مواد غذایی که موجب بهبود فعالیت مغز می‌شوند

مواد غذایی که موجب بهبود فعالیت مغز می‌شوند

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

در این مقاله برخی از مواد غذایی خاص را پیدا خواهیم کرد که به بهترین شکل خود به عملکرد مغز کمک می‌کنند!
100 میلیارد سلول ماده خاکستری روزانه بیش از یک چهارم انرژی کل موجود زنده را مورد استفاده قرار می‌دهند. در مواقع استرس‌زا، خستگی ممکن است در وضعیتی خاص رخ داده و میزان تمرکز کاهش یابد. در نتیجه، مغز به شما اعلام می‌کند که بایستی تغذیه شوید. و خوب است که بدانید چه مواد غذایی بهترین مواد جهت رشد، توسعه و حفظ آن می‌باشند. با مصرف روزانه‌ی مواد غذایی انرژی‌زا، خصوصاً در طول دوره‌ی فعالیتهای شدید ذهنی مانند کار بر روی پروژه‌ای که نیاز به تمرکز زیادی دارد، باتری‌های ما در بالاترین سطح خود مجدداً شارژ شده و به راحتی می‌توان از شکست جلوگیری کرد.
یکی از این تغذیه کننده‌های مغز عسل بوده که مخلوط خوشمزه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و هورمون‌های زیستی را شامل می‌شود که می‌تواند تفکر و خلاقیت را تحریک ساخته و به تمرکز بهتر در شما کمک کرده و استرس را دور سازد. مصرف روزانه‌ی دو قاشق عسل پس از صبحانه می‌تواند در واقع شگفتی کند.
ماهی و غذاهای دریای نیز برای مغز بسیار مفید می‌باشند. این مواد غذایی حاوی اسید آمینه بوده که از طریق آن ارگانیسم می‌تواند هورمون‌هایی که مسئول بیدار شدن از خواب می‌باشند یعنی نوآدرنالین و دوپامین را سنتز نماید. به عبارت دیگر، گوشت ماهی می‌تواند رشد و توسعه‌ی مغز را تحریک کرده و بسیار توصیه می‌شود که غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون و ساردین را سه مرتبه در هفته مصرف نمایید.
روغن‌های عصاره‌ای کرفس و هورمونهای شبیه ساز انسولین بسیار می‌توانند به بهبود عملکرد مغز کمک کنند. این ترکیبات از ارگانیسم در برابر میگرن محافظت می‌کنند؛ آنها می‌توانند اضطراب را از بین برده و به فرد در تفکر منطقی کمک کند. توصیه‌ی فراوانی می‌شود که دو لیوان آب کرفس را در روز مصرف نمایید. و البته، کرفس همچنین می‌تواند ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی سالاد باشد.
سویا سرشار از ویتامین B1 و لسیتین بوده و به همین دلیل بسیار باارزش می‌باشد، به این دلیل که به سود ارتباط میان سلول‌های مغز عمل کرده و در نتیجه اطلاعات سریعتر مورد پردازش قرار می‌گیرند. خوب است که حداقل 100 گرم سویا به طور روزانه مصرف شده و یا دو لیوان شیر سویا در روز نوشیده شود.
موز نیز برای مغز بسیار مفید است. بنابراین، 100 گرم موز می‌تواند دست کم 7ر1 میلی‌گرم سروتونین را فراهم سازد که موجب بهبود توانایی تمرکز می‌شود. و البته، سروتونین هورمون معروف به شادی است. مصرف یک یا دو عدد موز رسیده در روز می‌تواند این کار را انجام دهد.
آووکادو، یکی دیگر از سبزیجات شگفت انگیزی است که دارای میزان بالای ویتامین B6، آهن و پتاسیم یعنی عناصری است که از پیشامدن ضعف اعصاب جلوگیری می‌کنند. بسیار توصیه می‌شود که حداقل نصف آووکادو در روز مصرف کنید.
دانه‌های کاکائو نیز می‌توانند برای فعالیت ذهنی و سلامت فرد شگفتی کنند. موضوع این است که پودر کاکائو هنگامی که با شکر مخلوط گردد دارای قدرت متعادل ساختن مجدد متابولیسم مغز را دارا می‌باشد. در نتیجه، نوشیدن دو تا سه فنجان کاکائو در روز بسیار مفید می‌باشد. اما اعتقاد بر این است که بجای آنکه شیرین باشد، بهتر است غلظت کاکائوی آن بیشتر باشد.
جوز هندی نیز حاوی روغن‌های ضروری است که می‌توانند به شما در برخورداری از خلق و خوی خوب، طراوت و شادابی کمک کرده و یا می‌توانند به حفظ این وضعیت‌های روحی مهم کمک نمایند. آنها همچنین قدرت تمرکز را افزایش می‌دهند. دوز مناسب روزانه 5-3 قطره جوز هندی بر روی یک حبه قند است. این کار می‌تواند به شما کمک کرده روحیه‌ی خود را بالا نگاه دارید. جوز هندی همچنین می‌تواند به عنوان ادویه در غذاهای شما مورد استفاده قرار گیرد.
فلفل سرشار از ویتامین C بوده و همچنین حاوی عناصری است که می‌توانند رگ‌های خونی در سطح مغز را بزرگ کنند. کپسایسین، جزء فعال آن، می‌تواند اندورفین آزاد سازد. اندورفین هورمونی است که به حفظ خوش‌ بینی کمک می‌کند. مصرف یک عدد فلفل قرمز در روز خلق و خوی بد را از فرد دور می‌سازند.
ریحان یکی دیگر از درمان‌های طبیعی بسیار عالی است. روغن‌های عصاره‌ای ریحان می‌توانند به رهایی از ترس کمک کنند؛ آنها می‌توانند تند خویی، خلق و خوی بد، و اضطراب را از بین برده و قدرت تمرکز را افزایش دهند. فرد می‌تواند حدود سه فنجان چای ریحان را در روز مصرف نماید.
سیر ماده‌ی غذایی بسیار باارزشی است به این دلیل که جریان خون در سطح مغز را تحریک می‌سازد. چنانچه حداقل نیم حبه سیر را در روز مصرف نمایید، درصد اکسیژن در سلول‌های مغز افزایش خواهد یافت.
انجیر حاوی آنزیم‌هایی است که مغز فرد را نیرومند و پرانرژی می‌سازد. با این وجود، این میوه را بایستی با احتیاط مصرف نمود، به ویژه به این دلیل که 100 گرم از آن حاوی دست کم 300 کالری‌ است.
آناناس نیز حاوی موادی است که برای مغز بسیار مفید می‌باشند. تریپتوفان، اسید آمینه‌ای که وارد ترکیب این میوه می‌شود، می‌تواند حالتی از آرامش را القاء کرده و روحیه‌ی فرد را آرام سازد. مصرف توصیه شده‌ی آناناس 250 گرم در روز است، می‌توان آن را به صورت تازه و یا به شکل کمپوت خوشمزه مصرف نمود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید