فوتبال زندگی(3)

فوتبال زندگی(3)

نویسنده : محمد فاتحی

نکته سی ام: انواع بازیکنان

برای بازیکنان یک تیم در مسابقه فوتبال می توان پنج حالت در نظر گرفت:
الف. بازیکنانی که تمام زمان بازی در زمین مسابقه هستند.
ب. بازیکنانی که تمام زمان بازی در نیمکت ذخیره هستند.
ج. بازیکنانی که مقداری از زمان بازی را در زمین و بقیه را در نیمکت ذخیره قرار می گیرند.
د. بازیکنانی که مقداری از زمان را در نیمکت ذخیره و بقیه را در زمین می آیند.
ه. بازیکنانی که مقداری از زمان بازی را در نیمکت ذخیره سپس مقداری از زمان را در بازی و آنگاه باز به نیمکت ذخیره بر می گردند.
– توجه: بازیکنانی که به هر دلیلی از بازی اخراج می شوند جزء حالت «ج» محسوب شده اند برای انسان نمازگزار در یک نماز جماعت نیز همین پنج حالت متصور است.
الف. افرادی که از اول جماعت تا آخر همراه امام جماعت و سایر مأمومین هستند.
ب. افرادی که همانند بازیکنان ذخیره روی نیمکت پارکها یا مغازه ها یا… می نشیند و در نماز جماعت شرکت نمی کنند.
ج. افرادی که آغاز نماز را با جماعت هستند اما به دلایلی ضرورتی پیش می آید که بقیه نماز را فرادی به اتمام می رسانند.
د. افرادی که در رکعت اول و دوم به نماز نمی رسند اما در ادامه نماز به جماعت متصل می شوند.
ه. افرادی که دیر به جماعت می رسند مقداری با جماعت هستند اما به دلایل و ضرورتی که پیش می آید از جماعت جدا می شوند.

نکته سی و یکم: چهره های خندان و گریان

بینندگان بازیهای فوتبال مکرر مشاهده نموده اند که در پایان بازیها به ویژه بازیهای فینال چهره های بازیکنان دو تیم بسیار متفاوت از یکدیگر است تیم برنده با چهره هایی شاد و خندان با حرکاتی حاکی از موفقیت و پیروزی اما تیم بازنده با چهره هایی عبوس و گرفته و گاهی با چشمانی گریان و اشکبار، مشاهده می شوند گاهی هم برخی از بازیکنان تیم مغلوب روی زمین می نشیند و با حسرت دروازه ها را می نگرند و برای فرصتهای از دست رفته افسوس می خورند اما دیگر پشیمانی سودی ندارد. عزیزان خواننده این دو حالت برای تمام انسانها در پایان این جهان فانی و آغاز آن جهان باقی پدید می آید در قرآن کریم می خوانیم:
«یَومَ تَبیَضُّ وَجُوهٌ وَ تَسوَدُّ وُجُوهٌ» روزی که چهره هایی شاد نورانی و سفید و روشن و چهره هایی گرفته سیاه و غمگین مشاهده می شود.(آل عمران:106)
چهره های شاد صدا می زنند ای اهل محشر بیایید و دوباره فیلم اعمال ما را ببینید نامه اعمال ما را بخوانید که ما از فرصتها و موقعیتهای عمر خود خوب استفاده نمودیم.
چهره های سیاه غمگین در حسرت عمر تباه نموده و فرصتهای از دست رفته می گویند ای کاش از نتیجه بازی دنیا با خبر نمی شدیم ای کاش دوباره فرصت دنیا تکرار می شد و ای کاش… .
اما دیگر وقت تمام شده و داور هستی به وسیله اسرافیل در صور که همان سوت پایان دنیا است دمیده است.

نکته سی و دوم: سوت آغاز و پایان

همه می دانیم که بازی فوتبال با یک سوت آغاز و با سوتی دیگر پایان می پذیرد به طور طبیعی همان داوری که سوت آغاز را زده سوت پایان را می زند.
بازی و نقش آفرینی مخلوقات در هستی هم با اراده الهی آغاز و پایان می یابد در قرآن کریم آمده است.
هُوَ الَّذی یبدَأ الخَلقَ ثُمَّ یُعیدُهُ (روم: 27)
اوست خدایی که خلقت را آغاز و هم اوست که پایان می بخشد.
البته پایانی دراین جهان و آغازی در جهان آخرت.

نکته سی و سوم: فریب دروازبان

یکی از شیوه ها و تاکتیکهای بازیکنان خط حمله به ویژه در زمانی که در موقعیت زدن ضربه پنالتی قرار می گیرند توانایی فریب دادن دروازبان حریف می باشد. به طور مثال بازیکنی که برای زدن پنالتی پشت توپ قرار گرفته است به شیوه ای به طرف توپ می رود که دروازبان فکر نماید سمت چپ دروازه را نشانه گرفته اما بازیکن توپ را از سمت راست وارد دروازه حریف می نماید.
ای عزیز در زندگانی بشر هم شیطانهایی هستند که فریبکارند خود را امین نشان می دهند اما خیانتکار از آب در می آیند خود را دوست نشان می دهند اما دشمن هستند و… شیطان بزرگ جنی یعنی ابلیس هم بیشتر ضربه ها را به انسان از راه فریب و نیرنگ می زند این موجود نیرنگ باز پلید جد ما حضرت آدم (ع)را با حیله و نیرنگ از بهشت بیرون نمود. شیطان تا وقتی که خداوند به او مهلت داده سعی می نماید با حیله و نیرنگ نگذارد فرزندان آدم به سعادت ابدی و بهشت برین نایل شوند.

نکته سی و چهارم: غفلت دروازبان

بارها و بارها در جریان بازیهای مختلف فوتبال دروازبانان تذکرات مربیان را به فراموشی سپرده و از جریان بازی غفلت نموده اند.
به طور معمول دروازبانها با چشمانی باز بازی را زیر نظر دارند و مراقب حرکات بازیکنان حریف می باشند اما گاهی صحنه ای از بازی یا شعارهای تماشاگران دروازبان را به خود مشغول می دارد و برای لحظاتی از بازی غافل می شوند آری زمانی از این غفلت بیرون می آیند که توپ به تور دروازه آنان دوخته شده است.
ای عزیز یکی از راه های تسلط شیطانها بر انسان به غفلت انداختن انسان است این غفلتهای ماست که فرصتهای استفاده را به شیطان می دهد و گل گناه را وارد دروازه نامه اعمال ما می نماید وقتی انسانی از سرمایه های اصلی خود یعنی عمر و جوانی و ولایت، قرآن و مرگ و… غافل شد ضربه های هولناکی می خورد قرآن کریم می فرماید:
اقتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُم وَ هُم فِی غَفلَه معرضونَ. (انبیاء: 1)
قیامت با زمان حسابرسی مردم آرام آرام می رسد اما متأسفانه آنان در غفلت و سرپیچی به سر می برند.

نکته سی و پنجم: بازیکنان ذخیره

هر تیمی دو نوع بازیکن دارد بازیکنان اصلی و ذخیره و می دانیم که بازیکنان ذخیره هر تیمی آماده هستند که در صورت نیاز و تأیید مربی و اجازه داور جایگزین بازیکنان اصلی شوند تا خللی در بازی ایجاد نشود.
در دستورات اسلام عزیز نیز دو نوع عبادت وجود دارد. عبادات اصلی یا واجب که چون بازیکنان اصلی و ثابت هستند و عبادات فرعی یا مستحب که به نوعی جبران کمبود عبادات واجب را می نمایند.
در روایات آمده است که نمازهای مستحبی را بخوانید تا چنانچه کسری و کمبودی در نمازهای واجب شما باشد جبران شود. یا مستحب است ماه خدا ماه رجب را روزه بگیرید و اگر شخصی عذری دارد یا توانایی روزه را ندارد می تواند برای جبران هر روز روزه ماه رجب صد مرتبه به تکرار ذکری که به آن اشاره می شود مبادرت نماید تا به پاداش روزه آن روز برسد.
سُبحانَ اللهِ الجلیلِ من لا یَنبَغِی التَّسبیحَ اِلاّ لَهُ سُبحانَ الاَعَزُّ الاَکرَمُ سُبحانَ مَن لَبِسَ العزّ وَ هُوَ لَهُ اَهل. (1)

