من جوانی 23 ساله ام از طریق اینترنت با دختر 21 ساله ای آشنا شدم. اخلاق و رفتارش مرا مجذوب خودش کرد برای ازدواج با او، خانواده او و دختر استخاره زدند بد آمد. جواب استخاره دختر آیه 60 سوره شعرا بود، حالا خیلی به او علاقه پیدا کرده ام چه کار کنم، پدر و مادرم اجازه حرف زدن با او را نمی دهند او مرا تکیه گاه می بیند الان هم در بیمارستان است. می خواهم بروم عیادت او مرا راهنمایی کنید؟ (مقلد آیه الله بهجت).

من جوانی 23 ساله ام از طریق اینترنت با دختر 21 ساله ای آشنا شدم. اخلاق و رفتارش مرا مجذوب خودش کرد برای ازدواج با او، خانواده او و دختر استخاره زدند بد آمد. جواب استخاره دختر آیه 60 سوره شعرا بود، حالا خیلی به او علاقه پیدا کرده ام چه کار کنم، پدر و مادرم اجازه حرف زدن با او را نمی دهند او مرا تکیه گاه می بیند الان هم در بیمارستان است. می خواهم بروم عیادت او مرا راهنمایی کنید؟ (مقلد آیه الله بهجت).

ازدواج یکی از حساس ترین و در عین حال سرنوشت ساز ترین مراحلی است که جوان باید با احتیاط و با کمک از تجارب دیگران از آن مرحله بگذرد. اگر چه ازدواج امریست شیرین ولی خدای نخواسته گاهی بخاطر عدم توجه به مسائل مقدماتی ازدواج، ممکن است مسیر اشتباه طی شود و انسان در دره‌ ناسازگاری و اختلاف بیفتد, اما همین مسیر اگر با شناخت و احتیاط اولیه طی گردد یک عمر سازگاری و تفاهم به همراه خواهد داشت و سپس فرزندان در هوای مطبوع این سازگاری رشد می کنند و از نشاط و پویایی این خانواده لذت می برند و به شکوفایی می رسند، پس چون که مسأله، سرنوشت ساز است احتیاط، شرط عقل است.
حال دوست گرامی برای این که این مسیر را صحیح بپیمائید نکاتی را بیان می داریم که امید است مورد استفاده واقع گردد.
1. ملاک های ازدواج:[1] درباره ملاک های ازدواج بیشتر مطالعه کنید همسر شما باید در بسیاری از امور با شما سنخیت داشته باشد در این شرائط است که شما می توانید با هم یک زندگی شیرین و سرشار از تفاهم را داشته باشید پس دقت کنید آیا فرد مورد نظر شما از نظر (ایمان، اخلاق، اصالت خانوادگی، سن، زیبایی، تحصیل، وضع اقتصادی، سلامت جسم و روح و… ) با شما تناسب دارد یا نه (فراموش نکنید که تناسب بالاتر تفاهم بیشتر را به ارمغان خواهد آورد).
2. کنترل احساسات:
از جمله ویژگی های جوانی آتشین شدن عواطف و احساسات و هیجانها، طوفان مزاج ها و بیداری غریزه جنسی است.[2] بنابراین بهتر است حساب شده گام برداشت و با لحاظ همه شرائط تصمیم گرفت. دوستی از طریق اینترنت نمی تواند تمام حقایق را برای شما بیان دارد، برای ازدواج لازم است خانواده ها هم حضوراً در چند جلسه همدیگر را ببینند و با هم صحبت هایی داشته باشند و دختر و پسر با همدیگر درباره زندگی آینده خود سخن بگویند و با رفتار و آداب همدیگر آشناتر شوند و مقدار تناسب ها را در این پیوند بررسی کنند.
3. خواستگاری رسمی.
مراسم خواستگاری که در فرهنگ جامعه ما انجام می شود مزیتهای زیادی به دنبال دارد. یکی از این مزیتها رسمیت پیدا کردن ارتباط دو خانواده به هدف ازدواج است. شما نیز برای این که منزلت و شأن خود را به خانواده این دختر خانم نشان دهید، این مسیر را طی نمایید و از راههای غیر رسمی صرف نظر نمایید. از جمله در خواستگاری رسمی پسر تحت حمایت خانواده خود حرکت می کند و خواسته خود را به خانواده دختر خانم ابراز می نماید.
3. پیرامون استخاره:
استخاره بدون توجه به نظر کارشناسان، مطالعه، تحقیق، تفکر و گفتگوهای دو طرف جایی نداشته است، استخاره اختصاص به زمانی دارد که انسان پس از طی کردن مراتب یاد شده به نتیجه نرسد و مرد دو متحیر باشد.
4. آداب عرفی و دینی:
شما فردی متدین هستید. چرا که مرجع تقلید شما طبق نامه خودتان روشن است و حتی برای اقدام به ازدواج از قرآن کمک خواسته اید بهتر است در انتخاب همسر به شرائط عرفی و دینی توجه کنید که حتما این کار به مصلحت شماست. مشاوران و علماء نیز چنین رابطه ها و آشنا شدن ها بدون هماهنگی والدین و خارج از خواستگاری رسمی را به صلاح شما نمی دانند و نامه های رسیده از جوانان پشیمان و تجارب ما نیز همین گفته را ثابت می کند. گاهی همین آشنایی ها باعث می شود جوان دقیق تصمیم نگیرد و حتی گوش به حرف پدر و مادر هم ندهد و جوانب را نسنجد، حال که پدر و مادر شما نیز با این کار مخالف اند، شما از این مورد صرف نظر کنید، چرا که شروع آشنایی شما خوب شکل نگرفته است[3] چون رضایت والدین نفس بسیار مهمی را در محارت و خوشبختی ایفا می کند اگر می توانید والدین خود را راضی کنید و رسماً با همراه ایشان به خواستگاری آن دختر اقدام کنید اما اگر راضی نشدند به نظر می رسد. که صلاح نیست اقدام کنید.
علاقه:
شما نگران حال آن دختر هستید و ممکن است تصمیم گرفته باشید به ملاقات او بروید،‌اما حال معلوم نیست ازدواج شما سر بگیرد از این تصمیم صرف نظر کنید و او را با (ملاقات خود بیشتر به خود گره نزنید، اگر او را به عنوان یک انسان و دوست دارید رابطه خود را از همین جا قطع کنید تا او زندگی جدیدش را بازسازی کند از طرفی عدم ازدواج شما و حفظ رابطه به ضرر اوست چون احتمالاً همسر آینده او با دانستن چنین موضوعی زندگی او را تلخ می کند پس توصیه می شود در صورت مخالفت منطقی و جدی پدر و مادرتان با یک پیام کوتاه شرائط خود را توضیح دهید و با بیان اینکه عدم ارتباط به نفع هر دو است با هم خداحافظی کنید.
تذکر1: همه مراجع اعتقاد دارند که در چت دختر و پسر اگر خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد آن چت جایز نیست.[4] تذکر 2: طوفان جوانی شور هیجان های آن از یک طرف و عدم ثبات عاطفی و نیازهای شدید روانی (اختلاف والدین و ناسازگاری احساس دوستی خالصانه کم تجربگی زمینه های وابستگی دختر و پسر به همدیگر نه که اگر این فرایند با تدبیر مشورت و تدریج طی نشود احتمال ناسازگاری بعدی زیاد خواهد بود.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، پارسایان.
2. مشاوره ازدواج و خانواده، سید مهدی بیرجندی، نشر آوای نو.

تذکر:
نظر حضرت آیه الله بهجت ـ حفظه الله ـ درباره رابطه دختر و پسر از طریق اینترنت:
ایشان چنین گفتگو ها و مکاتبه های اینترنتی را حرام می دانند.[5]

پی نوشت ها:
[1] . مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، نشر پارسایان.
[2] . قائمی، علی، شناخت، هدایت، تربیت، انتشارات امیری، چاپ هفتم، 1378، ص 13.
[3] . در چنین آشنایی ها زن و شوهر کاملا در آینده و زندگی زناشوئی به هم مطمئن نیستند مرد پیوسته نگران است که آن دختر با فردی جدید رابطه ایجاد کند و زن هم همین طور عمل می کند.
[4]. حسینی، سید مجتبی، رساله دانشجویی، نشر دفتر نشر معارف، چاپ سوم، 1385، ص191.
[5] . این مساله توسط نویسنده از دفتر حضرت آیت الله بهجت (حفظه الله) سوال شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید