… نسبت به همجس خود تمایل شدید دارم و چندین بار به دلیل اینکه مرتکب همجس گرایی و روابط آن شده ام و از نظر وجدانی ناراحت بوده ام قصد خود کشی داشته ام … من این حالت را نمی خواهم چگونه از این بیماری نجات یابم؟

… نسبت به همجس خود تمایل شدید دارم و چندین بار به دلیل اینکه مرتکب همجس گرایی و روابط آن شده ام و از نظر وجدانی ناراحت بوده ام قصد خود کشی داشته ام … من این حالت را نمی خواهم چگونه از این بیماری نجات یابم؟

… نسبت به همجس خود تمایل شدید دارم و چندین بار به دلیل اینکه مرتکب همجس گرایی و روابط آن شده ام و از نظر وجدانی ناراحت بوده ام قصد خود کشی داشته ام … من این حالت را نمی خواهم چگونه از این بیماری نجات یابم؟

ابتدا به تعریف انحراف جنسی می‌پردازیم و سپس وارد بحث هم‌جنس‌گرایی و انواع و درمان آن می‌شویم امیدواریم که با توکل به حضرت حق و انجام تمارین ذکر شده در این بحث به خواسته خود نائل گردید.
تعریف انحراف جنسی: اقدام و یا انجام هر نوع رابطه جنسی برخلاف ضوابط شرعی (و فطری) را گویند و از آن‌جایی که دوران بلوغ غریزه جنسی یکی از پرقدرت‌ترین جنبه‌های وجود آدمی را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین مسایل مربوط به آن نیز گسترده‌تر و متنوع‌تر از ابعاد دیگر جلوه می‌کند.[1] هم‌جنس‌گرایی: یکی از انحرافات جنسی است که در آن شخص به سوی همجنس خود کشیده می‌شود این هم با اصول اولیه فطرت انسانی مغایر است و هم تخطی از فلسفه خلقت و آفرینش هم محسوب می‌شود و آرامش و تعادل روانی فرد را بر هم می‌زند و خود موجب انحرافات دیگر می‌شود این عمل مورد مذمت شدید دین و مذهب و مکاتب اخلاقی است.[2]

انواع هم‌جنس‌گرایی:
علم روان‌پزشکی امروز هم‌جنس‌گراها را به دو گروه تقسیم می‌کند.
گروه اول: که اصطلاحاً به آنها (اگودیستانیک) می‌گویند این افراد از این‌که دارای تمایلات هم‌جنس‌گرایی هستند احساس ناراحتی می‌نمایند و این احساس را متعلق به درون خود نمی‌دانند و خود مایل هستند درمان شوند این اختلال به راحتی قابل مداوا است و درمان اکثر این افراد موفقیت‌آمیز است. و پس از درمان، به جنس مخالف علاقه پیدا می‌کنند و می‌توانند ازدواج کنند.
گروه دوم: که اصطلاحاً به آنها (اگوسینتانیک) می‌گویند، این افراد دارای تمایلات همجنس‌گرایانه هستند اما از داشتن چنین تمایلاتی ناراحت نیستند و آن را با درون خود موافق و مطابق می‌بینند و برعکس نسبت به جنس مخالف احساس کششی ندارند و بعضاً از جنس مخالف بیزار و متنفرند و این افراد اگر سراغ درمان جدی نروند در زندگی زناشویی خود دچار مشکل می‌شوند و معمولاً ازدواج آنها به طلاق و جدایی می‌انجامد.[3]

عوامل مؤثر در هم‌جنس‌گرایی
1. ژنتیک. 2. هورمون‌های بدن مادر در طی دوران بارداری. 3. نحوه تربیت فرد در دوران کودکی و تأثیر پدر و مادر در این دوران (عدم رعایت اصول اخلاقی و تربیت صحیح اسلامی)[4] و عقده‌های مختلف دوران رشد. 4. آسیب‌های مغزی. 5. محیط‌های آلوده (مشوق زیاد، دوستان ناباب، وسوسه‌گرها.) 6. ضعف اراده (که مهمترین عامل می‌باشد.)[5] درمان: با توجه به مباحث فوق باید به شما مژده دهیم که چون از گروه اول اگودیستانیک (خود علاقه به درمان و ناراحت از گذشته) هستید درمان این انحراف کار پیچیده‌ای نیست به شرط این‌که خود عزمتان را بیش از پیش جزم کنید حال برای خود یاری مطالبی را ذکر می‌کنیم که توجه به کلیه موارد برای درمان ضروری است. البته توصیه می کنیم حتما برای درمان از روان پزشک نیز کمک بگیرید.
1. تقویت اراده: مهمترین عاملی که بیش از هر چیز در کمک و مساعدت و معالجه این بیماری دخالت و تأثیر دارد اراده و خواست خود شماست شما مجبور به انجام این کار نیستید. اگر مجبور بودید این کار (لواط) را در جلوی هر کسی دیگر نیز انجام می‌دادید ولی همین که با اراده خود این کار را نمی‌کردید معلوم می‌شود که اراده دارید. در ذیل به برخی از راه‌های تقویت اراده اشاره می‌کنم.
الف) تلقین. پیوسته با خود بگو من می‌توانم و قادر به ترک این عمل زشت هستم قبل از خواب از این تلقین استفاده کن که بسیار مؤثر است.
ب) توجه به نتایج نامطلوب این کار ناپسند مثل بروز اختلال عاطفی، عدم آرامش، مخالفت با دستورات خدا، عذاب وجدان، مشکلات زناشویی و…) این‌ آثار را در یک دفتری یادداشت نمائید (فهرست‌وار) و هر از چند گاهی مرور نمائید.
ج) تقویت بُعد روحانی: با عبادات، دعا، نذر، شرکت در مراسم اهل‌بیت ـ علیهم‌السلام ـ  ، ذکر دائم، معاشرت با عالمان ربانی، روزه، خواندن روزانه یک صفحه از کتب اخلاقی و… بُعد روحانی خود را بر بُعد حیوانی و جسمانی خود غلبه دهید.
د) ورزش و کار فیزیکی: با ورزش و کار فیزیکی اراده انسان قوی‌تر می‌شود و انرژی متراکم بر غریزه جنسی متعادل‌تر می‌گردد.
هـ) مطالعه زندگی افراد با اراده و خواندن کتب و نوشته‌هایی که درباره اراده انسان نوشته شده است. کتاب معجزه اراده از انتشارات انجمن اولیاء و مربیان کتاب بسیار ارزشمندی است.
2.بررسی وجود اختلال جسمی یا روانی: گاهی انحراف جنسی محصول افسردگی شدید است که اگر افسردگی با رجوع به روانپزشک و روان شناس بالینی درمان شود هم‌جنس‌گرایی نیز درمان می‌شود. البته گاهی نیز منشأ آن, آسیب‌های مغزی و شکل هورمونی است[6] که با رجوع به روان‌پزشک این قسمت درمان می‌شود. اگر مشکل هورمونی باشد با تزریق نوعی هورمون تمایلات هم‌جنس‌گرا کاهش می‌یابد و موجب تعادل تمایلات می‌شود.[7] پس برای اطمینان بیشتر رجوع به متخصصین , بسیار مفید خواهد بود.
3. کنترل محیط: اگر محیط آلوده باشد باید محیط اصلاح شود تا مشکل هم‌جنس‌گرایی برطرف شود.[8] برای این کار ,توصیه های ذیل مفید می نماید:
الف: دوری از افرادی که مشوق این کار هستند و در مقابل انتخاب دوستانی که دائماً‌ شما را از این کار برحذر دارند.
ب) پرهیز از تماشای فیلم‌های مستهجن، مکالمه‌های جنسی، شوخی‌های جنسی و لمسی.
ج) اجتناب از محیط‌هایی که وسوسه‌انگیز است و زمینه گناه را در بردارد.
4. توجه به حضور خداوند:
اگر ناچار هستید که در اتاق تنها و جای خلوت مطالعه نمایید، سعی کنید این بینش و اعتقاد را در خود تقویت کنید که«عالم محضر خدا است، در محضر خدا نباید گناه کرد» این باید به عنوان یک تابلو همیشه جلو روی شما باشد.
معمولاً افرادی که مبتلا به گناه می شوند و در خلوت و تنهایی کارهای ناپسند انجام می دهند، فکر می کنند که کسی آن ها را نمی بیند، لذا خجالت نمی کشند، اما خداوند خطاب به این گونه افراد می فرماید:«أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»[9]؛ آیا نمی داند که خدا او را می بیند؟! تحقیقات روان شناسان نشان می دهد افرادی که در معرض مشاهده دیگران هستند یا از طریق دوربین مخفی رفتار آن ها کنترل می شود، سعی می کنندکمتر مرتکب خلاف شوند، باید سعی کنید شما هم این ایده و طرز تفکر را که خداوند همه رفتارهای ما را می بیند و حتی در خلوت ترین جاها و مکان ها ناظر براعمال ما هست، در خویشتن تقویت کنید.
اگر شما در جلسه امتحان مطمئن باشید که فردی شما را تحت کنترل دارد و به شما چشم دوخته است تا تقلب نکنید، در این صورت هیچگاه دست به تقلب نمی زنید. دنیا هم جای امتحان است. جاهای خلوت، بیش از هر جای دیگر انسان را در معرض امتحان قرار می دهد؛ و وسوسه تقلب و گناه در ذهن انسان ایجاد می شود. افرادی که حضور خداوند را درک نمی کنند، ممکن است دست به تقلب و گناه بزنند اما افرادی که می دانند خداوند رفتارهای او را
می بیند، هیچگاه گناه نمی کند.[10] 5. انذار و تنبیه: هرگاه نگاه مسمومی کردید خودتان را متنبه کنید (مهمانی‌های دلخواهتان را به هم بزنید ـ پول تو جیبی‌ات را صرف امور خیر کن! عهد کن که فلان روز را روزه می‌گیرم و… .)
6. تشویق: هرگاه نگاه و فکر خودت را کنترل کردی خود را تشویق کن همانگونه که بخاطر اینکه 2 سال است این کار نامطلوب را کنار گذشته‌اید قابل تشویق هستید شما که آن کار را ترک کرده‌اید مطمئناً قسمت دوم نگاه و نظر شهوت‌انگیز را نیز می‌توانید درمان کنید.
7. امید: شخصی آمد نزد رسول خدا و ابراز داشت که گناهی مرتکب شده‌ام که خیلی بزرگ است و چند مرتبه این کار را تکرار کرد. رسول خدا فرمودند: امید بخشش وجود دارد. توبه کن. جوان گفت: از بزرگی گناهم امیدی ندارم. رسول خدا با عتاب به جواب فرمودند: آیا گناه تو بزرگ‌تر است یا عظمت و عفو حضرت حق.[11] و در جائی دیگر فرمود: محبوبترین چیز نزد خداوند جوانی است که از گناه توبه می‌کند و از پیشگاه الهی طلب آمرزش می‌کند.[12] 8. توجه به تعارض درونی:
از آنجایی که انسان دارای فطرت الهی است و بعد روحانی، عقل و وجدان دارد، نمی‌تواند نسبت به گناه بی‌تفاوت باشد ممکن است در ظاهر , خود شخص چیزی متوجه نشود ولی در درون او دائماً عقل و وجدان با میل‌های هوسناک در مبارزه‌اند این ملامت‌ها و عذاب وجدان‌ها اگر با ترک گناه و توبه از گذشته حل نشود آنقدر تکراری می‌گردند که سبب بیماری و اختلال روحی ـ جسمی و یا روان‌تنی (زخم معده، سر درد و…) می‌گردند پس با ترک گناه از سلامت روانی و جسمی برخوردار شویم.
10. درمان احساس حقارت: کسی که در خود احساس کرامت و شخصیت می‌کند (خود را خلیفه خدا روی زمین می‌داند) شهوات و لغزش‌ها نزد او بی‌مقدار می‌شود.
11. قفل کانال ورودی:
ای حکیم آب ز سر چشمه ببند
که چو پر شد نتوان بستن جوی
طبق نظر «بک»، که روان‌شناس مشهوری است ؛ یک رفتار وقتی رخ می‌دهد که انسان اول به چیزی فکر می‌کند (برای انجام یا ترک), بعد نسبت به آن کار هیجان و احساس مثبت یا منفی حاصل می‌شود و سرانجام آن احساس و هیجان به عمل یا ترک عملی منجر می‌شود.
ائمه معصومین ـ علیهم‌السلام ـ  نگاه از روی شهوت را تیر شیطان معرفی کرده‌اند به همین خاطر باید مراقب افکار و نگاه خود باشیم تا در سرازیری پرنشیب گناه واقع نشویم که توقف بسیار مشکل خواهد شد.
13. تلاوت و تأمل: داستان قوم لوط را در تفاسیر و قصه‌های قرآنی بخوانید در عاقبت قوم همجنس‌گرا (قوم لوط) تأمل کنید و در تعابیری که خداوند نسبت به این قوم بخاطر آن عمل (هم‌جنس‌گرایی) گفته‌اند بیندیشید.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. تربیت جنسی کودکان، علی قائمی، نشر انجمن اولیا و مربیان.
2. تمایلات جنسی طبیعی و غیر طبیعی، بهنام اوحدی، نشر آنروپات.
3. روان‌شناسی و تربیت جنسی، کوچتکف و لابیک، ترجمه محمدتقی‌زاده.

پی نوشت ها:
[1] . شرفی، محمدرضا، دنیای نوجوانی، انتشارات تربیت، ص 181، (اقتباس).
[2] . همان، ص 183، با کمی تغییر.
[3] . مکارم شیرازی، ناصر، استفتائات جدید، ناشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب، جلد اول، ص 514.
[4] . همان، ص 514.
[5] . انصاری، مسعود، روان‌شناسی جرائم و انحرافات جنسی، انتشارات اشراقی، ص 318.
[6] . همان، ‌ص369.
[7] . شرفی، محمدرضا، دنیای نوجوانی، انتشارات تربیت، ص271.
[8] . ر.ک: پل ژاگو، قدرت اراده، ترجمه کامظم عبادی و کتب مربوطه دیگر.
[9] . علق/14.
[10] . مظاهری، حسین، عوامل کنترل غرایز در زندگی انسان، موسسه ذکر، 1378، ص 80، 92.
[11] . همان، ص 244.
[12] . دنیای جوانی، ص 266.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید