به چند ساعت خواب نیاز داریم

به چند ساعت خواب نیاز داریم

خوابیدن به اندازه‌ی خوردن ، نوشیدن و نفس کشیدن در زندگی روزمره‌ی ما مهم است. در این مقاله به بحث درباره‌ی نقش خواب در سلامت ذهن و بدن و مقدار خوابی که نیاز داریم پرداخته شده است.
بعد از یک روز کاری پر مشغله بدن به استراحت نیاز دارد. خواب بدن و ذهن را آرام می‌کند و برای یک روز کاری دیگر آماده می‌شود. برطرف کردن این نیاز ضروری است زیرا، در غیر این صورت سلامت و کارایی بدن را به طور منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که به قدر کافی نمی‌خوابند تحریک پذیر و بد اخلاق می‌شوند. ولی، این به معنای زیاده‌روی در خوابیدن یا کار کردن نیست. بین کار و استراحت باید تعادل باشد.

 

سن

ساعت

تازه متولد شده – 2 ماه

14 – 18 ساعت

4 – 12 ماه

14 – 15 ساعت

1 – 3 سال

12 – 14 ساعت

3 – 12 سال

10 – 12 ساعت

12 – 18 سال

8 – 10 ساعت

18 سال و بالاتر

7 – 9 ساعت

زنان باردار

8 – 12 ساعت

چرا خواب مهم است؟
بدن ما در طول روز هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی مشغول کار است. بدن برای بازیابی انرژی از دست رفته‌ی خود به استراحت نیاز دارد. هنگامی که می‌خوابیم، بدن و ذهن ما درگیر فعالیت‌های دیگر نمی‌شوند. ذهن ما از فکار و استرس و بدن از فعالیت‌های فیزیکی آزاد است. از اینرو، خوابیدن بهترین روش برای بازگرداندن انرژی بدن است.
روزانه 8 ساعت خوابیدن به طریق گوناگون برای ما مفید است.
خواب کافی و مناسب ما را در طول روز فعال نگه می‌دارد. خواب باعث می‌شود فعال‌تر ، آرام‌تر و با انرژی باشیم.
خوابیدن نقش مهمی در رشد و نمو مغز ایفا می‌کند و همچنین به تقویت حافظه خصوصاً در کودکان کمک می‌کند.
خوابیدن به مبارزه با سرطان کمک می‌کند و همچنین طول عمر را افزایش می‌دهد.
خوابیدن بهترین ابزار زیبایی است که طبیعت به ما هدیه کرده است.
خوابیدن استرس را کاهش می‌دهد بنابراین، به کنترل فشار خون کمک می‌کند.
کمبود خواب نه تنها باعث می‌شود نتوانید تمرکز کنید بلکه همچنین باعث می‌شود بسیار بی توجه باشید.
از آنجایی که بی‌خوابی منجر به احساس خواب آلودگی می‌شود، باعث خواهد شد احساس تنبلی کنید.
چون این احساسات اجازه نمی‌دهند بدن به خوبی کار کند، چیزهای کوچک برای شما آزار دهنده خواهند شد.
اگر افسردگی داشته باشید، بی‌خوابی باعث تشدید افسردگی شما خواهد شد.
بی‌خوابی همچنین ممکن است ثبات عاطفی شما را مختل کند.
مورد بدتر هنگامی است که می‌خواهید رانندگی کنید و شب قبل نخوابیده‌اید. این احتمال بروز تصادف را افزایش خواهد داد. آمار نشان می‌دهند که بسیاری از تصادفات به خاطر خواب آلودگی و خستگی رانندگان رخ می‌دهند.
اختلال خواب
اگر از اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا پرخوابی رنج می‌برید، به پزشک مراجعه کنید. بی‌خوابی یعنی کمبود خواب. بی‌خوابی باعث می‌شود حتی اگر فرد بیش از حد خسته باشد نیز نتواند بخوابد. سعی کنید قبل از خواب به موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید یا مقدار کمی شیرینی‌جات مصرف کنید. همچنین، مصرف کافئین خود را کنترل کنید. اگر ترس علت بی‌خوابی شماست از تماشای فیلم‌های ترسناک خودداری کنید. اگر روز‌های تعطیل بیش از حد می‌خوابید، این بدین معناست که در طول هفته خواب کافی ندارید.
پرخوابی یعنی خواب بیش از حد. افرادی که از پرخوابی رنج می‌برند بعد از خوابیدن نیز احساس خواب آلودگی می‌کنند. بهترین راه برای درمان پرخوابی مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های پزشکی است. به طور کلی خوابیدن بیش از حد خوب نیست. خوابیدن بیش از حد منجر به افسردگی و تنبلی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. پرخوابی همچنین ممکن است منجر به چاقی و بروز مشکلاتی مانند سر درد شود.
خوابیدن کافی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا، در غیر این صورت با مشکلات فراوانی مواجه خواهید شد. پس، اگر از هر گونه مشکل در این باره رنج می‌برید، باید آن‌ها را ریشه‌ یابی و حل کنید تا زندگی راحتی داشته باشید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید