چادر یعنی چه و چرا زنها باید چادر سرکنند؟ و آیا حجاب اسلامی با چادر مشکی کامل می‎شود و کسی که مانتو می‎پوشد پوشش اسلامی ندارد؟

چادر یعنی چه و چرا زنها باید چادر سرکنند؟ و آیا حجاب اسلامی با چادر مشکی کامل می‎شود و کسی که مانتو می‎پوشد پوشش اسلامی ندارد؟

حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است و عمل به این امرظاهری برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است. پوشش ظاهری افراد، به ویژه زنان را حجاب می‎گویند، که مانع از نگاه نامحرم به آنان می‎شود.

حدّ لازم در پوشش اسلامی
اگر بخواهیم از حجاب اسلامی سخن بگوئیم، بی‎تردید حجاب طبیعی و کامل همان است که در متون دینی اسلام مانند قرآن و حدیث ذکر شده است که بحث بسیار مفصل و دقیق دارد. از این رو، لازم است به صورت مختصر توضیح دهیم.
دستور حجاب در اسلام، در دو بخش عمده آمده است:
الف. پوشاندن بدن، به جز جاهایی که شرع مقدس اجازه داده است.
ب. پنهان داشتن زینت‎ها
بدن زن به طور طبیعی برای جنس مخالف جاذبه دارد و معمولاً موجب تحریک جنسی می‎شود. حال اگر علاوه بر زیبایی‎های  طبیعی، زن به آراستن خود بپردازد و اندام آراسته خود را در معرض دید دیگران قرار دهد. طبیعی است که از بسیاری سلب آرامش نموده و موجب تحریک جنسی و گاهی فساد در جامعه می‎شود. و در مواردی نیز موجب گسستن پیوند خانواده و سست شدن الفت بین زوج‎هامی‎گردد. مراعات درست پوشش اسلامی از امور ضروری در پیشگیری از این مفاسد است. بنابراین خانمی که ملتزم به ارزش‎های اسلامی است، هیچگاه با لباس‎های رنگارنگ و تنگ که برآمدگی‎های بدن را نشان می دهد و با تزئینات و آرایش‎های مهیّج از خانه بیرون نمی‎آید. قرآن کریم از تبرّج (خود آرایی به منظور خودنمایی) نهی نموده و آن را متعلّق به جامعه جاهلی دانسته است. نحوه پوشش، آرایش و حرکات زن تا حد زیادی نشانگر شخصیت، نحوه فکر، گرایش‎ها و الگوهای ارزشی اوست.[1] بنابراین پوشش اسلامی در واقع بدون آن که جسم انسان را به نمایش بگذارد، تجلی ارزش‎های روحی و روانی است. عفاف، شخصیت زن و متانت و وقار وی را نمودار می‎کند و زن با حجاب از طمع و آرزوهای پست دیگران در امان می‎باشد. قانون آفرینش است که هر چه موجود لطیف‎تر باشد محافظت از آن جدی‎تر است. موجود هرچه گران بهاتر باشد بیشتر آن را محافظت می کنند، درّ گرانبها را در گاوصندوق نگه می‎دارند، تا از دستبرد دیگران در امان بماند.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در بیان نقش پوشش کامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زن می‎فرماید: «فانّ شدّه الحجاب ابقی علیهنّ؛ همانا حجاب و پوشش کامل، زنان را سالم‎تر و پاک‎تر نگاه خواهد داشت.»[2]

نتیجه‎گیری
حاصل این که حجاب اسلامی با هر نوع پوششی که موجب تحریک و تهییج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششی که بهتر حدود شرعی را حفظ می‎کند بهترو کامل است. بنابراین استفاده از چادر مشکی با فلسفه حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم که همان عدم تحریک و تهییج در مقابل نامحرم و ایجاد آرامش روانی در جامعه است، بیشتر و بهتر سازگار است.
از دیدگاه روانشناسی رنگ‎ها، این یک واقعیت مسلم است که رنگ مشکی رنگی صامت و غیر فعال است که باعث تحریک  و جلب توجه نمی‎شود.
بله، چادر مشکی از آن جهت که تمام بدن زن را می پوشاند و برجستگی ها و زیبائیهای زن را در خود پنهان می دارد و کمتر موجب جلب توجه نامحرمان می گردد؛ بهتر از مانتو می باشد. زیرا در مانتو حرکات جذاب زنانه، آشکارتر است و ممکن است بیشتر موجب تحریک نامحرمان گردد.
همچنین بعضی از مراجع تقلید چادر مشکلی را بهترین نوع حجاب دانسته ‎اند از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‎ای در این باره می‎فرمایند: «من می‎گویم چادر، هم بهترین نوع حجاب است و هم نشانه ملّی ماست که هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرّکی از زن ندارد. اگر واقعاً کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری به معنای تحرّک باشد، لباس رسمی زن می‎تواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است. البته می‎توان محجّبه بود و چادر هم نداشت. منتها همین جا هم باید آن مرز را پیدا کرد. عده‎ای از چادر فرار می‎کنند به خاطر این که هجوم تبلیغاتی غرب دامن گیرشان نشود. امّا از چادر فرار می‎کنند به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‎آورند چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‎دهد. تصور نکنید اگر ما فرضاً چادر را کنار گذاشتیم آن مقنعه کذایی را… درست کردیم، دست از سرما برمی‌دارند. نه،‌آنها به این چیزها قانع نیستند، بلکه می‎خواهند همان فرهنگ منحوس را در این جا مثل زمان شاه که زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل بشود.»[3]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، تهران، صدرا، 1379.
2. مهریزی، مهدی، آسیب شناسی حجاب، تهران، جوانه رشد، 1379.
3. حسینیان، روح الله، حریم عفاف، (حجاب، نگاه)، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1373.
4. پورسید آقایی، مسعود، حجاب میوه شناخت، قم، حضور، 1376.
5. طیبی، ناهید، حجاب و عفاف مروری دوباره، مجله پیام زن، شماره 95 ـ 96.

پی نوشت ها:
[1] . لازم است ذکر شود که استفاده از لباس‎های زیبا و تزیینات هیچ اشکالی ندارد. هر زنی می‎تواند در حضور شوهرش، زنان دیگر و مردان محرم و کودکان از این امور استفاده کند وبدون پوشش کامل حضور یابد، بنابراین مراعات حدود واجب پوشش فقط در مقابل مردان غیر محرم لازم می‎باشد.
[2] . نهج البلاغه، نامه 31.
[3] . برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‎ای، فرهنگ تهاجم فرهنگی، تهران، سازمان مدارک فرهنگ انقلاب اسلامی، چاپ اوّل، 1373، ص 261 ـ 262.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید