جوانی که تمایل به ازدواج دارد و علت ازدواج او هم این است که قدرت این را ندارد که بر شهوتش غلبه کند و باید طوری خودش را راحت کند اما والدین او با ازدواج ‎کردنش مخالفند چرا که می‎گویند باید کاری و پس‎اندازی داشته باشی این جوان در مقابل مخالفت پدر و مادر چه باید بکند؟

جوانی که تمایل به ازدواج دارد و علت ازدواج او هم این است که قدرت این را ندارد که بر شهوتش غلبه کند و باید طوری خودش را راحت کند اما والدین او با ازدواج ‎کردنش مخالفند چرا که می‎گویند باید کاری و پس‎اندازی داشته باشی این جوان در مقابل مخالفت پدر و مادر چه باید بکند؟

مسأله مطرح شده از جهت مختلف قابل بحث است که جهت رعایت اختصار به بعضی نکات اشاره می شود:
الف) کانون ازدواج یک کانون مبارک و با برکت در اسلام است و یکی از سنّت‎های ارزشمند به شمار می‎رود, و این سنّت نیکو علاوه بر ارضای جنسی باعث تکامل, آرامش و بالندگی روحی و معنوی می‎گردد و اگر به موقع و طبق ضوابط عقل و شرع مقدس انجام شود, باعث تقرب انسان به خدا و باعث نزول خیر و برکات می‎گردد.
شهید مطهری درباره نقش تربیتی ازدواج می‎گوید: یک پختگی هست که این پختگی و بالندگی جز در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده پیدا نمی‎شود و این بالندگی مخصوص تشکیل خانواده و ازدواج است. و پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد_ صلّی الله علیه و آله _ فرمودند: ما بُنِیَ فِی‎اِلاسلام بَناءٌ اَحَبّ الی اللهِ و اَعَزَّ مِنَ التَّزویج؛[1] هیچ کانونی در اسلام بر پا نشده است که نزد خداوند از کانون ازدواج محبوبتر و عزیزتر باشد.
ب) اگر چه ازدواج امری مقدس و لازم است ولی نباید از این نکته غافل بود که باید با شرایط خاصّ خود و زمان خاصّ خود انجام گیرد تا آن برکات ویژه بر آن مترتب شود. و از جمله شرایط ازدواج این است که پسر علاوه بر بلوغ و عقل, توانایی اداره یک زندگی ابتدایی را داشته باشد و نباید تصّور شود که ازدواج یعنی وسیله دفع شهوت جنسی و بس. بلکه ازدواج بناگذاری یک زندگی مشترک و آمادگی برای تربیت فرزند و قبول مسئولیت خطیر تربیت و پذیرفتن تعهّد اخلاقی و اجتماعی در مقابل همسر و خانواده همسر میباشد, و دیگر اینکه باید توجه داشت همان‎طور که تأخیر در ازدواج پسندیده نیست, ازدواج‎های زود و ناپخته و همچنین ازدواج با افرادی که صلاحیت یا آمادگی ندارند نیز مذموم و مشکل آفرین خواهد بود.
ج) یکی از وظایفی که والدین در حق فرزند دارند این است که وقتی به سن بلوغ و کمال رسید برای او همسری انتخاب کنند پیامبر گرامی اسلام دز این زمینه می‎فرمایند: مِنْ حَقِّ الْوَلََد علی والِد‎‎‎‎‎‎‎ه ثلاثه: یُحْسَِن اِسْمُهُ وَ یُعَلِّمَهُ الکِتابَه وَ یُزَوِّجَهُ إذا بلَغَ؛[2] از حقوقی که فرزند بر پدر دارد سه چیز است: نام نیکی برای او انتخاب کند؛ و خواندن و نوشتن یاد دهد؛ و چون به سن بلوغ برسد همسری برایش انتخاب کند.
و پدران معمولاً این وظیفه اخلاقی را انجام می دهند و تمام تلاش و کوشش آنان این است که فرزند دلبندشان به سعادت و کمال برسند و بر فرزندان لازم است در امر انتخاب همسر از نظرات والدین غافل نباشند و به خیرخواهی, دلسوزی و صلاحدید والدین توجه کنند. ممکن است آنچه را پدر و مادر عاقل و فهمیده در«خشت» می‎بیند, فرزندان جوان در «آینه» نبینند. این مطلب درست است, اما متأسفانه در بعضی موارد بزرگترهایی یافت می‎شوند که یا از روی خودخواهی و هوای نفس و یا از روی جهل و نادانی تیشه به ریشه فرزندان می‎زنند و با کج‎سلیقگی, بهانه‎های خلاف شرع و عقل, ِاعمال نظرهای غلط و دخالت‎های بی‎جا بر سر راه آنان (جوانان) سنگ‎اندازی کرده و باعث بدبختی و تباهی آنان می‎گردند. دراین گونه موارد پسرهای جوان دو راه در پیش دارند:
1- باافراد بهانه تراش و سنگ‎انداز ولو والدین باشند به صورت مستقیم صحبت کنند و با طرح محترمانه مسایل و بیان نیازهای جنسی و روحی خود و با متذکّر شدن وظایف پدری, او راقانع سازند.
2- با قرار دادن واسطه و فرستادن کسانی که با والدین, رابطه خوب و عاطفی دارند, آنها را نسبت به مشکل جوانان متوجه سازند و با دلایل منطقی آنها را رام کنند,[3] د) در وجود انسان نیازهای متعددی وجود دارد و هر کدام از اینها در موقع خاصّ باید ارضاء شود ولی راه ارضاءِ این نیازها باید منطقی و شرعی باشد و باید طوری باشد که به ارزش‎های اخلاقی و دینی لطمه نزند و اگر زمینه ارضای نیازی در جامعه به طور عقلانی وجود نداشته باشد باید ارضاءِ آن نیاز را به تأخیر انداخت مثلاٌ یکی از نیازهای اساسی انسان نیاز به غذاست و اگر انسان توانایی بر‎آورده ساختن این نیاز به طور مطلوب نداشته باشد باید به حداقل آن کفایت کند و حق ندارد برای ارضای آن به اموال دیگران تعدّی کند. نیاز به ازدواج هم یکی از نیازهای روحی و جسمانی انسان است ولی اگر شرایط مهیا نبود باید آن را به تأخیر انداخت تا زمینه فراهم گردد و با راهکارهایی که برای جلوگیری از تحریک شهوت وجود دارد شهوت جنسی را کنترل نمود. ما دراینجا راههای چندی را برای جلوگیری از تحریک شهوت جنسی بیان می‎کنیم.
1. پرهیز ازچشم چرانی و دوری از نگاه به نامحرم.
2. اجتناب از تماشای فیلم‎های تحریک کننده.
3. پرهیز از شوخیهای جنسی و محرّک.
4. تقید به عبادات و واجبات مخصوصاً نماز و دعا.
5. بیشتر روزه گرفتن و پرهیز از غذاهای پرکالری و تند.
6. اجتناب از خلوت با زنان نامحرم.
7. توسل و انجام مستحبات.
8. تفکر نکردن درباره مسائل جنسی و منحرف کردن فکر از آنها.
9. ورزش و تلاش جسمانی.
10. مطالعه و کارهای فکری.
خلاصه کلام اینکه اگر شما برادر ارجمند خیال می‎کنید که واقعاً به بلوغ فکری و اجتماعی رسیده‎اید و توانایی اداره یک خانواده را از لحاظ اقتصادی، تربیتی و غیره دارید، باید با والدین خود محترمانه صحبت کنید و یا از طریق واسطه و غیره آنان را قانع سازید و ثابت کنید که مرد زندگی هستید والا باید صبر کنید و با عمل به توصیه‎های فوق‎الذکر در انتظار حصول شرایط لازم باشید. توجه داشته باشید پرکردن ساعات روز از برنامه ها علمی، فرهنگی، شغلی و … در راستای کنترل شهوت می تواند مؤثر باشد بنابراین برنامه ریزی در بکارگیری راهکارهای فوق الذکر اهمیت دارد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. دکتر علی قائمی، تشکیل خانواده در اسلام، انتشارات امیری، 1373.
2. محمد جواد طبسی، حقوق فرزندان در مکتب اهل‎بیت ـ علیهم السلام ـ ، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1376.
3. حضرت آیت الله حسین مظاهری، اخلاق و جوان، انتشارات شفق، 1376، ج 1 و 2.

پی نوشت ها:
[1] . مجلسی، محمدباقر، بحار‎الانوار, ج 103, ص 222.
[2] . حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه, ج15, ص200.
[3] . برای مطالعه بیشتر, رک: ره توشه راهیان نور, ویژه ماه مبارک رمضان, انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, 1375, ص280 تا 290.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید