حضرت مسیح ، حواریون و شعائر مسیحی

حضرت مسیح ، حواریون و شعائر مسیحی

کلمه خدا
حضرت عیسی(ع) «کلمه خدا»بود. در چند آیه از قرآن، از عیسی(ع) به «کلمه» تعبیر شده است که به مخلوق بودن او اشاره دارد. همان گونه که کلمه ها آفریده ما هستند، موجودات جهان آفرینش نیز آفریده خدا هستند.کلمه،اسرار درون ما را بیان می کند و نشانه ای از ویژگی های ماست .آفریده های این جهان نیز روشنگر ویژگی های جمال وجلال خداوند هستند.از این رو ، درچند مورد از آیه های قرآن، به طور کلی به همه آفریده ها «کلمه» گفته شده است.
البته این کلمه ها با هم تفاوت دارند؛ برخی بسیار پیچیده و برخی دیگر ساده وکوچک هستند.حضرت عیسی(ع) افزون از مقام رسالت ، از نظر آفرینش برجستگی ویژه ای داشت وآن این بود که بی واسطه پدرآفریده شد (1).

حواریون
«حوّار»، درلغت به معنای «سفیدی خالص»است و دلیل نام گذاری یاران حضرت عیسی(ع) به حواریون، آن بود که شغل آنها رخت شویی بوده است. نقل است حواریون روزی به حضرت مسیح گفتند: کیست که از ما بهتر باشد؟ هروقت نان بخواهیم، ما را سیر می کنی، هر وقت آب بخواهیم، سیراب می شویم. و نعمت ایمان ومعرفت به تو نیز به ما عطا شده است. عیسی (ع) فرمود:«برتراز شما آن کسی است که از دست رنج خود نان می خورد و از کسب خود روزی می گیرد.»آنها وقتی این سخن را شنیدند، به شست و شوی لباس های مردم پرداختند واز دست مزد آن برای زندگی استفاده کردند(2).

انجیل
«انجیل»، درلغت به معنای «بشارت خیر ومژده »است و در اصطلاح ،نام کتاب ها و رساله هایی است که پس از حضرت مسیح(ع) به دست حواریون وشاگردان آنها جمع آوری شد و شامل گفتارها، معجزه ها و آموزه های حضرت مسیح و برخی احکام آن زمان است.براساس آیه ای درسوره مائده ، انجیلی که خدا به عیسی (ع)فرستاده، مایه هدایت و نور و نیز تصدیق تورات و راهنمای مؤمنان بود.همچنین ، به استناد آیه هایی در سوره های اعراف وصف، نام پیامبر اکرم(ص) درانجیل نوشته شده بوده وحضرت عیسی(ع) مردم را به آمدن پیامبری پس ازخود به نام احمد مژده داده است. (3).
-بیش از شصت انجیل موجود است و از میان آنها فقط چهار انجیل مورد قبول کلیساست .این چهار انجیل عبارتست از : انجیل متی، انجیل مرقس، انجیل لوقا ،انجیل یوحنا.
-مارسیون،مؤلف نخستین انجیل وناشر افکار پولس، نخستین کسی است که کلمه مسیحیت را به کار برد.

شعائر هفت گانه مسیحی
1.نام گذاری وتعمید: مخصوص کودکانی با والدین مسیحی است .کشیش از خدا حمایت کودک را می خواهد و مراسم مخصوصی انجام می دهد.
2. تثبیت وتأکید : برای کسانی است که درکودکی تعمید یافته اند وچون به سن بلوغ می رسند، مایلند به طور رسمی عضو کلیسا شوند.
3. تقدیس نان وشراب:پروتستان ها آن را «عشاءربانی» می گویند.این مراسم به یاد بود نجات بنی اسرائیل از مصر؛ یعنی «عید فصح» است که قربانی می کردند.در این مراسم ،بشقاب های حاوی تکه نان وپیاله آب انگور را در سفره قرار می دهند.
کشیش ، به نوبت دعای مقدس می خواند وآن را میان حاضران پخش می کند.
4.استغفار وپشیمانی از گناه: مسیحی درآخرین روز زندگی، در حضور کشیش از گناهان خویش توبه می کند تا نجات یابد.
5-ازدواج؛
6. درجه گیری روحانی؛
7. تدهین وروغن مالی. (21).
-شاید براتون جالب باشه بدونین بابانوئل از کجا اومده؟! عده زیادی بر این باورن که «سنت نیکلاس » ، اولین بابانوئله. او در جنوب غربی ترکیه متولد شد ودر سال 1477م.، لقب پدر کشور وحامی لورن روبه خودش اختصاص داد.سنت نیکلاس، سوار براسب خود، از بالای بام های خونه ها می گذشت و از راه دودکش ،آب نبات وشیرینی درون کفش های کودکان می ریخت. معروفه که معاون او «پیتر سیاه »از لوله دودکش پایین می رفت و هدایایی روکه برای بچه ها آورده بودن، داخل خونه ها قرارمی داد.
مهاجران هلندی که به امریکای شمالی کوچ کردن، برای نخستین بار، این سنت رو با خودشون به اون کشور بردن ونام او به «سانتا کلوز»تغییر پیدا کرد. از این زمان بود که افسانه یک پری پیر و شوخ، سوار بر سورتمه ای که با گوزن کشیده می شه و با کیسه ای بزرگ برای بچه ها هدیه می بره ، دهان به دهان نقل شد.
-جالبه بدونین آب نبات های عصایی که در کشورهای زیادی تولید می شه، از حدود سال 1900م. بود که با خطوط قرمز تزئین شد و سرشون مثل عصا خمیده شد. در اواخر قرن نوزدهم ، یک آب نبات ساز اهل ایندیانا به فکر تولید آب نباتی افتاد که نشونه های کریسمس رو داشته باشه. ولی آب نبات های دراز وسفید رو به شکل عصا درآورد و چند نشونه ازعشق و ایثار مسیح مقدس رو در اون ترکیب کرد. رنگ سفید آب نبات عصایی، به مفهوم پاکی وبی گناهی مسیح، سه خط باریک سرخ، نمادی از رنج های مسیح و خط سرخ ضخیم ، نشانه خون مسیح بود.
جالب اینکه، وقتی سر آب نبات خمیده باشه، شبیه عصای شبانان می شه و اشاره ای به این امر داره که حضرت مسیح، چوپان و راهنمای انسان بوده است. راستی همین عصا درحالت وارونه، به شکل حرف«J» که آغاز نام« Jesus» – مسیح- در می آد.
-درخت کاج از نشونه های معروف کریسمسه. جایی می خوندم، دویست سال قبل از میلاد مسیح ، کاهنان برای جشن گرفتن از گیاه داروش Mistleoteاستفاده می کردن. اونا این گیاه همیشه سبز رو که به شکل هم زیست، روی درختای دیگه زندگی می کنه جمع و از اون برای تزئین خونه ها استفاده می کردن. اهالی اسکاندیناوی،«گیاه داروش»رو نشونه صلح وهماهنگی می دونن. کلیسا نخست استفاده از داروش رو به سبب ریشه داشتن در رسوم غیر دینی، تحریم کرد و در عوض استفاده ازشاخه ها ی کاج(holly) روپیشنهاد کرد.
شروع استفاده از درخت کاج، به آلمان قرن 16 برمی گرده .آلمانی ها درختان کاج رو داخل و خارج خونه با گل سرخ وسیب وکاغذ رنگی تزئین می کردن. مارتین لوتر، اصلاح طلب پروتستان ، نخستین کسی بود که درخت کاج روبا شمع های زیادی روشن کرد. او شبی تاریک تحت تأثیر زیبایی ستاره هایی که از میان شاخه های یه کاج کوچیک می درخشیدن قرارگرفت و برای ایجاد این حالت بر روی درخت توی خونه، شمع هایی روبه شاخه های کاج آویخت.(5)

پی نوشت :

1-همان.
2-نک: سایت حوزه.www.hawzeh.net
3-همان.
4-نک:مهرداد ایزد پناه، آشنایی با دین مسیح.
5-نک:http:www.tebyan-zn.ir
منبع:اشارات شماره128

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید