بگومگوهای من و تو

بگومگوهای من و تو

ترجمه:آناهیتا درودیان

فقط با 5 جمله ساده وطلایی می توانید روابطتتان را با همسرتان عاشقانه تر کنید و درست برعکس، تنها با 5 جمله همه چیز را از بیخ وبن خراب کنید. انتخاب با شماست، چه جور زندگی را دوست دارید؟
سالیان سال است که زوج های شاد و خوشحال درباره رمز موفقیتشان در زندگی مشترک صحبت هایی دارند. آنها توصیه می کنند چه حرف هایی را باید هر روز به همسرتان بگویید و برای بهبود روابطتان از چه واژه هایی استفاده کنید. این زن و شوهر ها در هر مرحله از زندگیشان به طور موثری با هم ارتباط برقرار می کنند و یاد گرفته اند که در مورد موضوعات روزمره چطور باید واکنش مثبتی داشته باشند. پس روش زوج های موفق را شما هم به کار ببرید تا پایه های ازدواجتان روز به روز محکم تر شود. دراینجا برای شما توصیه هایی داریم و پیشنهاد می کنیم که این پنج جمله را هر روز به همسرتان بگویید.

بگو

1-دوستت دارم

این عبارت یکی از جملات مورد علاقه زوج هاست. که خیلی ساده، مستقیم، قدرتمند و پرمعناست. بنابراین یادتان باشد مثل برخی از زوج ها فکر نکنید. که لازم نیست به همسرتان بگویید دوستش دارید، چون او به طور حتم از این احساس شما باخبر است. شاید بیان این جمله به نظرتان خیلی کلیشه ای و پیش پا افتاده باشد، با وجود این باز هم باید هر روز این جمله را به همسرتان بگویید واین عبارت مهم و کاربردی را از یاد نبرید.

2-ازاینکه با تو ازدواج کرده ام خوشحال و خوشبختم

اگر می خواهید عمیق ترین احساسات قلبی همسرتان را برانگیزید این جمله را به او بگویید. با به کار بردن این جمله هر روز به یکدیگر یادآوری می کنید که چقدر از با هم بودنتان خوشحال هستید و این احساس درونیتان را به زبان می آورید. وقتی همسرتان بداند که شما از زندگی با او رضایت دارید واحساس خوشبختی می کنید این احساس به اوهم منتقل می شود و فضای صمیمانه تری بین شما به وجود می آید.

3-امروز خوشگل شدی

حقیقت بزرگی که زوج های موفق طی سال ها به آن پی برده اند این است که از نظر یکدیگر جذاب هستند. می دانید چرا؟ چون در وجود هم مثبت ترین ویژگی ها را -چه از نظر روان شناختی و چه از نظر فیزیکی – جست وجو می کنند. بنابراین اگر شما هم می خواهید زندگی مشترک بهتری داشته باشید، این جمله قدرتمند را هر روز به همسرتان بگویید و ویژگی های خوب همسرتان را هر روز پیدا کنید.

4-به نظرات تو اهمیت می دهم و برای دانایی تو ارزش قائل هستم

زوج هایی که زندگی مشترک خوبی دارند همدیگر را به خوبی تحسین می کنند و برای هم ارزش قائلند. آنها به نظرات یکدیگر احترام می گذارند و قابل اعتمادترین مشاور زندگیشان همسر محسوب می شود. بنابراین شما هم درباره موضوعات روزمره همواره نظر همسرتان را بپرسید و بدانید که قدردانی از او روابط بین شما را محکم تر می کند، با جملات مناسب از همسرتان قدردانی کنید وبرای هر کار کوچک از او سپاسگزار باشید.

5-تو را تحسین می کنم

برای شروع به همسرتان بگویید:«عزیزم، تا به حال به تو گفته بودم که چقدر برخورد مثبت تو را با دیگران تحسین می کنم؟» یا به او بگویید:«عزیزم، تو واقعاً در مقابل بچه ها صبر و حوصله داری. » البته قبل از بیان هر جمله مطمئن شوید از صفتی تعریف می کنید که در همسرتان واقعاً وجود دارد وبی جهت او را تحسین نکنید.
درست است که باید به گفتن پنج جمله قبلی اهمیت دهید ولی پنج جمله هم هست که هرگز نباید در مورد همسرتان به زبان بیاورید، چون قدرت تخریب بالقوه ای دارند که می توانند روابط شما وهمسرتان را به تدریج نابود کنند. ممکن است بیان یک جمله اشتباهی و نادرست، در زندگی شما تاثیر مخرب و منفی داشته باشد و به سرعت فراموش نشود. یادتان باشد که جملات مخرب و نابودکننده را از زندگیتان دور کنید، چون می توانند عشق میان دو نفر را از بین ببرند و روزهای خوب زندگی را به سراشیبی سقوط سوق دهند. پس یادتان باشد که این پنج جمله را از دایره واژگان مکالمات زناشویی حذف کنید تا زندگی مشترک موفق تری داشته باشید.

نگو

1-تقصیر تو بود

بعضی وقت ها ممکن است وضعیت اقتصادی شما نامناسب شود، یکی از فرزندتان در مدرسه به دردسر بیفتد یا مصیبت بزرگ برایتان پیش بیاید. دراین صورت همیشه باید بدانید هر زمان در زندگی شما احتمال وقوع پیشامدهای ناراحت کننده وجود دارد. شاید تصمیمات اشتباه از آب در بیایند و مشکلاتی ایجاد شود اما دراین جور مواقع سرزنش کردن اصلاً کارساز نیست و شما را از هم جدا می کند. این واکنش، اعتماد و صداقت بین شما و همسرتان را از پایه تخریب می کند و اثرات بعدی دیگری را در پی دارد.

2-به تو گفته بودم که این طوری می شود

دریک زندگی زناشویی موفق چنین جمله ای به ندرت شنیده می شود. این گونه توبیخ های بیجا دریک رابطه عاشقانه جایی ندارد. لزومی ندارد که به همسرتان یادآوری کنید که در مورد فلان موضوع حق با شما بوده و اشتباه کرده است. بنابراین از گفتن جمله های انتقادی این چنینی خود داری کنید. هیچ کدام از شما نمی توانید کاملاً مطمئن باشید که درآینده چه اتفاقاتی رخ می دهد و طبیعی است که گاهی همه کارها همان طور که شما خواسته بودید پیش نرود. این طرز فکر را که شما بیشتر از همسرتان می دانید، دور بیندازید.

3-درباره این موضوع از تو ناراحت و دلخور هستم

چنین جمله ای را هرگز جلوی جمع به همسرتان نگویید. بیان آنچه در روابط خصوصی شما پیش آمده یا انتقاد در حضور دیگران می تواند اعتماد در روابط شما را کاملاً نابود کند. حتی از روی شوخی و خنده هم چنین مسائلی را مطرح نکنید و اسرار شخصی را فقط برای خودتان نگه دارید. شاید همسر شما دوست نداشته باشد درباره علت جر و بحث های روز گذشته در جمع دوستانش سخنی به میان بیاورید و دیگران را در مقام قضاوت درباره زندگیتان قرار دهید. پس حواستان را جمع کنید و یک ناراحتی کوچک را به اندوهی بزرگ تبدیل نکنید.

4-چرا تو همیشه این طور رفتار می کنی؟

تمرکز روی نقاط ضعف همسرتان فقط می تواند ضعف ها را پررنگ کند و توانایی او را کاهش دهد. اگر همیشه عادت دارید به جای توجه به نقاط مثبت، کاستی ها را ببینید، باید بدانید این عادت می تواند رابطه شما را به طور مارپیچ به سمت پایین هدایت کند و به بدتر شدن اوضاع دامن بزند. استفاده از جملات تشویق کننده و غیر انتقادی، موفقیت شما را در بهبود روابط زناشویی افزایش می دهد و کامیابی های بعدی را به دنبال دارد. بنابراین بیشتر به جنبه های مثبت و توانایی های همسرتان نگاه کنید و فقط نقص ها را نبینید و جملات انتقادی به زبان نیاورید.

5-خودم این طور تشخیص می دهم

شاید برایتان پیش آمده که در مواردی نظر همسرتان را پرسیده وبعد، عکس آن رفتار کرده اید. سپس در جواب به اعتراض همسرتان گفته اید:«این طوری دلم خواست» دراین صورت باید بدانید بسیاری از زوج هایی که از هم جدا شده اند یا در آستانه طلاق هستند؛ از بی حرمتی و اهانت همسرتان شکایت دارند و اینکه در زندگی مشترک احساس می کنند همسرشان به آنها احترام نگذاشته است؛ به طور مثال اگر از همسرتان بپرسید دوست دارد برای تماشای چه فیلمی به سینما بروید و بعد شما بدون توجه به نظر او، جای دیگری را رزرو کنید، به نظر و عقیده او احترام نگذاشته اید و به شریک زندگیتان اهمیت نداده اید. پس فرقی نمی کند بخواهید برای تفریح برنامه ریزی کنید یا یک موضوع مهم زندگی را پیش رو داشته باشید؛ مهم این است که در هر حال بدانید که خودتان تنها نیستید و اگر با همسرتان مشورت می کنید، حتماً در تصمیم گیری نهایی نظر او را هم لحاظ کنید.
منبع:نشریه همشهری مثبت، شماره مسلسل 182.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید