سوختگی و مسمومیت با آب رادیاتور

سوختگی و مسمومیت با آب رادیاتور

نویسنده:دکتر افشین امینی، متخصص طب اورژانس

در موارد سوختگی حاصل از آب رادیاتور اتومبیل، اکثر مراقبت‌های اولیه مشابه مراقبت‌های سوختگی‌های دیگر است. اولین اقدام، خارج کردن لباس از تن فرد حادثه‌دیده است زیرا باقی ماندن لباس بر تن فرد، خود باعث تشدید سوختگی خواهد شد.
قدم بعدی این است که روی موضع سوختگی با آب خنک شست‌وشو داده شود. در صورتی که پماد مخصوص سوختگی در دسترس نیست باید محل سوختگی با یک دستمال تمیز پارچه‌ای پوشانده شود. همچنین افراد باید به طور جدی از روش‌های خودسرانه مانند مالیدن خمیردندان به موضع سوختگی خودداری کنند.
اگر سوختگی فرد در ناحیه حلق و گلو به حدی باشد که سبب تورم گلو شود یا راه تنفسی فرد مسدود شود باید از خوراندن مایعات مختلف به مصدوم خودداری کنیم. در این حالت حرکت کردن نیز برای فرد مطلقا ممنوع است و مصدوم باید در حالت استراحت مطلق به بیمارستان منتقل شود.
اگر سوختگی ایجادشده در ناحیه چشم باشد می‌توان آب خنک را در موضع سوختگی به مدت 20 دقیقه جاری کرد ولی انتقال به بیمارستان و پیگیری چشم‌پزشکی در این موارد اولویت دارد و حتما باید هر چه سریع‌تر انجام شود. در حوادث سوختگی به وسیله آب رادیاتور اتومبیل، یکی از نکات بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مساله بلع یا عدم بلع آب رادیاتور است.
در مواردی مشاهده شده که علاوه بر سوختگی، مقداری از آب رادیاتور توسط فرد حادثه‌دیده بلع شده است. در صورتی که این عمل انجام شده باشد و آب رادیاتور نیز حاوی اتیلن گلیکول باقی‌مانده از ضدیخ رادیاتور باشد موارد شدیدی از مسمومیت رخ خواهد داد. شدت مسمومیت با این ماده به حدی شدید است که حتی در مواردی نیاز به دیالیز فرد حادثه‌دیده وجود دارد. اگر غلظت این محلول بالا باشد حتی بلع 5 تا 6 سی‌سی از آن نیز می‌تواند در فرد ایجاد مسمومیت شدید کند.
منبع:www.salamat.com

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. کیان
    1397-04-31 در 15:59 - پاسخ

    با سلام ممنون بابت مطالب خوب شما تشکر

دیدگاهتان را ثبت کنید