نکته سی و ششم: بازیکن جوان

یکی از عوامل کارآمدی و درخشش یک بازیکن عامل جوانی اوست. بارها در بازیهای مختلف بازیکنان پر تجربه را دیده ایم که به علت پیری، دیگر آن تحرک لازم جوانی را ندارند و نمی توانند از تجربه و تاکتیک بالای خود استفاده نمایند.
در بازی بزرگی که ما انسانها در فرصت عمر به آن مشغول هستیم عامل جوانی عامل بسیار مهم و کارساز و تعیین کننده می باشد در فرهنگ غنی اسلام به جوان و قدرت جوانی اهمیت فراوانی داده شده است. از اولین سؤالات در روز محاسبه، روز قیامت سؤال از فرصت جوانی است که انسان دوران جوانی خود را در چه مسیر و راهی مصرف نموده است. «عَن شبابِهِ فی ما اَفناهُ»
برای تشویق جوانان به عبادت و روایات اسلام آمده است که پاداش عباداتی را که یک جوان در جوانی انجام می دهد در دوران پیری، که به خاطر ضعف بدنی نمی تواند انجام دهد برای او محفوظ است.

نکته سی و هفتم: تیر دروازه

بارها مشاهده نموده ایم که در مسابقات فوتبال تیرهای دروازه ناجی دروازه بوده اند و از ورود توپ به دروازه ها جلوگیری نموده اند. این آهنها می خواهند به زبان بی زبانی بگویند ما هم چون شما انسانها در بازی نقشی داریم.
باید بدانیم که تمام هستی دارای نقش و شعور و فهم می باشد و به ایفای نقش خود در هستی مشغولند از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) شنیده شده است که در واقعه طبس که نظامیان آمریکایی جنایتکار با طوفان شن نابود شدند فرمودند: شنها در طبس مأموریت داشته. آری به قول مولانا:
باد و خاک و آب و آتش بنده اند
با من و تو مرده با حق زنده اند
آری این آب بود که مخالفان نوح پیامبر و موسی پیامبر (علیهم السلام) را به امر الهی غرق نمود و این باد بود که قوم سرکش عاد را نابود نمود.

نکته سی و هشتم: تشویق تماشاگران

یکی از عوامل مهم موفقیت تیم روحیه تیم می باشد و از عوامل تقویت روحیه یک تیم تشویق طرفداران تیم و تماشاگران مسابقه می باشد.
روحیه آرام و امیدوار و شاد بازیکنان است که قدرت عمل و تفکر آنان را فزونی می بخشد و گاهی تشویق تماشاگران آنچنان بازیکنی را به وجد می آورند که این بازیکن توپ را وارد دروازه حریف می نماید آری تشویق در انسان مؤثر است، تشویق انگیزه و انرژی انسان را افزایش می هد، تشویق یکی از اصول حیاتی موفقیت و آرامش و نیل به اهداف می باشد.
بر مدیران و مربیان و پدران و مادران و همسران است که از این اصل غافل نباشید. البته می دانیم که تشویق باید مناسب و به اندازه باشد تشویق کمتر از استحقاق بخل و حسادت است و تشویق بیشتر از اندازه تملق است و چاپلوسی که هر دو از آفات تشویق می باشند.

نکته سی و نهم: نقاط قوت و ضعف حریف

مربیان با تجربه برای غلبه بر حریف و تیم مقابل می کوشند تا نقاط ضعف و قوت تیم مقابل را بدست آورند بارها فیلم بازیها را می بیند یا اگر میسر باشد عازم ورزشگاه می شوند و به دیار بازی آنها می روند.
مربیان با تجربه تر نه تنها به دنبال نقاط ضعف و قوت تیم حریف هستند بلکه می کوشند تا نقاط قوت و ضعف تک تک بازیکنان و عوامل تیم را بدست آورند و از آنها پلی برای پیروزی تیم خود بسازند.
داستان مقابله انسان و شیطان هم اینگونه است انسانهای با تجربه می کوشند نقاط ضعف شیطان را بدست آورند چون می دانند شیطان اکثر نقاط قوت و ضعف انسانها را می داند و از آنها برای فریب انسانها استفاده می کند.
نقطه ضعف شیطان آن مطلبی است که او را به فغان و ناله درآورد. می گویند هنگام بعثت خاتم پیامبران حضرت محمد رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) شیطان ناله و فغان داشت چون می دانست این پیامبر همه جهانیان را به عبادت و سجده پروردگار عالمیان فرا می خوانند.
آری یکی از نقاط ضعف شیطان این است که انسان پروردگار خود را سجده نماید چنین سجده ها موجب خشم و عصبانیت اوست به همین خاطر می کوشد سجده و کرنش و تواضع انسانها برای خدا نباشد بلکه برای امور پوچ دیگر چون سجده برای مقام، برای قدرت، برای شهوت و… باشد.

نکته چهلم: ضعف تیم مقابل و دریافت گل از حریف

در بررسی عوامل گل خوردن یک تیم گاهی مشاهده شده که عامل آن قدرت و تاکتیک تیم مقابل نبوده بلکه ضعف تیم شکست خورده بوده است. ضعف بازیکنان و ضعف مربی فرصت را به تیم مقابل برای گلزنی داده است.
بسیاری از موفقیتهای شیطان در فریب دادن انسانها به خاطر قدرت شیطان نیست بلکه به خاطر ضعف بیش از حد انسانهاست.
در قرآن کریم می خوانیم که در روز رستاخیز شیطان رجیم خطاب به انسانهایی که فریب او را خورده اند و گمراه شده اند و اکنون به سرزنش شیطان می پردازند می گوید شما ای انسانهای گمراه مرا سرزنش ننمایید بلکه خود را سرزنش نمایید من فقط همین مقدار قدرت داشتم که شما را صدا بزنم و دعوت به کار شر نمایم اما این ضعف شما (ضعف اعتقادی و ایمانی خود شما) بود که با یک صدا به دنبال من راه افتادید و مرتکب گناه شدید اکنون نه من می توانم به فریاد شما برسم و نه شما توانایی کمک نمودن به من را دارید. (2)

نکته چهل و یکم: برخوردهای فیزیکی و نزاع با یکدیگر عامل شکست تیم

یکی از صحنه های بد در فوتبال درگیری بازیکنان دو تیم با یکدیگراست وبدتر از آن درگیری و نزاع بازیکنان یک تیم با یکدیگر است این اختلافات است که راه شکست تیم را هموار می سازد.
اسلام به پیروان خود دستور داده با یکدیگر مهربان باشید نزاع و درگیری را کنار بگذارید که در غیر این صورت به سستی و شکست و کم شدن ابهت شما می انجامد.
وَ لا تَنَازَعُوا فَتَفشَلُوا وَ تَذهَبَ ریحُکُم. (انفال: 46)

نکته چهل و دوم: همه امیدها و چشمها به سمت دروازبان تیم

بازی حساس و سرنوشت ساز در وقت اصلی و اضافی با نتیجه مساوی پایان یافته است اکنون نوبت ضربات پنالتی است… این آخرین ضربه پنالتی است که اگر دروازبان مانع ورود توپ به دروازه شود، تیم پیروز می شود. نفسها در سینه ها حبس شده چشمها و دوربینها به دستها و حرکات دروازبان خیره شده است. دیگر تمام بازیکنان تلاش خود را کرده اند هیچ کاری از هیچ شخصی نمی آید فقط این دروازبان است که در میدان مانده و با تصمیم و حرکت صحیح خویش می تواند پیروزی را به ارمغان آورد.
به صحنه بازی بزرگ برگردیم در اسلام هم لحظاتی بسیار سرنوشت ساز هست و می باشد که فقط شخص امام و رهبر باید تصمیم درست را بگیرد و اسلام و مسلمانان را به موفقیت و پیروزی برساند به نمونه هایی از این لحظات اشاره می نمایم.
الف. استعمار پلید انگلستان امتیاز انحصار خرید و فروش تنباکوی ایران را به دست آورد امتیازی که با آن می توانست فقر و بدبختی و نفوذ شیطانی خود را در ایران گسترش دهد لحظات حساسی برای کشور مسلمان ایران است، اینجاست که امام و رهبر آن عصر آیه الله مجاهد میرزای شیرازی تصمیم درست را می گیرد و با نیم سطر فتوا تمام سطوت استعمار را در هم می شکند و پیروزی را برای مسلمانان به ارمغان می آورد.
الیوم استعمال تنباکو بایّ نحو کان حرام.
اکنون استفاده از دخانیات به هر شکل و از هر راه حرام است.
ب. حکومت نظامی نظام ستم شاهی اعلام شده هیچ شخصی حق بیرون آمدن از خانه را ندارد. در پشت پرده اعلام حکومت نظامی حاکمان می کوشند با استفاده از خلوت شدن خیابانها به دستگیری انقلابیون و امام انقلاب اقدام نمایند. لحظات حساسی است که تصمیم به موقع امام انقلاب حضرت امام خمینی (قدس سره) مبنی بر باطل بودن حکومت نظامی و واجب بودن حضور در خیابانها نقشه دشمن را نقش بر آب می نماید و پیروزی را برای اسلام و مسلمانان به ارمغان می آورد.
ج. جنگ خلیج فارس است بیشتر مسئولین نمی دانند چه موضعی داشته باشند حتی برخی تأکید بر کمک به صدام و مبارزه با امریکا دارند و جو عمومی را برای این مسئله آماده می نمایند اینجاست که رهبر معظم حکیم و فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای تصمیم شایسته را می گیرند و کشور را از افتادن به دام توطئه امریکا رها می سازند.

نکته چهل و سوم: بازوبند کاپیتانی

مربیان برای ادره بازی در زمین می کوشند بازوبند کاپیتانی را به یکی از بهترین و با تجربه ترین بازیکنان بدهند تا بتواند تیم را به سوی پیروزی رهبری نماید اگر بازو بند کاپیتانی را به یک بازیکن کم تجربه بدهند همه به او اعتراض می نمایند.
ما هم سعی نماییم در انتخابات مختلف چه انتخابات شخصی چه ملی بازوبند مسئولیتها را به افرادی که شایستگی و توان و تجربه آن مسئولیت را بیشتر از دیگران دارند بدهیم. خداوند در قرآن کریم به ما دستور می دهد که مسئولیتها را که امانتها می باشند به اهل آنها و امانتداران آن مسئولیتها بسپارم.
إنَّ اللهَ یَأمُرُکُم أن تودُّوا الأماناتِ إلی أهلِها. ( نساء: 58)

نکته چهل و چهارم: تمرینات و کسب آمادگی

می دانیم که یکی از برنامه های تیمها برای حضور در مسابقات، انجام تمرینات مختلف قبل ازمسابقات حتی برگزاری مسابقات دوستانه می باشد.
تیمها در تمرینها پی به نقاط قوت و ضعف خود می برند و می کوشند از نقاط ضعف بکاهند و بر نقاط قوت خود بیفزایند تیمها به خوبی می دانند که در روز مسابقه دیگر فرصت تمرین و کسب آمادگی نیست.
ما انسانها هم باید خوب بدانیم که در فرصت عمر دنیایی زمان کسب آمادگی برای روز حساب و قیامت می باشد چرا که در آن روز دیگر فرصت کسب هیچ گونه آمادگی وجود ندارد.
رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
اَلیَومُ عَمَلٌ بِلاحِساب وَغَداً حِسابٌ بِلاعَمَل.
امروز در فرصت دنیا زمان کسب آمادگی و ذخیره سازی اعمال صالح است چرا که فردا (قیامت) هنگام حساب و رسیدگی است و دیگر فرصت کسب آمادگی و عمل صالح نیست.
در حدیث دیگری حضرت علی (ع)می فرماید:
الا و اَنِ الیومَ المضمارٌ وَ غَداً السِباق و السَّبقَهُ الجَنّه.(3)
امروز روز تمرین است و فردا روز مسابقه، مسابقه ای که به برنده آن بهشت جایزه می دهند و بازنده آن را به جهنم می برند.

نکته چهل و پنجم: دروازبان

هر تیمی که دارای دروازبانانی قوی و هوشمند باشد سایر بازیکنان بهتر می توانند از دروازه خود دور شده به دروازه حریف هجوم آورند. در مقابل بازیکنانی که می دانند دروازبان آنان ضعیف است به ناچار مقداری از وقت و انرژی خود را صرف دفاع از دروازه خود می نمایند در نتیجه فرصت کمتری برای هجوم به دروازه حریف می یابند.
مسئولان مختلف یک کشور همچون دروازبانان تیمها هستند مسئولانی که مردم به توانایی و ایمان و تخصص آنان اطمینان دارند می دانند چنین مسئولانی در مقابل تهدید و تطمیع و سایر آفتها مقاوم هستند در این حالت مردم با آرامش بیشتر و بهتری به زندگی می پردازند و با قدرت و انرژی بیشتری در سازندگی کشورشان شرکت می کنند و با مقاومت بیشتری در مقابل دشمنان ایستادگی می نمایند.
منبع :فاتحی محمد / فوتبال زندگی / انتشارات زمزم هدایت /چاپ اول : 1386

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید