آیا دیدن عکس‎های ناجور در اینترنت اشکال دارد؟

آیا دیدن عکس‎های ناجور در اینترنت اشکال دارد؟

آیا دیدن عکس‎های ناجور در اینترنت اشکال دارد؟

پاسخ دقیق به پرسش فوق مستلزم روشن ساختن منظورتان از عکس‎های ناجور است؛ ولی به طور کلی می‎توان گفت نگاه کردن به عکس بدون حجاب زن نامحرم در صورتی که« قصد لذت» نبوده و موجب مفسده در بیننده نشود و نیز بیننده صاحب عکس را نشناسد اشکال ندارد. پس اگر آن عکس را به قصد لذت مشاهده کرده و یا مفسده‎ای اخلاقی برای او در پی داشته باشد و یا صاحب عکس را بشناسد، دیدن آن جایز نیست.
و اگر منظور از عکس‎های ناجور عکس‎های مبتذل و سکسی باشد به دلیل آن‎که دیدن چنین عکس‎هایی نوعاً مفسده‎انگیز است، جایز نخواهد بود. این حکم فقهی مسئله بود.

آثار اخلاقی
1. اعتیاد
امّا از نظر اخلاقی باید توجّه داشته باشید که دیدن این‎گونه عکس‎ها کم‎کم انسان را به نوعی اعتیاد می‎کشاند به گونه‎ای که اگر فرد روزی به سراغ اینترنت و عکس‎های مبتذل آن نرود احساس کمبودی در زندگی خود کرده و حالت کسالت به او دست می‎دهد.
2. مشغول شدن ذهن
تماشای این‎گونه صحنه‎های مبتذل باعث می‎شود که تمامی فضای ذهن و فکر انسان در اشغال آنها در آید و همیشه و همه جا به طور ناخودآگاه این‎گونه صحنه‎ها را پیش روی خود مجسم نماید. فردی که خود را به دیدن این‎گونه تصاویر عادت داده به کار و فعالیت سازنده اقتصادی بی‎رغبت می‎شود و هرگاه بخواهد فکر خود را به مسئله‎ای مهم و حساس‎ متمرکز کند، آن صحنه توان تمرکز را از او سلب می‎کند. چنین فردی در برخورد با انسان‎ها به جای آن‎که انسانیت آنان را مورد توجّه قرار دهد، به جنسیت آنان، آن هم به گونه‎ای که در تصاویر دیده است توجّه می‎کند. این روند علاوه بر آن‎که آرامش فرد را سلب می‎کند، او را از پیشرفت و تعالی باز می‎دارد.
3. بلوغ زودرس
بلوغ زودرس از دیگر پیامدهای مشاهده چنین تصاویری به شمار می‎رود. طبیعتاً اگر نوجوان یا جوانی که به دیدن این صحنه‎ها می‎پردازد، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، سعی خواهد کرد که از راه‎های دیگر عطش کاذب خود را فرو نشاند. اینجاست که مشکلات اخلاقی دیگری از قبیل روابط ناصحیح با جنس مخالف و موافق، خودارضایی و سایر معضلات بروز می‎کند.
برای پیشگیری از عوارض نامطلوب فراوانی که مشاهده صحنه‎های مبتذل در پی دارد، بهتر است از ابتدا به سراغ آنها نرویم و ذهن و جان خود را اسیر هواهای نفسانی سازندگان این‎گونه برنامه‎ها نسازیم. چرا که اگر از اول، چنین صحنه‎هایی را نبینیم به آنها عادت هم نمی‎کنیم ولی اگر گفتیم یک بار مانعی ندارد، بار دوم را هم به گونه‎ای دیگر توجیه می‎کنیم و سرانجام در مسیری می‎افتیم که دیگر راه برگشت برای آن تصور نمی‎شود. پس بهتر است با استفاده از خنجری از جنس تقوی، چشم خود را از آلودگی‎ها پاک کرده و در نتیجه دل را از اسارت آزاد کنیم.
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
هر آنچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نبشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد[1] حس جنسی انسان، معمولاً با تهییج و تحریک بر می خیزد و در پی خواهش خود می افتد بر عکس حس گرسنگی و تشنگی که چه ما آنها را تهیج بکنیم و چه نکنیم گرسنه و تشنه می شویم و باید در رفع آنها بکوشیم؛ بنابراین تا راه ارضای شرعی و معقولانه غریزه جنسی فراهم نشده است سعی شود از تحریک آن خود داری گردد.

پی نوشت:
[1]. بابا طاهر عریان.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید