شرح دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره)

شرح دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره)

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ

مُحْکَمَهً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‏ بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین‏

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ؛ خدایا در برابر این روزه‌ای که می گیریم جزای خیر و مقبول قرار بده

این خیلی خوب است یعنی روزه مون انشاء الله روزه بوده است. گناه نکردیم و اعمال مستحب دعا در نیمه شب و .. را انجام دادیم و نورانی

عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ؛ آن طوری که مورد پسند خودت و پیامبرت باشد

یعنی از آن پاداش هایی به ما بده که قابل اعتنا و مهم باشد.

مُحْکَمَهً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ؛ و فروع آن را به واسطه آن اصول محکم گردان

مسائل دین بنا به تقسیمی دو دسته هستند:

الف- اصول دین:

اصول دین پنج بخش است که از این پنج مورد ، توحید و نبوت و معاد جزو اصول دین هستند و عدل و امامت از اصول مذهب اند.

ب- فروع دین:

فروع دین عبارتند از نماز، روزه، حج، زکوه، خمس، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، تولی و تبری که جمعا ده مورد است.

و این‌ که در این دعا می گوییم: اصول آن فرع، محکم باشد به معنی آن است که هنگامی که من به فروعی مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دینم هم اهل یقین باشم و باور داشته باشم که خدا دارم .
یکی از علماء می گفتند : به حضرت عباس قسم، که ما خدا داریم ؛ اگر این عبادت که از فروع می باشد به اصول وصل بود، ثمر می دهد.

مثال :

میوه اگر بر شاخه ای نشسته است که به ریشه راه دارد و به آن ارتباط پیدا کرده ؛ این میوه باقی می ماند و شیرین می گردد، اما اگر شاخه شکست و به ریشه و اصول آن درخت مرتبط نبود، آن میوه بعد از مدتی خشک می شود و از بین می رود؛ حال اگر نماز و روزه ما هم بر اساس باور و یقین باشد و بدانیم که خدایی هست ؛ این عمل برای ما خواهد ماند، اما اگر عبادت ما از روی شک باشد و پشتوانه آن نیز یقین بر خاسته از اصول دین نباشد، آن عمل از بین خواهد رفت.

اهل بازار درس بخوانند

در سابق اهل بازار مقید بودند از عالمی درس بگیرند و بعد در دکان را باز می کردند ؛ کتاب شرح باب حادی عشر در اصول و کتابی هم مربوط به مسائل احکام درس می گرفتند و با علم به حلال و حرام، کاسبی می کردند.

تاکید امیر المومنین به علم آموزی اهل بازار

بازاری باید مسائل دینش را یاد بگیرد و آشنا به حلال و حرام کاسبی باشد، لذا مولی علی (علیه السلام) می فرمودند: « الفقه ثم المتجر » اول مسائل شرعی خود را بیاموزید و بعد تجارت کنید . اگر مسائل شرعی را ندانید و تجارت کنید وارد ربا و گناه وارد می شوید.

لذا از خدا می خواهیم که روزه ای بگیرم که این فرع دینی به اصول متصل باشد. مثل شاخه درختی که میوه دارد اگر متصل به اصول باشد به ریشه درخت، این میوه اثر دارد و الا میوه خشک می شود.

بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین‏؛ خدایا به حق سید ما حضرت محمد‌ (ص) و خاندان پاک و طاهرش، و همه حمدها و ستایش ها برای توست.

این دعاها را در حق ما مستجاب کن


منبع: سایت حوزه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید