بهترین مسائل را در مورد یک انسان بیان کرده و بنویسید که چه کنیم گناه نکنیم؟

بهترین مسائل را در مورد یک انسان بیان کرده و بنویسید که چه کنیم گناه نکنیم؟

بهترین مسائل را در مورد یک انسان بیان کرده و بنویسید که چه کنیم گناه نکنیم؟

پاسخ سئوال شما را در دو قسمت ارائه می دهیم:
الف: مهم‎ترین مسائل در مورد یک انسان
1. خودشناسی؛ یعنی انسان خود را بشناسد و به مقام و جایگاه انسانی خویش واقف شود. لازمه خودشناسی این است که به این سه سؤال مهم و اساسی پاسخ صحیح داده شود: من کیستم؟، از کجا آمده‎ام یعنی چه کسی مرا آفریده است و هدف از خلقت من چیست؟ و سرانجام به کجا خواهم رفت؟
2. خداشناسی؛ وقتی انسان خود را شناخت و برای سه سؤال یاد شده پاسخ مناسب یافت، خدا را نیز می­شناسد؛ امّا باید سعی کند بیشتر از آن به عظمت و جایگاه خداوند پی ببرد و ایمان بیاورد.
3. شناخت پیامبران، امامان و پذیرش ولایت ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ..
4. انجام عبادات و ترک محرّمات؛ یعنی انسان به وظایف خویش عمل کند و از هرچه خداوند نهی کرده است دوری نماید، که نتیجه آن «خودسازی» است. برای «خودسازی» دو بُعد اساسی مطرح است یکی انجام واجبات و مستحبات و دیگری دوری از گناه و ترک محرّمات و مکروهات. بُعد دوم خودسازی یعنی ترک محرّمات و گناه، موضوع بخش دوم این سؤال است که اکنون به آن می‎پردازیم.
ب: چه کنیم که گناه نکنیم؟
روش مؤثر برای اینکه خودمان را از گناه مصون نگه داریم و مرتکب گناه نشویم، این است که در قدم اول زمینه‎ها و انگیزه‎های گناه را بشناسیم و پس از آن برنامه‎ای برای خود در نظر بگیریم که با رعایت آن، ریشه‎ها و انگیزه‎های گناه در وجود ما تضعیف شود.
الف: علل و زمینه‎های گناه را بشناسیم
1. جهل و نادانی
یکی از عوامل زمینه‎ساز گناه، جهالت و نادانی نسبت به خدا، هدف آفرینش انسان، و جهالت نسبت به آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی گناه است. در روایات بسیاری به این موضوع اشاره شده است که یکی از علل و زمینه‎های گناه، جهل انسان است. امام علی ـ علیه السّلام ـ در عهدنامه خود به مالک اشتر می‎فرماید: «در برابر خداوند، کسی نافرمانی نمی‎کند مگر جاهل شقی».[1] و نیز از گفتار آن حضرت است که: «جهل مرکز زشتی است، جهل ریشه و پایه زشتی است، جهل موجب تباهی معاد انسان است».[2] سعی کنیم علم و دانش خویش را در مورد مسائل مهم زندگی بیشتر نموده و در مورد هدف خلقت جهان و آفرینش خویش بیش از پیش تدبّر و دقت کُنیم و بیاندیشیم.
2. آلودگی محیط زندگی
بدون تردید یکی از زمینه‎های گناه، محیط فاسد و آلوده است چون هم از نظر آیات و روایات و هم به عقیده روانشناسان و صاحبنظران علوم تربیتی، محیط یکی از عوامل تأثیرگذار در شکل‎دهی شخصیت و رفتار آدمی است. اگر محیط آلوده باشد انسان را به ناهنجاری و گناه می‎کشاند و اگر آراسته به فضایل و کرامت‎های انسانی باشد انسان را به سوی سعادت و نیک‎بختی سوق می‎دهد.
عوامل محیطی فراوان است؛ امّا مهم‎ترین آنها عبارتند از: خانواده، مدرسه، دوستان و عوامل فرهنگی از قبیل مطبوعات و رسانه‎ها؛ هر کدام از این عوامل محیطی در صورتی که شرایط لازم را دارا نباشد و درست انتخاب نشده باشد، می‎تواند زمینه گناه و ناهنجاری را در انسان فراهم نماید، به ویژه دوستان ناباب که به مرور زمان انسان را به انجام بدترین کارها وادار می‎سازد. تأثیر دوست بر رفتار انسان به حدّی است که در روایات آمده است: «انسان بر دین دوست خود است»؛[3] از همین‎رو مسأله انتخاب و گزینش در دوست‎یابی یک اصل مطرح است و سعدی در این باره چنین سروده است:
تو اول بگو با کیان زیستی پس آنگه بگویم که تو کیستی
3. غفلت‎زدگی
غفلت یکی از بیماری‎های قلب است که انسان را از یاد خدا، مرگ، قیامت و ثواب و عقاب اخروی باز می‎دارد و در نتیجه انسان اقدام به انجام هر کاری می‎کند و هر گناهی را مرتکب می‎شود. رسول گرامی ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ در این باره می‎فرمایند: «زمانی که قلب انسان پاک باشد، جسدش پاک و هرگاه قلب او پلید باشد، جسدش هم پلید است.»[4] آری! قلبی که از یاد خدا غافل شده و شیطان بر آن مسلط شده باشد، منشأ انواع و اقسام گناه می‎شود و چون قلب مرکز فرماندهی اعضا و جوارح انسان است، وقتی بیمار شد، چشم و گوش و دست و پا و زبان نیز اقدام به انجام هر کار خلافی می‎کنند، باید کوشید که قلب خویش را با یاد و ذکر خدا زنده نگه داشته و هیچ‎گاه از خدا غافل نشد.
4. پیروی از هوا و هوس
درون انسان، امیال و کشش‎هایی وجود دارد که آدمی را به تحرک و فعالیت وا می‎دارد؛ برخی از این امیال، الهی‎اند و ریشه اندیشه‎ها و رفتارهای نیک‎اند و بعضی هم شیطانی و بر اساس هوا و هوس و عامل رفتار‎های زشت و ارتکاب گناهان. اگر انسان از هوای نفس خود پیروی کند و به خواسته‎های نفس همیشه پاسخ مثبت دهد، سرانجام به گناه و معصیت آلوده خواهد شد. در آیات و روایات از متابعت هوای نفس، نهی شده است. از جمله در قرآن می‎خوانیم: «از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا منحرف می‎سازد.»[5] امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مذمّت پیروی از هوای نفس می‎فرماید: «بترسید از هوای نفس خود همان‎طور که از دشمنان خود می‎ترسید.»[6] ب: برنامه عملی برای دوری از گناه
1. همیشه به یاد خدا باشیم و او را در هر حالی ناظر به اعمال، رفتار و نیّات خود بدانیم؛‌ اعتقاد به این‎که همه ما در محضر خدا هستیم از اساسی‎ترین اهرم‎های بازدارنده از گناه است. اگر بتوانیم این تصور را همیشه داشته باشیم که خداوند از همه رفتار و نیات ما آگاه است، هیچ‎گاه اقدام به گناه نخواهیم کرد. خداوند می‎فرماید: «قطعاً پروردگار تو در کمین‎گاه است».[7] 2. همیشه به یاد داشته باش که انسان خلیفه خدا روی زمین و اشرف مخلوقات است.[8] خداوند همه چیز را برای او آفریده و می‎فرماید: «ما انسان‎ها را گرامی داشتیم».[9] وقتی خداوند انسان را چنین شخصیتی و جایگاهی عطا نموده است، چگونه وجدان او اجازه خواهد داد که نافرمانی خدا کند و مرتکب گناه شود.
3. هیچ‎گاه از یاد مرگ و حساب و بازرسی قیامت غافل نبوده باشیم؛ یاد مرگ موجب شکسته شدن غرور و در نتیجه عامل پیشگیری از ارتکاب گناه است. رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: «دایم به یاد مرگ باشید»[10] و هم‎چنان به این نکته توجّه کنیم که همه اعمال انسان مورد حساب و بازرسی قرار می‎گیرد و نتیجه گناه، عذاب اخروی است.
4. سعی شود عبادات و وظایف شرعی را به صورت صحیح و با شرایط آن انجام بگیرد؛ چون اصولاً هدف از عبادات علاوه بر فواید معنوی آن، پاکسازی و پیشگیری از گناهان است. در قرآن، نماز وسیله‎ای است برای دوری از زشتی‎ها و گناهان».[11]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. آیت‎الله حسین مظاهری، عوامل کنترل غرایز در زندگی انسان، موسسه ذکر، 1366.
2. سید مجید حسنی، گناه و ناهنجاری…، دارالغدیر، 1379.
3. محمدتقی مصباح یزدی، به سوی خودسازی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، 1380.

پی نوشت ها:
[1] . نهج‎البلاغه، نامه 53.
[2] . محمدی ری‎شهری، میزان الحکمه، ذیل واژه جهل روایات بسیاری در این زمینه آمده است، جلد 2، ص 153.
[3] . مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار، جلد 74، ص 192.
[4] . همان، جلد 70، ص 68.
[5] . ص/ 26.
[6] . کلینی، محمد بن یعقوب؛ جلد 2، ص 335.
[7] . فجر/ 14.
[8] . اسراء/ 70.
[9] . همان.
[10] . نهج‎الفصاحه، حدیث 444.
[11] . عنکبوت/ 45.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید