دختری 23 ساله هستم و اراده بسیار ضعیفی دارم و نمی توانم در مورد مسائل زندگی _ مثل ازدواج، برخورد با پدر، و ارتباط کلامی با دیگران _ تصمیم جدی و درستی بگیرم؛ لطفاً مرا راهنمایی کنید؟

دختری 23 ساله هستم و اراده بسیار ضعیفی دارم و نمی توانم در مورد مسائل زندگی _ مثل ازدواج، برخورد با پدر، و ارتباط کلامی با دیگران _ تصمیم جدی و درستی بگیرم؛ لطفاً مرا راهنمایی کنید؟

خواهر گرامی شما می توانید به راحتی از پس این مشکل برآئید به شرط این که مسائل زیر را که مربوط به تقویت اعتماد و اراده به نفس است را گام به گام بخوانید و عمل کنید و هر روز با این برنامه تمرین داشته باشید.

تقویت اعتماد به نفس و اراده:
1. یاد و اعتماد و توکل به خداوند رحمان[1]: (زیر بنای اعتماد به نفس شناخت خود، جایگاه خود در هستی و رابطه ما با خالق، توجه به قدرت اختیار خود، تأمل به نیروهای درونی است).
واقع بین باشید: دفتری برای مشکل خود انتخاب کنید و در آن فقط و فقط در مورد این مسأله، راه های کنترل بر آن، ضررهایی که به خاطر ضعف اراده و اعتماد به نفس متحمل شده اید و فوایدی که از آن محروم مانده اید را ثبت کنید. سعی کنید حداقل صبح ها و شب ها به برنامه ای که در آن نوشته اید سری بزنید و نکات قوت و ضعف خود را یادداشت کنید. سعی کنید به نکات قوت خود (با مطالعه بیشتر، سؤال بیشتر، تأمل و استفاده از تجارب دیگران و …) بیفزائید و نکات ضعف خود را روز به روز برطرف سازید. نسبت به مسأله ازدواجتان واقع بین تر باشید با توجه به ملاک هایی که نوشته اید وارد عمل شوید، با خود بگویید که شاید این فرصت دیگر به سراغت نیاید؛ البته نمی گویم عجول باشید (دقت آری، وسواس زیاد خیر).
2. از جملات مثبت تأکیدی زیادتر استفاده کنید؛ من می توانم چونکه می خواهم. با استعدادهایی که از خود سراغ دارم از پس این مشکل به راحتی بر می آیم.
(هر روز از این جملات به کار ببرید و با قلم خود در دفترتان به جملات اضافه کنید از روش تلقین درمانی برای غلبه بر ضعف های موجود کمک بگیرید. اندیشه مثبتی را درباره خود مشخص کنید و آن را به ذهن خود، با تمرین عملی، تلقین کنید).[2] 3. فهرستی از موفقیت های نسبی و استعدادهای خود تهیه کنید، این فهرست حاوی نکات مثبتی باشد که خودتان از خودتان سراغ دارید و ثمرات آن را دیده اید؛ و استعدادهایی که دیگران درباره‌ آن به شما آفرین گفته اند و شما را تحسن کرده اند (هر روز مرور کنید) – توانایی های خود را با اهداف خود بسنجید. (نه افراط کنید و نه تفریط بلکه تلاش واقع بینی و توکل داشته باشید.)
4. فهرستی از ضررهایی که به خاطر عدم اعتماد به نفس متحمل شده اید را بنویسید و به آنها دقت کنید (همان طور درباره فوائد اعتماد به نفس).
5. برای تقویت فن بیانی خود از چیزهایی که نسبت به آنها مهارت دارید شروع کنید و درباره آن برای دوستتان سخن بگوئید. اهداف خودتان را برای شخصی برشمارید و احساسات خود را راحت به او منتقل کنید؛ سپس همین کار را برای دو نفر، سه نفر، چهار نفر از دوستان و یا نزدیکان خود اجراء کنید. دقت داشته باشید که اجتماعات خودمانی و محرمانه فرصت خوبی برای ابراز و تقویت ارتباط کلامی خود است، سعی کنید راحت از دست ندهید (البته این امر تدریجی باشد). متوجه باشید که کمرویی ارثی نیست[3] شما آن را آموخته اید و با تمرین می توانید آن را بر طرف سازید.
6. نظام تقویت و تنبیه[4]: از تقویت و تنبیه برای رشد خود کمک بگیرید. هر گاه دیدید که در ارتباط کلامی با پدرتان راحت تر بودید یا تلاش بیشتری کرده اید (مطالعه، پرسش، گفتگو) خودتان را تشویق کنید. به دوستت زنگ بزن فلان غذای مورد دلخواهت را بخور و برعکس اگر سستی کردید خودت را تنبیه کن، سریال مورد علاقه ات را نبین و برای کسی کاری انجام بده، مثلاً در تقسیم کارهای خانه ظرف هایی را که نوبت شما نبود، تمیز کن و …
7. در مورد اطلاعات عمومی و شیوه های موفقیت، زندگی پر از رنج مشاهیر و بزرگان، راه های تقویت اعتماد به نفس و … مطالعه بیشتری داشته باشید.
8. از افرادی که منفی باف اند فاصله بگیرید و یا آنها را اصلاح کنید (افرادی که بیشتر در سخنانشان رنج ها، بدبختی ها و شکست ها تبلور دارد)؛ در عوض با افرادی دوست شوید که رازدار، صبور، مؤمن، مثبت اندیش، پر کار باشند.
9. در خصوص مسأله ازدواج خودتان سنجیده عمل کنید (مطالعه کنید؛ با افراد با تجربه رازدار و مؤمن مشورت کنید و از آنها راه کار بخواهید). قبل از اینکه با خواستگار سخن بگوئید، از قبل ملاک های خود را مشخص کنید و مکتوب کنید اگر خجالت می کشید با او سخن بگوئید، به او بگوئید (یا به اطرافیان خود بگوئید) به پرسش های او به شکل واسطه ای یا مکاتبه ای و یا تلفنی و یا در حضور مثلاً خواهرم جواب می دهم؛ آنچه مهم است این است که بی جهت جواب منفی ندهید. از نزدیکان محرم خود که به آنها اعتماد دارید و آنها طالب خوشبختی شما هستند کمک بگیرید؛ با هم اندیشی ملاک های مزبور را در فرد مورد نظر بسنجید؛ برای ایمان (منشأ آرامش، تفاهم و رضای خدا و …) حساب ویژه ای باز کنید و ….
10. در رابطه با ارتباط با پدرتان باید بگویم که افراد دارای صفات و شخصیت مختلف هستند، هر فرد ویژگی های شخصیتی مخصوص به خود را دارد، از آنجایی که هیچ پدری راضی به ناراحتی دخترش نمی شود یقین بدانید که او انسانی سرشار از مهر و صفا برای شما است، هرچندآن را ابراز نکرده باشد (مردان غالباً کمتر احساسات خود را ابراز می‌کنند). پس با این دید به پدرتان نگاه کنید، خواسته‌هایتان (مادی و معنوی) متناسب با توانایی هایتان باشد، نسبت به خواسته های دینی و منطقی خودتان کوتاه نیائید و آن را با زبان نرم، شیرین از پدرتان بخواهید. زمان خوبی را برای سخن گفتن با او انتخاب کنید (خسته نباشد و…). برای شروع مکالمه خود (چه با پدرتان و چه با دیگران) از کلمات جالب محبت آمیز، بیان نکات مثبت طرف مقابل، استفاده از کلمات با بار هیجانی مثبت، انتقاد غیر مستقیم و محترمانه کمک بگیرید.

تذکر
1- با دوستان خود سخن بگوئید؛ و از همه مهم تر اینکه لحظه به لحظه از خدا و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ بخواهید که به شما کمک کنند. با خطی زیبا و درشت بنویسید او که خالق من است در همه حال حافظ من است، و این جمله را تکرار کنید. (از کارایی ترین راه ها برای تقویت اراده و اعتماد به نفس، توجه به تعبّد و توکل، تلاش و توجه به استعدادهایی است که خداوند در شما به ودیعه گذاشته است.
2- در امر  گزینش همسر دقت کنید ولی وسواس به خرج ندهید اگر تردید اذیت کننده است از مشاوره روان شناسی کمک بگیرید.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، انتشارات دفتر تبلیغات.
2. روان شناسی رابطه، دکتر غلامعلی افروز، انتشارات نوادر تهران.
3. روان شناسی کمرویی، دکتر غلامعلی افروز، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
4. رمز پیروزی مردان بزرگ، آیت الله سبحانی، انتشارات نسل جوان.

پی نوشت ها:
[1] . آزمندیان، علیرضا، تکنولوژی فکر، ناشر مؤلف، چاپ 4، 1380، ص 126.
[2] . شرفی، محمد رضا، جوان و نیروی چهارم زندگی، نشر سروش، 1380، ص 15 – 14.
[3] . افروز، غلامعلی، روان شناسی کمرویی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1374، ص26.
[4] . آزمندیان، علیرضا، تکنولوژی فکر، ناشر مؤلف، تهران، چاپ 4، 1380 ص143.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید