زینت نمازگزار

زینت نمازگزار

نویسنده: محمد غفارنیا

بعضی از طوایف مشرک عرب مانند ثقیف، بنی عامر و خزاعه طبق سنت خود درحالت برهنگی خانه خدا طواف می‌کردند؛ مردان در همه اوقات و زنان در شب ها. اینان طواف با حالت برهنگی و جامه کندن را نوعی عبادت محسوب می‌کردند و می‌پنداشتند روا نیست با لباسی که با آن به گناه پرداخته ایم به طواف خانه کعبه بپردازیم. خداوند این آیه را نازل فرمود:
(یَا بَنِی آَدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَارِی سَوْآَتِکُمْ وَرِیشاً وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آَیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ)
ای فرزندان آدم، لباسی برای شما فرو فرستادیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست و لباس پرهیزکاری بهتر است. این‌ها از آیات خداست؛ شاید متذکر نعمت‎‌های او شوند. (1)
خداوند دراین آیه آنان را از طواف خانه کعبه، با بدن برهنه باز داشته و می‌فرماید پوشاندن عورت و پرهیزکاری و انجام کار نیک بهتر از جامه کندن و برهنه طواف کردن است. (2)
قبیله بنی عامر علاوه بر طواف برهنه گرد خانه خدا، عادت بدتری هم داشتند. آنها وقتی به یکی از مساجد می‌رسیدند، جامه خود را می‌انداختند، برهنه شده و برهنه وارد مسجد می‌شدند. حتی اگر کسی با جامه طواف می‌کرد او را می‌زدند، تا جامه را بیرون آورد. خداوند این آیه را فرستاد:
(یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد… )
ای فرزندان آدم، زینت (لباس‎‌های نو و پاکیزه) خود را هنگام رفتن به مسجد و مصلی با خود داشته باشید. (3)
بدین ترتیب خداوند امر فرمود که زنان و مردان زینت خود را که همان لباس است در هر مسجدی پوشیده باشند. (4)

پی‌نوشت‌ها:

1-اعراف/26.
2-کشف الاسرار: ج3. ص583؛ المیزان: ج8. ص86 به اختصار.
3-اعراف/31.
4-روح الجنان: ج5. ص146.
منبع مقاله :
غفارنیا، محمد، (1387) 142 قصّه از قرآن: همراه با شأن نزول آیاتی از قرآن، قم: جامعه القرآن الکریم، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید