری ازضدعرق‌ها و خوشبوکننده‌های عالی که کاملا طبیعی هستند در بازار موجود است. دنیای ما در حال کسب اگاهی بیشتر در مورد مواد شیمیایی که در محصولات و غذاهای ما استفاده می‌شود و مضرات آنهاست که در مقابل کمک می‌کند تا تغییراتی ایجاد کنیم و انتخابهای ارگانیک بیشتری را نسبت به قبل در اختیار ما می‌گذارد .

خوشبوکننده‌های غیرسمی
خودتان خوشبوکننده غیرسمی درست کنید
4 قاشق غذاخوری روغن ارگانیک نارگیل
3 قاشق غذاخوری کره درخت روغن قلم
4 قاشق غذاخوری جوش شیرین
10 قطره اوکالیپتوس یا اسانس ارگانیک اسطوخودوس
1شیشه بزرگ میسون
. روغن نارگیل و کره درخت روغن قلم را درشیشه میسون مخلوط کنید و داخل یک ماهی‌تابه بزرگ روی حرارت متوسط قرار دهید تا مخلوط ذوب شود
.آن را از روی حرارت بردارید، به آن جوش شیرین اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا با هم ترکیب شوند
. عطرهای گیاهی (اسانس‌ها) را اضافه کنید
. آن را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود و داخل یخچال یا روی پیشخوان نگهدارید
. مخلوط را در ظرف خوشبوکننده قدیمی بریزید

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید