من رفیقی دارم که همه چیز و همه کارهای ما باید با هم یکی باشد، در حالی که من زیاد از او خوشم نمی‌آید؛ نه از خودش بلکه از اخلاقش

من رفیقی دارم که همه چیز و همه کارهای ما باید با هم یکی باشد، در حالی که من زیاد از او خوشم نمی‌آید؛ نه از خودش بلکه از اخلاقش

(خلاصه نامه)من رفیقی دارم که همه چیز و همه کارهای ما باید با هم یکی باشد، در حالی که من زیاد از او خوشم نمی‌آید؛ نه از خودش بلکه از اخلاقش. ما با هم همکلاس هستیم. رفتار او با من مثل زن و شوهر (مثل اینکه من زنش هستم) است، حتّی کارهای خلاف جنسی با من می‌کند و من چند بار با او قطع رابطه کردم ولی می‌آید دوباره ارتباط بر قرار می نماید و مرا مجبوربه کار های خلاف می نماید در حالی که واقعاً ناراحتم و او را نصیحت کرده ام لطفا مرا را یاری کنید که چه کنیم؟

پرسشگر گرامی، شما دچار مشکلی شده‌اید که لازم است هر چه زودتر آن را حل کنید، چون باقی ماندن برخی مشکلات در زندگی انسان باعث می‌شود انسان از نظر روحی روانی، اخلاقی جسمانی، معنوی و… در دنیا به تباهی کشیده شود و در آخرت هم انسان دچار عذاب الهی شود.
در ابتدا توجه به این نکته ضروری است هم کلاسی شما که به جای ازدواج دوست دارد با هم جنس خود رابطه برقرار کند یعنی «همجنس‌باز» باشد،به احتمال زیاد دچار نوعی اختلال شخصیت و یا اختلال روانی است و این مشکل و انحراف ممکن است به دلیل نوع تربیت غلط و یا شرایط بد محیطی و خاطرات ناگوار زندگی گذشته او به وجود آمده باشد که به هر حال چنین فردی لایق دوستی و رفاقت نیست، بلکه برای سلامت جسمی و روانی اجتماعی و دینی شما ضررهای بی‌شماری نیز خواهد داشت .
البته لازم بود که شما اطّلاعات بیشتری به ما می‌دادید، مثلاً توضیح می‌دادید که این شخص از چه زمانی با شما رفاقت و دوستی داشته و اولین بار چطور شد که این کار را با شما انجام داده است، چه زمان‌هایی و چه مکان‌هایی فرصت انجام این کار پیش می‌آید. همچنین از وضعیت خانوادگی خود مثل شغل پدر، رابطه پدر و مادرتان، تعداد خواهران و برادرانتان و چگونگی رابطه شما با آنها، همچنین اتفاق مهمی که در طول زندگی برای شما رخ داده است، برای ما بنویسید تا در امر مشاوره ما بهتر و بیشتر بتوانیم به شما کمک کنیم. ضمن آنکه اگر دوست داشتید برای ما بگویید که آیا فقط همین شخص با شما چنین رابطه‌ای دارد یا افراد دیگری هم چنین رابطه‌ای را داشته‌اند؟ توصیه می کنیم برای رفع مشکل از روان شناس متعهد و متخصص کمک بگیرید.
امّا به هر حال چند مطلب را بیان می‌کنیم و مطمئن هستیم، در صورتی که به این توصیه‌ها خوب عمل کنید هر چه زودتر مشکل شما حل خواهد شد:
1. در حل هر مشکل مهم‌ترین عامل,  «تصمیم جدی و داشتن انگیزه» است.به نظر ما یکی از راه های پیدایش انگیزه در ترک این ارتباط , بدست آوردن آگاهی های لازم در زمینه اثرات ناگوار این مساله است. اگر  شما نسبت به پیامدهای دنیوی و اخروی این رابطه انحرافی بینش پیدا نمائید[1] قطعاً هر چه زودتر در جهت حلّ مشکلتان اقدام خواهید کرد.پس با جدّیت و هر چه سریعتر اقدام کنید و به خدا توکّل کنید.
2. توجه کنید که گاهی نگرانی بیش از حدّ، افراد را به احساس ناکامی می‌کشاند و آنها ناامیدانه به کارهای گذشته روی می‌آورند. پس توصیه شماره 1 برای این نیست که نگرانی و احساس ناکامی در شما زیاد شود، بلکه قصد ما این است که تصمیم شما را در حلّ مشکل جدی نمائیم.
3. لازم است شما جهت مجهز شدن به دو مهارت ارتباطی, به صورت جدّی تمرین کنید: یکی: بالا بردن اعتماد به نفس، و دیگری: قدرت اعتراض و نه گفتن؛ چون بسیاری از مشکلاتی مثل مشکل شما , ناشی از اعتماد به نفس پایین و یا  وجود خجالت و کمروئی شخص است به گونه ایکه جرأت اعتراض کردن و سرپیچی از خواسته‌های نامعقول دیگران را ندارد. با رعایت نکات زیر می‌توانید چنین قدرت و اعتماد به نفسی را در خود به وجود آورید:
الف) بدانید که شما یک انسان هستید و انسان اشرف مخلوقات و خلیفه خدا در زمین است. به خودتان احترام بگذارید و بدانید که هر کسی ممکن است دارای نقاط ضعف و قوتی باشد ولی هر انسانی قابل احترام است و بدان که هر طور که در مورد خودت فکر کنی همان طور عمل خواهی کرد، پس به خودت با دیده احترام نگاه کن.[2] ب) ما به دیگران می‌آموزیم که چگونه با ما رفتار کنند. هر رفتار ناپسند که دیگران با شما دارند با جدیت رد کنید و هرگز قبول نکنید که دیگران به شما توهین کنند و به شما با چشم حقارت نگاه کنند.[3] ج) به دنبال توانایی‌ها و استعدادهای خود باشید. یک قلم و کاغذ بردارید و لیستی از تمام موفقیت‌های گذشته خود بنویسید (مثلاً پیروزی در فلان مسابقه ورزشی، قبولی در دانشکده و …) سعی کنید تمام موفقیت‌ها حتّی آنهایی که شاید به نظر شما کوچک هستند را بنویسید. با این کار هم احساس موفقیت و رضایت در شما به وجود می‌آید و هم استعدادهای خودتان را می‌شناسید و به دنبال آنها می‌روید.[4] د) بدانید اگر شرایط مطلوب وجود ندارد باید آن شرایط را به وجود آورید که دانشمندی گفته است:«آدم‌های موفق آدم‌هایی هستند که برمی‌خیزند و به جستجوی شرایطی که برایشان مطلوب است می‌پردازند و اگر نتوانند این شرایط را پیدا کنند آنها را می‌سازند.»[5] هـ) سعی کنید به زندگی خود نظم دهید و حتماً در برنامه روزانه خود برای ورزش وقت مناسب قرار دهید. عضو شدن در یک باشگاه ورزشی (مثل ورزش‌های رزمی) که علاوه بر افزایش قدرت بدنی  باعث قوت روحی و قدرت اراده شما شده و اعتماد به نفس را در شما افزایش می‌دهد.
و) مهم‌ترین نکته این است که هر چه سریعتر هر گونه رابطه‌ای را با این فرد منحرف قطع کنید و از قهر کردن‌های او نگران نشوید. سعی کنید هرگز در موقعیت‌هایی که او می‌تواند باعث آزار شما شود واقع نشوید، اگر می توانید محل زندگی و تحصیل خود را تغییر دهید تا از روبه‌رو شدن با او دور بمانید. اگر شما را تهدید کرد نهراسید، حتّی اگر لازم شد از مقامات و مسئولین کمک بخواهید. به این نکته توجه داشته باشید که دوستی با وی چیزی جز ضرر برای شما ندارد و قهر کردن و قطع ارتباط با او بهترین ارمغان زندگی شما خواهد بود.
ز) درپی یافتن دوستان سالم و صالح باشید، در مراسم مذهبی و هیئت‌ها شرکت کنید و بدانید که خداوند حتماً به شما کمک خواهد کرد.
ارتباطتان را با ما قطع نکنید و ما را مشاور امین خود بدانید و در صورتی که سؤالات بیشتری داشتید با ما مطرح کنید.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. غلبه بر کم‌رویی، پل ژاگو، ترجمه حسین بنی احمد، نشر ققنوس.
2. روانشناسی اعتراض، مانوئل جی اسمیت، مهدی قراچه داغی، انتشارات دُرسا.
3. اعتماد به نفس برتر، گام‌های ساده برای کسب اعتماد به نفس، لیندن فیلد، انتشارات جوانه رشد.
4. روان‌شناسی کمرویی، دکتر غلامعلی افروز.
5. گناهان کبیره، شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب، دفتر انتشارات اسلامی.
6. اعتماد به نفس راه خوشبختی، ژیلا نینوایی، انتشارات ندای فرهنگ، چاپ دوم، 1375.
7. خانواده و مسائل جنسی کودکان، دکتر علی قائمی، چاپ هفتم، پاییز 72، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
8. تمایلات و رفتاهای جنسی طبیعی و غیر طبیعی، بهنام اوحدی، نشر آتروپات، 1379.

پی نوشت ها:
[1] . برای مطالعه بیشتر رجوع شود به کتاب گناهان کبیره، آیت الله شهید دستغیب، بحث لواط.
[2] . ایریس بارو، از قدرت تا قدرت، ترجمه امید اقتداری، ص9 تا 61(اقتباس).
[3] . همان، اقتباس از ص78 تا 80.
[4] . نینوایی، ژیلا، اعتماد به نفس راه خوشبختی، اقتباس از ص112 تا 135.
[5] . از قدرت تا قدرت، ص172.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید