آیا علی ـ علیه السّلام ـ مقسم رزق است؛؟ آیا علی ـ علیه السّلام ـ ممیت است؟ مگر ما بندگان علی هستیم؟

آیا علی ـ علیه السّلام ـ مقسم رزق است؛؟ آیا علی ـ علیه السّلام ـ ممیت است؟ مگر ما بندگان علی هستیم؟

خداوند در قرآن کریم در سوره هود آیه 6 می فرماید: و ما من دابه فی الارض إلا علی الله رزقها و یعلم مستقرها و مستودعها… هیچ جنبنده ای در زمین نیست جز آنکه روزیش بر خداست و خدا قرار گاه و آرامگان او را می داند….
رازق عبارت است از کسی که آن چه روزی و مایه دوام حیات مخلوقات زنده است، را به آنان عطا می کند ‌و چون هستی این مخلوقات از فیض خدای تعالی است چیزی هم که هستی آنها بستگی به آن دارد نیز از ناحیه اوست و همانطور که خدای تعالی در ایجاد مخلوقات شریکی نداشته، در روزی دادن به آنها و هر چیز دیگری که نیازمند به آنند نیز شریکی ندارد.[1] در قرآن کریم مکرر آمده که روزی دادن، یکی از افعال مختص به خدای تعالی است و غیر از خداوند روزی دهنده ای نیست در آیه 58، سوره ذاریات می فرماید: ان الله هوالرزاق ذوالقوه المتین. همانا روزی بخشنده خلق، تنها خداست که صاحب قدرت و اقتدار ابدی است. بنابر این در جهان هستی تنها خداوند روزی دهنده تمام موجودات عالم و انسان ها می باشد.
اما این که آیا خداوند در اعطای رزق واسطه و یا وسایط نیز قرار داده و آیا علی ـ علیه السّلام ـ واسطه فیض می باشد؟
پاسخ این است که پیامبران و ا مامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ واسطه فیض الهی هستند و به برکت وجود آنان فیض الهی به موجودات عالم رسیده و تداوم فیض الهی نیز مرهون تداوم وجود و حیات آنان است. این معنا از ولایت تکوینی با توحید افعالی منافاتی ندارد و از آیات و روایات به روشنی استفاده می شود. در زیارت جامعه می خوانیم:
1. «بکم فتح الله و بکم یختم و بکم ینزل الغیث و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه…» خداوند (عالم وجود را) به شما آغاز کرد و به شما نیز ختم کند و به خاطر شما فرو ریزد باران را و به خاطر شما است که نگهدارد آسمان را از اینکه بر زمین افتد جز به اذن او و به خاطر شما بگشاید اندوه را….
2. مؤلف کتاب «القطره» در شرح و توضیح روایتی از علامه مجلسی می فرماید: ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ واسطه فیض اند، فیض را از مبدأ و سرچشمه آن می گیرند و به مردم می رسانند.
آیا ما بندگان علی ـ علیه السّلام ـ هستیم؟
بر هر شیعه امامیه لازم است، اعتقاد به امامت ، دوازده امام ـ علیهم السّلام ـ و اینکه آنها فقط جانشینان رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ هستند، و کسی که دانسته یا ندانسته این دوازده تن را به امامت نشناسند شیعه دوازده امامی محسوب نمی شوند.
بنابراین اعتقاد به اینکه ما بندگان علی ـ علیه السّلام ـ هستیم کفر محسوب شده و جزء غلات که در عقاید مذهبی غلو کرده و علی ـ علیه السّلام ـ را به خدایی و پیغمبری نسبت داده و آن حضرت را به پایه ای ستوده اند که از حد گذشته است) قلمداد می شود.[2] شیعه امامیه به وسیله کتب عقاید و اصول بر کفر غلات و وجوب برائت و بیزاری از آنها و از هر چه در آن شایبه غلوّ است، استدلال نموده اند. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: دو دسته در راه من به هلاکت رسیدند: کینه توزی که ما را رها کرد و دوستی که درباره ما غلو و زیاده روی می نماید.  علمای امامیه به طور کلی غلات را نجس دانسته و غسل و دفن آنان را اجازه نمی دهند.[3] البته بایستی توجه داشت که ما مطیع و پیرو حضرت علی ـ علیه السّلام ـ هستیم و بنابر فرمایش حضرت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در روز غدیر، علی ـ علیه السّلام ـ سرپرست و مولای ما است. و جانشین و خلیفه بلا فصل رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ می باشند[4] و اطاعت از امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ اطاعت از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می باشد و اطاعت از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ اطاعت از خداوند می باشد.
آیا علی ـ علیه السّلام ـ ممیت است؟
با توجه به آیات مختلف قرآن کریم، تنها خداوند است که انسان ها را خلق می کند و تنها اوست که آنها را می میراند و بعد هم دوباره زنده می کند تا به حساب آنها رسیدگی نماید. خداوند در سوره عبس آیه 21 می فرماید: ثم اماته فاقبره  آنگاه او را بمیراند و به قبرش برد. مطالبی که از این آیه استفاده می شود: الف) مرگ، سرنوشت محتوم همه انسانهاست. ب) اماته و مرگ انسان ها به دست خداوند است.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
2. مسائل اعتقادی از دیدگاه تشیع تألیف شیخ محمد رضا مظفر.
3. امامت و رهبری تألیف محمد حسین مختاری مازندرانی.
4. تفسیر نمونه، آیه الله مکارم شیرازی و جمعی از محققین.

پی نوشت ها:
[1] . طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی،‌ دفتر انتشارات اسلامی، جلد 10، ص 221.
[2] . مغنیه، محمد جواد، شیعه و تشیع، ترجمه سید شمس الدین مرعشی، قم، انتشارات مجمع ذخائر اسلامی، 1355 هـ.ش، چاپ علمیه، ص 192.
[3] . همان.
[4] . نساء/ 59 : … أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الامر منکم….

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید