ارزش و درجه منتظران به روایت معصومین

ارزش و درجه منتظران به روایت معصومین

پیامبر منتظران را برادران خود، امام سجاد اینان را هم رتبه شهدای بدر و احد، امام صادق آنان را همدوش اصحاب پیغمبر و امام باقر هم منتظران را همانند کسانی که تمامی عمرشان در روزه‌های روزانه و عبادات شبانه سپری شده باشد، خواندند.

اعتقاد به وجود مبارک امام زمان(عج) و نیز عقیده به اینکه در پایان دوران زندگی بشری، مردی الهی برخواهد خاست و جهان را از ظلم پیراسته و به عدل مطلق می‌آراید، تنها در شمار عقائد شیعیان نیست،  به همین منظور در ادامه پای درس مهدویت آیت‌الله محمدعلی ناصری استاد اخلاق و مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) درباره ارزش منتظران و ثواب آنان می‌نشینیم که این مبحث توسط مجید هادی‌زاده به رشته تحریر در آمده است

*ارزش منتظران و ثواب آنان

در این بخش می‌خواهیم به شماری از روایاتی که درباره ارزش انتظار و ثواب منتظران وارد شده است، اشاره کنیم، این روایات سخت فراوان است و اشاره به گوشه‌ای از آن نیز از حد این رساله فراتر می‌رود. از این رو، تنها به شماری از این روایات که از پیامبر اکرم(ص)، حضرت سجاد(ع)، حضرت باقر(ع)، حضرت صادق(ع) و حضرت عسکری(ع) صادر شده است، اشاره می‌کنیم تا به عنوان نمونه‌ای مختصر، نشانگر حجم وسیع روایات این باب باشد.

– ارزش منتظران از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)

در این زمینه روایات بسیاری از رسول خاتم(ص) وارد شده است:

پیامبر اکرم(ص) روزی در حالی که شماری از یارانشان در محضرشان نشسته بودند، دو مرتبه فرمودند: خدایا! برادرانم را به من بنمایان.

در این هنگام آنان که در اطراف ایشان بودند، گفتند: یا رسول‌الله! آیا ما برادران شما نیستیم؟

و ایشان پاسخ دادند: نه! شما اصحاب من هستید و برادران من گروهی هستند که در آخر‌الزمان می‌آیند؛ اینان ایمان می‌آوردند در حالی که مرا ندیده‌اند، خداوند آنان را با نام و نام پدرانشان پیش از آنکه از اصلاب پدران و ارحام مادرانشان خارج شوند، به من شناسانیده است، آنان چراغ‌های هدایتند و خداوند آنان را از هر فتنه سیاه و گمراه‌کننده‌ای نجات می‌بخشد.

-ارزش منتظران از دیدگاه امام سجاد(ع)

به این روایت بنگرید: هر کس که در زمان غیبت غائب ما بر ولایت ما ثابت قدم باشد، خداوند اجر هزار شهید از شهدای بدر واحد را به او عطا می‌کند.

هر چند ارزش شهدای بدر _ که اسلام بنا بر حمایت آنان قوت یافت_ را، نمی‌توان به محاسبه گرفت؛ اما بنا بر این حدیث شریف، منتظران حضرت حجت(عج) که در زمان غیبت و طولانی شدن آن، بر ولایت اهل بیت(ع)_ که در دوران غیبت، در ولایت آن حضرت متجلی است_ پایدار باشند، ثواب یک هزار نفر از آن شهیدان را احراز خواهند کرد و این نشان ‌دهنده ارزش منتظران در مکتب الهی تشیع است.

– ارزش منتظران از دیدگاه امام باقر(ع)

بنا بر حدیثی شریف که در شماری از جوامع روایی وارد شده است، حضرت باقر(ع) درباره ارزش منتظران فرموده‌اند: بدانید کسی که منتظر امام زمان باشد، ثواب کسی را دارد که تمام روزها را روزه داشته و تمام شب‌ها را به عبادت الهی برپای ایستاده است.

– ارزش منتظران از دیدگاه امام صادق(ع)

در حدیث است که از ایشان درباره منتظران سؤال شد؛ پاسخ ایشان چنین است: او مانند کسی است که به همراه حضرت حجت، در خیمه آن حضرت آماده به خدمت باشد.

آنگاه حضرت صادق(ع)، پس از تأملی کوتاه سربلند کردند و فرمودند: او مانند کسی است که به همراه رسول‌ الله بوده است.

-ارزش منتظران از دیدگاه امام عسکری(ع)

به این حدیث بنگرید: این فرزند من … در این امت، همانند حضرت خضر و حضرت ذی‌القرنین است، به خدا قسم او غیبتی خواهد داشت که در آن هیچ کس از هلاکت نجات نمی‌یابد، مگر آن کس که خداوند او را بر اعتقاد به امامت امامان پایدار دارد و او را موفق به دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت سازد.

بر اساس آنچه گذشت، دیدیم که پیامبر اکرم(ص) منتظران را برادران خود خوانده‌اند و از این رو بود که حضرت سجاد(ع) اینان را هم رتبه شهدای بدر و احد دانستند و حضرت باقر(ع) تمامی عمر آنان را در روزه‌های روزانه و عبادات شبانه برشمردند و باز حضرت صادق(ع) آنان را همدوش اصحاب پیامبر اکرم(ص) برشمردند و حضرت عسکری(ع) نیز آنان را مانند یاران خضر و ذی‌القرنین در شمار صالحان پوشیده از چشم مردم نامیدند؛ و این همه نشان از ارزش انتظار و جایگاه منتظران از منظر این معصومان دارد.

*درجه منتظران و ثواب آنان

در بخش پیشین به چند روایت از روایاتی که درباره ثواب و ارزش منتظران صادر شده بود، اشاره کردیم و گفتیم که نزدیک به 100 حدیث در این رابطه به دست ما رسیده است. در این بخش کوتاه نیز باز می‌خواهیم این اوراق را به ذکر چند حدیث دیگر در همین زمینه متبرک سازیم. به این روایات بنگرید:

-منتظر همانند آنانی است که با شمشیر در محضر پیامبر اکرم(ص) جهاد کردند.

-آن کس که منتظر قیام قائم ما باشد، مانند کسی است که خون خود را در راه خدا نثار کرده است.

-برترین عمل فرد مومن انتظار فرج است.

-آنان که در زمان غیبت او می‌زیند و به امامت او اعتقاد دارند و منتظر ظهور او هستند از مردمان تمامی زمان‌ها برتر هستند.

-هر یک از شما که نسبت به این مطلب آگاهی و اعتقاد داشته باشید و منتظر وقوع آن باشد… به خدا قسم مانند آن کسی است که مسلحانه به همراه حضرت قائم آل محمد(عج) جهاد کند، آن گاه که آن حضرت فرمودند: بلکه به خدا قسم مانند کسی است که مسلحانه به همراه پیامبر اکرم(ص) جهاد کند.

*مهم‌ترین وظیفه منتظران

بر اساس آنچه گذشت، می‌توان دریافت که مهم‌ترین وظیفه منتظران در دوران غیبت کبری آن است که خود را هر چه بیشتر در صف منتظران واقعی قرار دهند.

پیش از این اشاره کردیم که تهذیب نفس تنها طریق قرار گرفتن در شمار منتظران است؛ از این رو هر چه محبان آن حضرت بیشتر به تزکیه نفس خود بپردازند، بیشتر می‌توانند خود را «منتظر» بدانند و آمادگی بیشتری برای ظهور آن حضرت خواهند داشت.

اخلاص در عمل، در این میان نقش بسزایی دارد، اگر هر یک از منتظران ثواب هزار تن از شهدای بدر را در کارنامه خود همراه دارند؛ پر واضح است که می‌باید با آنان و اخلاصی که در تقویت اسالم از خود بروز دادند، سنخیت داشته باشد. از همین روست که اصلاح نفس و تحصیل اخلاص در عمل، مهم‌ترین وظیفه منتظران در دوران غیبت به شمار می‌رود.

*اندک بودن محبان واقعی حضرت

پیش از این دیدیم که مهم‌ترین علت طولانی شدن دوران غیبت کبری، اندک بود، محبان واقعی و منتظران حقیقی آن حضرت هستند. چه خداوند فیاض است و اگر تقاضایی باشد، در عرضه بخلی نخواهد ورزید؛ چه بخل بر حریم او روا نیست و از پیشاپیش مطلوب موجودات را فراهم آورده است.

حال از این نکته پی می‌بریم که کم بودن محبان آن حضرت و کسانی که گوش در فرمان ایشان داشته باشند، نه تنها در پیدایش دوران غیبت و تطویل آن، که در انجام یافتن آن نیز دخیل است.

کسی از دوستان ما، در خواب دیده بود که گروهی برای زیارت وجود مبارک حضرت حجت(عج) به سوی محل استقرار ایشان حرکت می‌کنند، اما در هر گام گروهی از جمعیت حرکت‌کننده کم می‌شود تا سرانجام تنها دو نفر به زیارت ایشان فائض می‌شوند!

اگر محبان و طالبان آن حضرت به مرتبه‌ای از عدد برسند که مقتضای اراده خداوندی است، فیض او عالم را از این دوران پریشانی به در خواهد آورد و با پایان یافتن دوران انتظار، دوران ظهور مدونی فرا خواهد رسید.

فارس

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید